REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lancia Delta seria 1

Subskrybuj nas na Youtube
Lancia Delta seria 1 to odświeżona wersja Lancii Delty fot. Lancia
Lancia Delta seria 1 to odświeżona wersja Lancii Delty fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Delta seria 1 to odświeżona wersja zaprezentowanej w 2008 roku Delty, zwaną też serią 0.

Zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w marcu 2008 Lancia Delta, obecnie debiutuje w salonach Lancii w Polsce w odświeżonej szacie i z ciekawymi nowinkami technicznymi. Lancia Delta seria 1 to model po faceliftingu, z zewnątrz zmieniła się osłona chłodnicy, która nadała obecnie Delcie charakterystyczny i zunifikowany dla całej nowej gamy modeli Lancii wygląd.

REKLAMA

Zobacz też: Nowe Porsche 911 GT3 RS: demon szybkości

Pod maską Delty pojawił się nowy oszczędny silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem - 1.6 Multijet o mocy 105 KM zużywający zaledwie 4,6 l/100km w cyklu mieszanym. Nowy silnik 1.6 Multijet gwarantuje niezwykłą przyjemność jazdy, co demonstrują także wartości przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w zaledwie 10,7 sekundy) i maksymalnej prędkości (186 km/h) . Całość zastosowanych rozwiązań technicznych pozwala temu silnikowi spełnić normy emisji spalin Euro 5. Dzięki zastosowaniu tej nowoczesnej jednostki, Lancia Delta kosztuje teraz o 4000 zł mniej w porównaniu do wersji podstawowej z silnikiem wysokoprężnym w poprzedniej serii 0.

Najważniejsze zmiany Lancii Delta seria 1 w porównaniu do seria 0:

  • nowy wygląd zewnętrzny, zmiana osłony chłodnicy,
  • nowy silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM,
  • zmiana nazewnictwa poszczególnych wersji na: Steel, Silver, Gold, Platinum,
  • kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą na wyposażeniu standardowym dla wszystkich wersji,
  • zmiany wyposażenia wersji Gold i Platinum - standardowo instalowane reflektory Bi-ksenonowe,
  • elektrycznie regulowane i ogrzewane fotele przednie standardem w wersji Platinum,
  • aktywne zawieszenie opcją do wszystkich wersji,
  • nowe pakiety wyposażenia,
  • dostępność wersji Hard Black.

Warto wymienić kilka innowacyjnych rozwiązań technologicznych dostępnych w Lancii Delta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System Magic Parking

REKLAMA

W nowej Lancii Delta zastosowano innowacyjny system parkowania, który pomaga kierowcy ocenić, czy potencjalne miejsce parkowania ma wymiary odpowiednie dla jego pojazdu, a następnie bezpiecznie wykonać manewr parkowania. W pierwszym etapie system dokonuje pomiaru długości wolnego miejsca i sygnalizuje, czy jest dla pojazdu wystarczające. Następnie wykonuje automatycznie skręt pojazdu na biegu wstecznym, pozostawiając kierowcy zadanie odpowiedniego dostosowania prędkości.

System zapewnia prawidłowe zaparkowanie samochodu - centralnie w wolne miejsce parkingowe. Procedura wykonywana jest w trakcie jednego tylko manewru. Kierowca zachowuje pełną kontrolę nad przebiegiem całej operacji poprzez odpowiednie wciskanie pedałów. W każdej chwili może dezaktywować system, posługując się kierownicą lub wyłączając bieg wsteczny (lub też wciskając odpowiedni przycisk).

System Driving Advisor

W nowej Lancii Delta zastosowano też system Driving Advisor. Jest to ważny element związany z bezpieczeństwem prewencyjnym, który uprzedza kierowcę o nieumyślnym zbliżeniu się do krawędzi drogi. System jest aktywny, gdy samochód porusza się z prędkością 65-180 km/h - w sytuacji potencjalnego zagrożenia wysyła na koło kierownicy sygnał, zwracając tym uwagę kierowcy na przekroczenie linii rozdzielającej pasy.

