Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

Kamil Fraszkiewicz
rozwiń więcej
Nissan Note 1.5 dCi 90 KM 2014 / Kamil Fraszkiewicz
Nowy Nissan Note z silnikiem 1.5 dCi to zadziwiająco oszczędne auto. Okazuje się, że ekonomiczny silnik to nie jedyna zaleta tego auta! Zobacz jakie rozwiązania oferuje najnowszy Nissan Note.

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM

Nissan Note II generacji to jedno z ciekawszych aut jakie pojawiło się na rynku w ostatnim czasie. Pobieżny rzut oka na jego sylwetkę sprawia, że łatwo zakwalifikować go do segmentu aut miejskich. Niezwykle kompaktowe wymiary jego nadwozia ( długość 4100 mm, szerokość 1695 i wysokość 1530 mm) powodują, że wiele osób stawia go za alternatywę dla VW Polo czy Chevroleta Aveo. W rzeczywistości, pod naprawdę ciekawie wyglądającą karoserią, kryje się wnętrze, które swoją przestronnością zawstydzi Peugeota 308, Toyotę Auris czy nawet Opla Insignię! Na dodatek w mieście zużycie paliwa z łatwością można ograniczyć do zaledwie 4,7 l paliwa na 100 km!

Nissan Note II z zewnątrz przypomina swoimi gabarytami nowego VW Polo. Jest od niego dłuższy o 12,8 cm, ale dzięki odpowiednio skróconej przedniej masce i powiększonej kabinie, Nissan jest zaskakująco przestronny w środku. W stosunku do niemieckiego rywala, Note ma aż o 13 cm większy rozstaw osi, dzięki czemu pod względem ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie siedzeń deklasuje nie tylko VW Polo, ale także Toyotę Auris, Peugeota 308 czy nawet niektóre auta klasy średniej. Również jego klasowi rywale oferują mniejszy rozstaw osi - Citroen C3 Picasso o 60 mm (2540 mm) a Ford B-Max aż o 111 mm (2489 mm).

Co prawda kabina mogłaby być nieco szersza, a przednie fotele i tylna kanapa mieć dłuższe siedziska, ale cztery, naprawdę wysokie osoby będą mogły swobodnie podróżować tym autem. Także bagażnik wydaje się być całkiem sensowny. Standardowa jego pojemność to 295 l, ale dzięki przesuwanej w zakresie 16 cm tylnej kanapie, kubaturę kufra można zwiększyć do 381 l.

Co więcej bagażnik ma podwójną podłogę, co podnosi jego możliwości transportowe (jego pojemność wynosi wtedy od 325 do 411 litrów).

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM: wnętrze

Słabiej ocenić należy za to wykończenie deski rozdzielczej nowego Nissana Note. Plastiki są twarde i wyglądają tanio. Sytuację próbuje ratować skórzane wykończenie kierownicy i lewarka skrzyni biegów, ale w aucie za ok. 70 tys. zł można oczekiwać lepszej jakości materiałów wykończeniowych. Dobre wrażenie robią za to dwa elementy auta – ciekawy i czytelny zestaw wskaźników z turkusowym podświetlenie sygnalizującym aktywność trybu ECO oraz nowoczesny system Nissan Safety Shield podobny do tego, jaki znajdują się prestiżowym Infiniti Q50.

Wyposażony jest on m.in. w zaawansowany układ 4 kamer pozwalający wyświetlić obraz wokół auta. System potrafi także zatrzymać pojazd, jeśli komputer wraz zestawem kamer wykryje zbyt szybko zbliżający się do samochodu obiekt. Wartym podkreślenia jest fakt, że tylna kamera posiada własny system czyszczący, stale dbający o idealną jakość obrazu.

System Safety Shield wspomaga kierowcę także w utrzymywaniu Nissana na właściwym pasie jezdni (nawet jeśli kierowca zaśnie za kierownicą) oraz informuje go o pojeździe znajdującym się w martwym polu. System działa zaskakująco sprawnie i wart jest swojej ceny. Decydując się na niego klient otrzymuje też układ nawigacji GPS wraz możliwością przesyłania trasy dojazdu z telefonu czy tabletu (aplikacja Google Send-To-Car). Szkoda, że Nissan nie zaoferował do tego modelu auta renomowanego systemu audio.

