REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lancia Delta seria 1

Lancia Delta seria 1 to odświeżona wersja Lancii Delty fot. Lancia
Lancia Delta seria 1 to odświeżona wersja Lancii Delty fot. Lancia

REKLAMA

REKLAMA

Lancia Delta seria 1 to odświeżona wersja zaprezentowanej w 2008 roku Delty, zwaną też serią 0.

Zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w marcu 2008 Lancia Delta, obecnie debiutuje w salonach Lancii w Polsce w odświeżonej szacie i z ciekawymi nowinkami technicznymi. Lancia Delta seria 1 to model po faceliftingu, z zewnątrz zmieniła się osłona chłodnicy, która nadała obecnie Delcie charakterystyczny i zunifikowany dla całej nowej gamy modeli Lancii wygląd.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Nowe Porsche 911 GT3 RS: demon szybkości

Pod maską Delty pojawił się nowy oszczędny silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem - 1.6 Multijet o mocy 105 KM zużywający zaledwie 4,6 l/100km w cyklu mieszanym. Nowy silnik 1.6 Multijet gwarantuje niezwykłą przyjemność jazdy, co demonstrują także wartości przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w zaledwie 10,7 sekundy) i maksymalnej prędkości (186 km/h) . Całość zastosowanych rozwiązań technicznych pozwala temu silnikowi spełnić normy emisji spalin Euro 5. Dzięki zastosowaniu tej nowoczesnej jednostki, Lancia Delta kosztuje teraz o 4000 zł mniej w porównaniu do wersji podstawowej z silnikiem wysokoprężnym w poprzedniej serii 0.

Najważniejsze zmiany Lancii Delta seria 1 w porównaniu do seria 0:

REKLAMA

  • nowy wygląd zewnętrzny, zmiana osłony chłodnicy,
  • nowy silnik 1.6 Multijet o mocy 105 KM,
  • zmiana nazewnictwa poszczególnych wersji na: Steel, Silver, Gold, Platinum,
  • kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skórą na wyposażeniu standardowym dla wszystkich wersji,
  • zmiany wyposażenia wersji Gold i Platinum - standardowo instalowane reflektory Bi-ksenonowe,
  • elektrycznie regulowane i ogrzewane fotele przednie standardem w wersji Platinum,
  • aktywne zawieszenie opcją do wszystkich wersji,
  • nowe pakiety wyposażenia,
  • dostępność wersji Hard Black.

Warto wymienić kilka innowacyjnych rozwiązań technologicznych dostępnych w Lancii Delta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System Magic Parking

W nowej Lancii Delta zastosowano innowacyjny system parkowania, który pomaga kierowcy ocenić, czy potencjalne miejsce parkowania ma wymiary odpowiednie dla jego pojazdu, a następnie bezpiecznie wykonać manewr parkowania. W pierwszym etapie system dokonuje pomiaru długości wolnego miejsca i sygnalizuje, czy jest dla pojazdu wystarczające. Następnie wykonuje automatycznie skręt pojazdu na biegu wstecznym, pozostawiając kierowcy zadanie odpowiedniego dostosowania prędkości.

System zapewnia prawidłowe zaparkowanie samochodu - centralnie w wolne miejsce parkingowe. Procedura wykonywana jest w trakcie jednego tylko manewru. Kierowca zachowuje pełną kontrolę nad przebiegiem całej operacji poprzez odpowiednie wciskanie pedałów. W każdej chwili może dezaktywować system, posługując się kierownicą lub wyłączając bieg wsteczny (lub też wciskając odpowiedni przycisk).

System Driving Advisor

W nowej Lancii Delta zastosowano też system Driving Advisor. Jest to ważny element związany z bezpieczeństwem prewencyjnym, który uprzedza kierowcę o nieumyślnym zbliżeniu się do krawędzi drogi. System jest aktywny, gdy samochód porusza się z prędkością 65-180 km/h - w sytuacji potencjalnego zagrożenia wysyła na koło kierownicy sygnał, zwracając tym uwagę kierowcy na przekroczenie linii rozdzielającej pasy.