System Driving Advisor ma za zadanie zapobiec sytuacjom związanym z chwilową nieuwagą kierowcy. Sygnał w postaci momentu przenoszonego na kierownicę nie tylko wskazuje na przekroczenie linii bocznej, ale jednocześnie dostarcza wskazówki, jaki skręt należy wykonać, aby przywrócić pojazd na środek pasa drogi. System dokonuje zatem interwencji i koryguje kierunek jazdy. Kierowca jednak zachowuje pełną kontrolę nad prowadzeniem pojazdu i zawsze może przeciwstawić się momentowi na kierownicy, jeśli uzna to za stosowne.

System Blue&Me

REKLAMA

Urządzenie Blue&Me jest bardzo łatwe w obsłudze - pozwala na rozmowy telefoniczne i słuchanie muzyki w sposób prosty i bezpieczny w trakcie prowadzenia samochodu. Dzięki technologii Bluetooth stwarza możliwość komunikowania się z samochodu ze światem zewnętrznym poprzez własne urządzenia (np. telefony komórkowe, tablety, palmtopy).

Po podłączeniu do portu USB dowolnego urządzenia cyfrowego można godzinami słuchać muzyki w formacie MP3, WMA i WAV zapisanej w telefonie komórkowym, na odtwarzaczach MP3 lub w pamięci flash na USB. Poza tym dla lepszej kompatybilności z własnym iPodem czy iPhonem, w nowej Lancii Delta można odsłuchać utworów w formacie AAC (pod warunkiem, że są wolne od praw cyfrowych DRM i zapisano je na dysku twardym). Praktyczna wtyczka aux-in pozwala kierowcy i pasażerom na łatwe podłączenie dowolnego urządzenia audio.

System Aktywnego Zawieszenia - Reactive Suspension System

Poprzez elektroniczną kontrolę amortyzatorów w czasie rzeczywistym, Reactive Suspension System pozwala na zmniejszenie niepożądanych ruchów nadwozia samochodu w każdych warunkach jazdy, gwarantując tym samym najwyższy stopień bezpieczeństwa, komfort i poprawia właściwości prowadzenia samochodu. Dzięki odpowiednim czujnikom system analizuje nawierzchnię jezdni, a następnie dobiera na tej podstawie najbardziej właściwe zasady kontroli.

Absolute Handling System i kierownica z systemem DST (Drive Steering Torque)

Nowa Lancia Delta posiada Absolute Handling System (nowocześniejszą wersję ESP). Jest to system, który interweniuje w warunkach zbliżonych do granicznych, kiedy zagrożona jest stabilność pojazdu. Absolute Handling System wspiera kierowcę w opanowaniu samochodu. Dodatkowo Absolute Handling System współpracuje z systemem Hill Holder (pomoc kierowcy w ruszaniu pod górę), systemem zapobiegający poślizgowi kół ASR (Anti Slip Regulation), który przy każdej prędkości za pomocą hamulców i kontroli silnika dba o optymalizację trakcji, oraz system MSR (Motor Schleppmoment Regelung), który interweniuje w razie nagłej redukcji biegów, przywracając moment obrotowy silnika.

Zobacz też: Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Jednak system Absolute Handling w nowych samochodach Lancia Delta jest jeszcze bardziej rozwinięty. Wprowadza bowiem tak ważne funkcje jak na przykład LTF (Linearization Torque Feedback) i TTC (Torque Transfer Control). Ponadto system kontroli interweniuje w dyskretny sposób dzięki zespoleniu z DST (Drive Steering Torque) - aktywnym elektronicznym układzie kierowniczym, który automatycznie dokonuje korekt i kontroluje także nadsterowność na nawierzchni o małej przyczepności. System DST (Drive Steering Torque) pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem i powoduje, że interwencja systemu Absolute Handling jest bardziej dyskretna.

System TTC (Torque Transfer Control) poprawia przełożenie momentu obrotowego silnika na koła. Gwarantuje również poprawę właściwości jezdnych pojazdu na zakrętach - auto jest bezpieczniejsze w warunkach słabej przyczepności, a także daje kierowcy dużo przyjemności w jeździe sportowej. Innymi słowy, system TTC symuluje elektronicznie obecność samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA