Pierwsza jazda: Audi Q3 Sportback - SUV na... sportowo!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Pierwsza jazda: Audi Q3 Sportback - SUV na... sportowo! / Audi
Oferta SUV-ów Audi została uzupełniona. Q3 założyło dres i co ciekawe, w sportowym ubraniu jest mu naprawdę do twarzy! A miałem się o tym okazję przekonać podczas polskich jazd modelem.

Ostatnie kilka lat pokazało, że Audi mocno stawia na SUV-y. Na rynku pojawiła się seria nowych modeli i co ważne, Niemcy nie mają zamiaru spoczywać na laurach. Dowód? Tym jest chociażby nowe Audi Q3 Sportback. Nie ma się co dziwić, że twórcy marki spod znaku czterech okręgów tak mocno interesują się modelami ze zwiększonym prześwitem. Te mają coraz większy udział w wynikach sprzedaży. O ile w roku 2014 SUV-y i crossovery gwarantowały Niemcom 22 proc. wolumenu sprzedaży, o tyle w roku 2018 odsetek podskoczył do 36 proc. Jakim zatem autem jest Q3 Sportback? O tym miałem okazję przekonać się podczas pierwszych jazd w Polsce.

Audi Q3 Sportback - niższy i dużo bardziej agresywny!

Na pierwszy rzut oka Audi Q3 Sportback wygląda naprawdę fenomenalnie! Szczególnie w wersji z dużymi obręczami aluminiowymi. Przy bliższym przyjrzeniu da się zauważyć mocne podobieństwo do standardowego Q3. Różnice? Sportback jest zdecydowanie bardziej agresywny, dzięki czemu przypomina trochę sportowe modele RS. Czym to się wyróżnia? Dach jest zarysowany aż o 29 mm niżej. Poza tym za sprawą obniżenia linii idącej w poprzek drzwi mocniej podkreślone zostały wybrzuszenia na nadkolach. Sportowy jest też zderzak z przodu i tyłu - ma większe wloty powietrza.

Pierwsza jazda: Audi Q3 Sportback - SUV na... sportowo!

Audi

Audi Q3 Sportback jest o 16 mm dłuższe od standardowego Q3. Auta powstają jednak na identycznej platformie. A to oznacza, że ilość miejsca w kabinie - poza przestrzenią nad głowami pasażerów - powinna być podobna. Bagażnik? Sportowy SUV oferuje przestronną kabinę i kufer o pojemności 530 litrów. To o 125 litrów mniej od zwykłego Q3. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 1400 litrów. Jeżeli chodzi o aspekty praktyczne, tylną kanapę można przesuwać w zakresie 13 cm. Poza tym oparcia składają się w stosunku 40:20:40.

Zobacz również: Test Audi Q3 2.0 TFSI 220 KM Quattro S tronic

Audi Q3 Sportback - wnętrze pod znakiem multimediów

Deska rozdzielcza nowego Audi Q3 Sportback prezentuje się identycznie jak w przypadku standardowego Q3. To jednak jeszcze nie wada. Szczególnie że standardowo kupujący otrzymuje 10,25-calowy ekran w miejscu zegarów oraz 8,8-calowy na szczycie konsoli. Fajną opcją jest Apple Car Play obsługiwany przez WiFi. Jeżeli chodzi o odczucia podczas jazdy, poprzez niższy dach SUV wydaje się bardziej zwarty. Wysoka jest też jakość materiałów wykończeniowych - chociaż gdzieniegdzie kierowcy objawi się dość twardy plastik o nieprzyjemnej w dotyku fakturze.

Na razie w ofercie pojawią się przede wszystkim dwa silniki benzynowe. Mowa o jednostce 35 TFSI oraz 45 TFSI. W pierwszym przypadku kierowca ma do czynienia z benzyniakiem o pojemności 1.5 litra o mocy 150 koni mechanicznych. Układ może być sparowany z 6-biegowym manualem i przekładnią S Tronic z suchym sprzęgłem. Przy wyborze automatu standardem staje się technologia Mild Hybrid. W drugim przypadku pod maskę trafia 2-litrowy benzyniak dysponujący stadem 230 koni mechanicznych. W tym przypadku układ napędowy współpracuje ze skrzynią S Tronic z mokrym sprzęgłem i napędem Quattro.

Pierwsza jazda: Audi Q3 Sportback - SUV na... sportowo!

Audi

Audi Q3 Sportback - 230 koni i… 6,5 s. do setki!