System Driving Advisor ma za zadanie zapobiec sytuacjom związanym z chwilową nieuwagą kierowcy. Sygnał w postaci momentu przenoszonego na kierownicę nie tylko wskazuje na przekroczenie linii bocznej, ale jednocześnie dostarcza wskazówki, jaki skręt należy wykonać, aby przywrócić pojazd na środek pasa drogi. System dokonuje zatem interwencji i koryguje kierunek jazdy. Kierowca jednak zachowuje pełną kontrolę nad prowadzeniem pojazdu i zawsze może przeciwstawić się momentowi na kierownicy, jeśli uzna to za stosowne.

System Blue&Me

Urządzenie Blue&Me jest bardzo łatwe w obsłudze - pozwala na rozmowy telefoniczne i słuchanie muzyki w sposób prosty i bezpieczny w trakcie prowadzenia samochodu. Dzięki technologii Bluetooth stwarza możliwość komunikowania się z samochodu ze światem zewnętrznym poprzez własne urządzenia (np. telefony komórkowe, tablety, palmtopy).

Po podłączeniu do portu USB dowolnego urządzenia cyfrowego można godzinami słuchać muzyki w formacie MP3, WMA i WAV zapisanej w telefonie komórkowym, na odtwarzaczach MP3 lub w pamięci flash na USB. Poza tym dla lepszej kompatybilności z własnym iPodem czy iPhonem, w nowej Lancii Delta można odsłuchać utworów w formacie AAC (pod warunkiem, że są wolne od praw cyfrowych DRM i zapisano je na dysku twardym). Praktyczna wtyczka aux-in pozwala kierowcy i pasażerom na łatwe podłączenie dowolnego urządzenia audio.

System Aktywnego Zawieszenia - Reactive Suspension System

Poprzez elektroniczną kontrolę amortyzatorów w czasie rzeczywistym, Reactive Suspension System pozwala na zmniejszenie niepożądanych ruchów nadwozia samochodu w każdych warunkach jazdy, gwarantując tym samym najwyższy stopień bezpieczeństwa, komfort i poprawia właściwości prowadzenia samochodu. Dzięki odpowiednim czujnikom system analizuje nawierzchnię jezdni, a następnie dobiera na tej podstawie najbardziej właściwe zasady kontroli.

Absolute Handling System i kierownica z systemem DST (Drive Steering Torque)

Nowa Lancia Delta posiada Absolute Handling System (nowocześniejszą wersję ESP). Jest to system, który interweniuje w warunkach zbliżonych do granicznych, kiedy zagrożona jest stabilność pojazdu. Absolute Handling System wspiera kierowcę w opanowaniu samochodu. Dodatkowo Absolute Handling System współpracuje z systemem Hill Holder (pomoc kierowcy w ruszaniu pod górę), systemem zapobiegający poślizgowi kół ASR (Anti Slip Regulation), który przy każdej prędkości za pomocą hamulców i kontroli silnika dba o optymalizację trakcji, oraz system MSR (Motor Schleppmoment Regelung), który interweniuje w razie nagłej redukcji biegów, przywracając moment obrotowy silnika.

Zobacz też: Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Jednak system Absolute Handling w nowych samochodach Lancia Delta jest jeszcze bardziej rozwinięty. Wprowadza bowiem tak ważne funkcje jak na przykład LTF (Linearization Torque Feedback) i TTC (Torque Transfer Control). Ponadto system kontroli interweniuje w dyskretny sposób dzięki zespoleniu z DST (Drive Steering Torque) - aktywnym elektronicznym układzie kierowniczym, który automatycznie dokonuje korekt i kontroluje także nadsterowność na nawierzchni o małej przyczepności. System DST (Drive Steering Torque) pomaga utrzymać kontrolę nad pojazdem i powoduje, że interwencja systemu Absolute Handling jest bardziej dyskretna.

System TTC (Torque Transfer Control) poprawia przełożenie momentu obrotowego silnika na koła. Gwarantuje również poprawę właściwości jezdnych pojazdu na zakrętach - auto jest bezpieczniejsze w warunkach słabej przyczepności, a także daje kierowcy dużo przyjemności w jeździe sportowej. Innymi słowy, system TTC symuluje elektronicznie obecność samoblokującego mechanizmu różnicowego.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA