Mazda MX-5 w wersji Superlight

Mazda MX-5 Superlight
Dla upamiętnienia 20-lecia wspaniałego sukcesu, Mazda stworzyła MX-5 w wersji Superlight. Bazując na roadsterze 3. generacji, model wystawowy jest radykalną ewolucją formuły MX-5.

Podobnie jak MX-5, który oznaczał odrodzenie klasycznego roadstera w 1989 r., Mazda MX-5 Superlight ożywia ideę otwartego sportowego samochodu z przeszłości. Oto studium prawdziwego samochodu sportowego z dynamicznym silnikiem benzynowym MZR 1,8 i radykalnie zaprojektowanym nadwoziem, bez przedniej szyby, oraz sportowymi nastawami podwozia.

Europejski Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Mazdy w Oberursel stworzył samochód oddający sedno przyjemności z jazdy, jaką chce zapewniać Mazda. Oparty na symbolu marki, roadsterze Mazda MX-5, MX-5 w wersji Superlight jest 2-osobowym samochodem sportowym. Głównym wyzwaniem dla zespołu projektującego było „rozwinięcie MX-5, doprowadzonego do perfekcji w ciągu ostatnich 20 lat, na jeszcze wyższy, ekstremalny poziom” powiedział szef projektu, Hasip Girgin. Rezultatem pracy projektantów jest roadster o porywającej sylwetce, wyjątkowo lekki i sprowadzony do podstaw sportowego prowadzenia, ale bez pomijania nowoczesnych technologii zapewniających bezpieczeństwo.

Projekt zewnętrzny

“Od dawna marzyłem o zbudowaniu Mazdy MX-5 o tak radykalnej formie” mówi Peter Birtwhistle, główny projektant Mazda Motor Europe, omawiając ten program. “Obecnie zmniejszenie masy stało się decydującym czynnikiem w rozwoju pojazdów i nadszedł właściwy czas. Pokazujemy, jak lekki może być teraz samochód.”
Zespół projektowy sprowadził MX-5 do jego podstawowych zalet, by stworzyć „czysty” roadster. Rozwój seryjnego modelu MX-5 koncentrował się na więzi kierowcy i pasażera z pojazdem oraz uzyskaniu dynamiki jazdy pełnej emocji związanych z otwartym nadwoziem. Celem projektu MX-5 w wersji Superlight było dalsze zacieśnienie tych więzi. Usuwając przednią szybę oraz składany dach i jego ramę, projektanci zrobili istotny krok w tym kierunku.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Ponieważ nie ma przedniej szyby, nie są też potrzebne wycieraczki. Całkowicie otwarte nadwozie wystawowego roadstera umożliwia także wyeliminowanie zewnętrznych klamek, bocznych szyb i mechanizmów ich podnoszenia/opuszczania. Pojedyncze, niewielkie lusterko z aluminium daje dobrą widoczność do tyłu. Jest ono zamocowane na wydłużonej pokrywie komory silnikowej. Przednie i tylne światła są takie same jak w modelu produkcyjnym, uzupełnione o światła LED z przodu i światła hamowania z tyłu każdego pałąka przeciwkapotażowego, przyczyniające się do jeszcze bardziej sportowego wyglądu roadstera.

Ze względu na brak przedniej szyby trzeba było przedłużyć oryginalną aluminiową pokrywę komory silnikowej do kabiny. Ten dołączony fragment jest wykonany z laminatu węglowego i stanowi osłonę ramy tablicy rozdzielczej. W ten sposób zmieniono także proporcje nadwozia, wydłużając przód i tworząc wrażenie,  że pasażerowie siedzą bardziej z tyłu, nad tylną osią, podkreślane przez masywne pałąki i ich aerodynamiczne oprofilowanie. MX-5 w wersji Superlight to nowoczesna interpretacja charakterystycznych proporcji historycznych samochodów wyścigowych.

Wnętrze

Kierowca i pasażer Mazdy MX-5 w wersji Superlight zajmują miejsca w wyścigowych fotelach „kubełkowych” wykonanych z ultralekkiego kompozytu węglowego. Mają one regulowany przesuw i są wyłożone taką samą skórą, jak podłokietniki, koło kierownicy, lekka aluminiowa dźwignia zmiany biegów oraz hamulec ręczny. Dopasowane kolorystycznie 4-punktowe pasy bezpieczeństwa przytrzymują mocno kierowcę i pasażera na ich miejscach.

