Citroen C3 - jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Kalinowski Marcin
rozwiń więcej
Warto zainwestować w lepszą wersję Citroena C3 Fot. Moto.wieszjak.pl
Kupno Citroena C3 ma o wiele większy sens, jeśli jesteśmy gotowi wydać na niego trochę więcej pieniędzy.

Nadwozie

Citroen C3 dostępny jest tylko jako pięciodrzwiowy hatchback.

Zobacz też: Opinie kierowców o Citroen C3

Silniki

Benzynowe:

1,1 60 KM – podstawowy i najtańszy silnik. Moc 60 KM, przyspieszenie do setki 16,5 sekundy, prędkość maksymalna 155 km/h, a zużycie paliwa wcale nie małe: w mieście 7,9 litra na 100 km, w trasie 5,9 litra, (przy czym wyższe prędkości podróżne wywindują spalanie o wiele wyżej). Jednostka raczej nie warta uwagi. Ceny od 42 900

1,4 75 KM – o 1500 złotych droższy od wersji 60-konnej, 14,2 sekundy do setki i 163 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie mniej więcej takie samo jak poprzednia jednostka. Zaletą jest niska cena, wadą: wszystko inne.

1,4 VTi 95 KM – dopłacając 6 tysięcy złotych do silnika 75-konnego otrzymujemy wersję 95-konną. Auto zaczyna „jechać”. 10,6 sekundy do setki i 184 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie niższe niż w poprzednich silnikach: w mieście 7,6 litra, w trasie 4,8. Dostępny z skrzynią manualną lub zautomatyzowaną. Tej ostatniej nie polecamy, ze względu na wolne działanie. Silnik nie jest dostępny w podstawowej wersji Attraction.

1,6 VTi 120 KM – najmocniejsza i jednocześnie najdroższa wersja benzynowa. Dostępna tylko w topowej wersji Exclusive. Różnica w cenie między wersją 95-konną, a 120-konną jest niewielka (obecnie 1500 złotych), auto natomiast staje się naprawdę szybkie: 8,9 sekundy do setki i 190 km/h prędkości maksymalnej. Zużycie paliwa na poziomie 7,9 litra w mieście i 4,8 litra w trasie. Jeśli jesteśmy zainteresowani bogato wyposażoną wersją z silnikiem benzynowym to wybór tej jednostki jest wręcz oczywisty.

Diesle:

1,4 HDI 70 KM – podstawowy diesel, kosztuje od 51 400 zł. Bardzo słaba dynamika (13,7 sekundy do setki i 163 km/h prędkości maksymalnej) wyrównywana jest niskim zużyciem paliwa (5,2 litra w mieście, 3,7 w trasie). Sprawdzi się jako podstawowa, ekonomiczna jednostka, choć należy pamiętać, że 75-konna benzyna kosztuje aż 7 tysięcy złotych mniej.

1,6 HDI 90 KM – drugi diesel w gamie. 11 sekund do setki, 180 km/h prędkości maksymalnej. Niskie spalanie (5,3 litra w mieście, 3,7 w trasie), droższy od 70-konnego diesla o 3500 złotych. Najmocniejsza jednostka benzynowa jest tańsza o 3100 złotych – a przy tym dynamiczniejsza i o wiele bardziej kulturalna.

Wybór: 1,6 VTi 120 KM – doskonały, szybki, oszczędny silnik. Niestety dostępny tylko w topowej wersji Exclusive, co nieco ogranicza jego wszechstronność. Niemniej jednak jak zaraz wyjaśnimy jest to najciekawsza i według nas najlepsza wersja C3.

Wyposażenie:

Attraction – podstawowa wersja, kosztuje od 42 900 zł. Słaby wybór silników (dwie najsłabsze benzyny i diesel), kiepskie wyposażenie. Klimatyzacja jest opcjonalna, radia nie ma.

Seduction – droższa o 5 tysięcy złotych, pojawia się skórzana kierownica, radio z CD i Mp3 w standardzie, przednie światła przeciwmgielne, tempomat. Lista opcji dość długa.

Selection – droższa o kolejne 2800 zł, w standardzie pojawiają się kurtyny powietrzne, elektryczne lusterka, srebrne listwy okienne i klamki zewnętrzne, a także czujniki parkowania.

Exclusive – najdroższa wersja, należy do niej dołożyć kolejne 5300 złotych. Pojawiają się aluminiowe felgi, składany centralny podłokietnik, skórzana tapicerka (opcjonalnie) i kilka innych dodatków. Jest to jedyna wersja gdzie kupić można doskonały benzynowy 120-konny silnik 1,4 litra. Za takie auto zapłacimy 61 700 zł.

Wybór: Exclusive. Wybór wersji najdroższej może dziwić, ale trzeba wziąć pod uwagę dwie rzeczy. Po pierwsze, podstawowe wersje Citroena C3 są droższe, niż porównywalne auta konkurencji. Jednak wersja topowa, z bardzo dynamicznym silnikiem, kosztuje już mniej więcej podobnie, co konkurencja. Np. „topowa” Toyota Yaris z silnikiem 90-konnym diesla D4D kosztuje o około 2 tysiące więcej, a jest o wiele wolniejszym autem… i znacznie mniej interesującym wizualnie. Z kolei za dobrze wyposażone Renault Clio zapłacimy podobnie (61 150 zł za wersję ze 111-konnym silnikiem benzynowym w wersji „20”). Po drugie, Citroen C3 nabiera dużo blasku z drobnymi stylistycznymi smaczkami (np. ze srebrnymi listwami okiennymi) i panoramiczną szybą, za którą warto dopłacić. Citroena C3 kupimy raczej dla jego stylistyki, a nie dla praktyczności (choć tej niewiele można zarzucić).

Redakcja poleca: Citroen C3 1,6 VTi 120 KM Exclusive – 61 170 zł.

Zobacz też: Chevrolet Captiva - jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...