Najnowszy koncepcyjny model Shinari został zaprezentowany we Włoszech. Samochód jest owocem współpracy japońskiej marki ze stylistami z Niemiec oraz USA.
Nie wiadomo czy samochód wejdzie do seryjnej produkcji, ale na pewno niektóre elementy zaczerpnięte z nowego designu nazwanego „Kodo” (z jap. „duszę ruchu”), znajdą zastosowanie w kolejnych modelach japońskiego producenta. Szczegółowych informacji na temat tego auta nie zostały ujawnione.
Firma Mazda istnieje od lat 20. XX wieku. Przez prawie 40 lat firma produkowała maszyny przemysłowe i małe trójkołowe pojazdy dostawcze. Samochody osobowe producent wytwarza od ponad 50 lat. W swojej historii miał kilka modeli, które wyznaczały nowe trendy w motoryzacji.
Produkcję samochodów osobowych rozpoczęto w 1959 roku modelem R360 Coupe. Pierwszym klasykiem Mazdy stał się model 110S Cosmo Sport. Auto miało silnik z przodu i napęd na tylną oś. Był to pierwszy silnik z dwoma wirującymi tłokami (silnik konstrukcji Wankla), w seryjnie produkowanym samochodzie. Aby udowodnić jego bezawaryjność połączoną z dobrymi osiągami, w 1968 roku Mazda wystawiła model Cosmo Sport w rajdzie Marathon de la Router. Wyścig, który trwał 84 godziny, odbywał się na niemieckim torze Nürburgring. Cosmo Sport zajął w nim czwarte miejsce. Wyjątkowe rozwiązania zastosowane w tym modelu stały się bazą dla kolejnych aut Mazdy.
Zobacz również: "Opływowa rzeźba" Hyundaia
Kilka lat później pojawiła się Mazda RX-7. Model ten miał spełniać najważniejszą potrzebę lat siedemdziesiątych – wyróżniać się za wszelką cenę. Przez 30 lat model RX-7 był oferowany z cztero- lub pięcioprzełożeniową manualną lub automatyczną skrzynią biegów, jako kabriolet, czteromiejscowe coupe, z trzema lub dwoma wirującymi tłokami z turbodoładowaniem oraz w większej liczbie edycji specjalnych niż jakakolwiek inna Mazda.
Model RX-7 zdobył renomę w sportach motorowych, wygrywając:
-24-godzinny wyścig Daytona w 1979 roku,
-mistrzostwa British Touring Car w 1980 roku,
-oraz 24-godzinny wyścig na torze Spa- Francorchamps w Belgii rok później.
Zobacz również: Facelifting Mazdy 2
Mazda sprzedała ponad 1,8 miliona egzemplarzy modelu RX-7, dzięki czemu był to najpopularniejszy w historii samochód sportowy z silnikiem Wankla.
Podczas Salonu Samochodowego w Chicago w 1989 roku zaprezentowano małego roadstera w przystępnej cenie. Chodzi o model MX-5, który miał otwierane reflektory, podobnie jak w RX-7, ukryte w niewielkim i ładnym nadwoziu, był lekki, szybki i dobrze się prowadził. Mazda MX-5 odniosła ogromny sukces i udowodniła, że klasyczny roadster nadal ma się doskonale. Przez następne 20 lat niemal każdy producent samochodów próbował go naśladować.