Przedłużenie pokrywy komory silnikowej sięgające do kabiny pasażerskiej tworzy daszek nad tablicą przyrządów, co zmniejsza ją wizualnie w porównaniu z seryjną MX-5. Wykonana z lekkiego tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym, zawiera te same przyrządy, co model produkcyjny. Są one mocowane w tablicy za pomocą obramowania z lekkiego kompozytu węglowego. Jak „rasowy” samochód wyścigowy, MX-5 w wersji Superlight ma przycisk zapłonu pośrodku tablicy rozdzielczej, obok dwóch awaryjnych przycisków odcinających dopływ paliwa i zasilanie elektryczne.

Zobacz też: Mazda MX-5 samczym okiem

Wentylacja i kontrola temperatury w otwartym przedziale pasażerskim mogą mieć tylko ograniczoną skuteczność, więc pojazd wystawowy nie ma klimatyzacji ani wentylatora. Pęd powietrza wzrasta wraz z prędkością, toteż potrzebne są tylko niewielkie szczeliny nawiewu. Z ultralekkiego kompozytu węglowego wykonano także podwieszoną centralną konsolę z gniazdem iPoda® i trójkątne wzmocnienia w drzwiach, także bez wewnętrznych „boczków”. Kierowca i pasażer mogą oprzeć tam łokcie w czasie jazdy.

Dynamika jazdy

Mazda MX-5 w wersji Superlight jest jeżdżącym samochodem studyjnym, a jego produkcja w najbliższej przyszłości nie jest planowana. Pod pokrywą znajduje się dopracowany i oszczędny silnik benzynowy MZR 1,8 połączony z seryjną, 5-przełożeniową skrzynią biegów. Rozwija on moc maksymalną 93 kW/126 KM przy 6500 obr./min. W celu uzyskania przyjemnego odgłosu pracy silnika zastosowano akcesoryjny polerowany i malowany proszkowo wlot powietrza z aluminium oraz układ wylotowy Mazdaspeed, specjalne do MX-5 w wersji Superlight. Te układy zapewniają większy przepływ powietrza dolotowego i mniejsze przeciwciśnienie spalin. Silnik brzmi tak, jakby miał znacznie większą pojemność skokową. W czasie zmiany obciążenia „bulgocze” w tłumiku, wydając ekscytujący sportowy odgłos, którego można by oczekiwać od silnika o bardzo dużej mocy.

Pojazd studyjny ma także zapewnić lepszą dynamikę jazdy, toteż zastosowano w nim układ hamulcowy z 4 tłoczkami w nieruchomych zaciskach oraz perforowane tarcze. Konieczne było zwiększenie w tym celu rozstawu kół o 50 mm. Specjalnie dopracowane podwozie z zawieszeniem Bilstein® B16 i stabilizatorami Eibach®  zapewnia obniżenie nadwozia MX-5 w wersji Superlight o 30 mm w porównaniu z seryjną MX-5. Sportowy, hydrauliczny, wspomagany mechanizm kierowniczy z przekładnią zębatkową pochodzi z modelu produkcyjnego. Jego liniowa charakterystyka, w połączeniu z precyzyjnie działającą skrzynią biegów o krótkich przełożeniach dźwigni, składają się na charakter roadstera, od lat odnoszącego wielkie sukcesy na całym świecie. Z produkcyjnego samochodu pochodzą także opony 205/45 R17 (z wersji 2-litrowej) na aluminiowych felgach, które są jednymi z najlżejszych na rynku, przy masie poniżej 8 kg.

Dane techniczne Mazdy MX-5 Superlight

Nadwozie

Roadster

Samonośne

Liczba miejsc

2

Wymiary zewnętrzne

Długość całkowita

mm

4020

Szerokość całkowita

mm

1720

Wysokość całkowita (bez obciążenia)

mm

1110

Rozstaw osi

mm

2330

Rozstaw kół przód/tył

mm

1540/1545

Prześwit

mm

106

Silnik

typ

MZR 1,8 benzynowy

Moc maks.

kW/KM

93/126 przy 6500 obr/min

Moment maks.

Nm

167 przy 4500 obr/min

Przekładnia

5-biegowa ręcznie sterowana

Przednie/Tylne zawieszenie

Podwójne wahacze poprzeczne/wielowahaczowe

Amortyzatory (przód/tył)

Bilstein® jednorurowe

Opony

205/45 R17

Hamulce przód/tył

Tarczowe wentylowane/tarczowe

Średnica tarcz (przód/tył)

mm

300/280

Osiągi

Przyspieszenie 0-100 km/h *

s

8,9

Zużycie paliwa (średnie)*

l/100 km

6,3

Emisja CO2 (średnia) *

g/km

150

Min. masa własna (bez kierowcy)

kg

995

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...