Podczas jazd testowych miałem okazję sprawdzić mocniejszą wersję. I trzeba przyznać, że Audi Q3 Sportback 45 TFSI spisywało się więcej niż poprawnie. Model oferuje przyspieszenie do pierwszej setki w 6,5 sekundy. I wynik zawdzięcza w dużej mierze momentowi obrotowemu sięgającemu 350 Nm, który jest rozwijany już od 1500 obr./min. Czy Audi szarpie podczas przyspieszania? Na szczęście nie. Zapędy dużej siły są tonowane za sprawą czteronapędu. To on sprawia, że podczas przyspieszania ciężko zerwać przyczepność z asfaltem. Spalanie? Średnio oscylowało ono w granicy 9 litrów. Tak, to dużo. Z drugiej strony to mocny i dość duży SUV.

Zobacz również: Używane: Audi Q5 I 8R (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki

Audi Q3 Sportback 45 TFSI ma bardzo inteligentny układ napędowy. A wszystko za sprawą 48-woltowej instalacji Mild Hybrid. Układ dostępny do tej pory przede wszystkim w topowych modelach Audi zawiera alternator i rozrusznik BSG. Co on daje? Podczas ruszania może pełnić rolę boostera. W takim przypadku daje zastrzyk dodatkowych 50 Nm przez pierwsze 10 sekund - co na marginesie pozwala przyspieszyć aż do 120 km/h. Co więcej, układ hybrydowy jest inteligentny z jeszcze jednego powodu. Po zatrzymaniu aktywuje radar i kamery. Dzięki temu wie, kiedy auto z przodu rusza i wcześniej przygotowuje układ napędowy do jazdy.

Audi Q3 Sportback - już niedługo dodatkowe silniki

W pierwszym kwartale roku 2020 oferta zostanie uzupełniona. Trafią do niej trzy kolejne silniki - dwa diesle i jeden benzyniak. Audi Q3 Sportback 35 TDI będzie napędzane 2-litrowym dieslem o mocy 150 koni. Jednostka 40 TDI otrzyma tą samą pojemność, ale 190 koni mechanicznych. Paletę benzyniaków uzupełni wersja 40 TFSI - 2-litrowy silnik 4-cylindrowy o mocy 190 koni mechanicznych. Każdy z tych motorów już w standardzie będzie parowany z przekładnią S Tronic.

Pierwsza jazda: Audi Q3 Sportback - SUV na... sportowo!

Audi

Standardem w nowym Audi Q3 Sportback jest progresywny układ kierowniczy. Zmienia się siła wspomagania oraz przełożenie obrotów koła. System na szczęście jest intuicyjny, a kierowca dość szybko się do niego przyzwyczaja. Tak samo jak do sztywnego, ale cicho pracującego zawieszenia oraz precyzyjnego układu kierowniczego. Wady? Samochód nie lubi wiatru bocznego w trasie. Tryby pracy? Audi Drive Select wpływa na 10 elementów w aucie - reguluje m.in. pracę zawieszenia, układu wspomagania, skrzyni biegów, sposobu reakcji układu napędowego, świateł, kontroli trakcji, klimatyzacji i układów wspomagających.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Audi Q7 - mocno technologiczny lifting

Audi Q3 Sportback - podsumowanie:

Audi Q3 Sportback to naprawdę ciekawe auto. Dobrze wygląda, jeszcze lepiej się prowadzi i oferuje wysoką jakość wykończenia. I w tej historii wszystko byłoby idealne, gdyby nie… cena! Egzemplarz, który otrzymałem do testów, został wyceniony przez Audi na 323 140 złotych. A za tą sumę w ofercie Audi dostępny jest np. bazowy S5 Sportback, A6 Allroad z dodatkowym wyposażeniem czy nawet plasowany o dwa segmenty wyżej Q7. Dobra rada dla kupującego? Audi Q3 Sportback warto dość ostrożnie konfigurować. Warto też korzystać z pakietów, które przygotowała firma. Za ich sprawą podczas kompletowana wyposażenia da się zaoszczędzić nawet przeszło 14 tysięcy złotych.

Nowe Audi Q3 Sportback - cennik:

Model Cena
Q3 Sportback 35 TFSI man. 139 900 zł
Q3 Sportback 35 TFSI S Tronic 153 900 zł
Q3 Sportback 45 TFSI quattro S Tronic 190 500 zł

Nowe Audi Q3 Sportback - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna
35 TFSI 150 KM 250 Nm 9,6 s. 204 km/h
45 TFSI 230 KM 350 Nm 6,5 s. 233 km/h

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...