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM: silnik Diesla

Poza zaskakującą przestronnością, Nissan Note II zadziwia wyjątkowo oszczędnym silnikiem opracowanym wspólnie z Renault. Motor 1.5 dCi generuje 90 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min. Japońsko-francuski turbodiesel, pozbawiony dwumasowego koła zamachowego, ma wystarczający wigor, aby sprawnie rozpędzić auto do ok. 140 km/h, a przy tym świetnie radzi sobie z jazdą przy bardzo niskich obrotach rzędu 1100-1300 obr./min. Choć skrzynia biegów na tylko 5 biegów to nieco wydłużone przełożenia pozwalają z jednej strony ograniczyć hałas w kabinie pojazdu, a drugiej zmniejszyć zużycie paliwa. A to ostatnie jest wręcz nieprawdopodobnie niskie.

W mieście spokojna jazda pozwoli ograniczyć apetyt silnika do ok. 4,7 l paliwa na 100 km, na trasie spalanie sięgnie ok. 3,0-3,7 l na 100 km przy prędkości ok. 90-120 km/h i ok. 6,9 l przy 160 km/h. Wyniki te są po prostu fantastyczne. Szybkiej jeździe na trasie sprzyja nie tylko niskie zużycie paliwa, ale i niezłe wyciszenie przedziału pasażerskiego. Przy 140 km/h silnik na 5-biegu ma tylko 2650 obr./min, a szum opływający kabinę jest prawie niesłyszalny.

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM: hamulce

Żadnych zastrzeżeń, biorąc pod uwagę klasę auta, nie można mieć także do układu hamulcowego nowego Nissana Note. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 260 mm, a tylne bębny 203 mm. Pedał hamulca pozwala płynnie regulować siłę hamowania.

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM: prowadzenie

Układ kierowniczy oraz zawieszenie pozwalają wyjątkowo sprawnie kierować pojazdem. Choć w zakrętach czuć przechyły nadwozia, to auto pewnie pokonuje szybkie łuki, a na ciasnych wirażach Note prowadzi się bardzo neutralnie. Zawieszenie jest sprężyste, ale pracuje nieco za głośno, zwłaszcza na szybko następujących po sobie poprzecznych nierównościach. Kierownica, o nieco zbyt cienkim wieńcu dobrze leży w dłoniach i obraca się z delikatnym oporem. Do auta miejskiego takie nastawy wspomagania dobrze pasują.

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM: cena i wyposażenie

Pewne zastrzeżenia może budzić, przynajmniej z początku, cena Nissana Note z silnikiem 1.5 dCi. Prezentowany egzemplarz to najbogatsza wersja Tekna. Jego cena to 74 490 zł. Kwota wysoka, zwłaszcza jeśli zasugerujemy się kompaktowymi gabarytami auta. Warto jednak zauważyć jak bogate jest wyposażenie prezentowanego egzemplarza. Silnik Diesla, automatyczna klimatyzacja (jednostrefowa), nawigacja satelitarna GPS, Nissan Connect 2.0, zestaw systemów ochronnych Nissan Shield, układ 4 kamer, 6 poduszek powietrznych, alufelgi 16", elektrycznie sterowane szyby i lusterka, półskórzana tapicerka, czujniki ciśnienia w oponach itd. Wyposażenie jest zatem kompletne, a pod pewnych względami nawet bogatsze niż autach wyższe klasy. Dla porównania znacznie mniejsze VW Polo z podobnym silnikiem i nieco gorszym wyposażeniem kosztuje aż 80 670 zł. Można zatem śmiało powiedzieć, że Note jest całkiem rozsądnie wycenionym modelem. Klasowi rywale pokroju Fiata 500L czy Citroena C3 Picasso bez uwzględnienia promocji są po prostu drożsi. Co więcej najtańszy Nissan Note kosztuje mniej niż 40 000 zł!

Test Nissan Note 1.5 dCi 90 KM: opinia

Pozory potrafią mylić. Nissan Note pod ciekawą linią kompaktowego nadwozia kryje naprawdę przestronne wnętrze. Pod względem ilości miejsca dla dwóch osób w drugim rzędzie siedzeń przebija nie tylko auta kompaktowe, ale nawet niektórych przedstawicieli klasy średniej. Do tego Note okazuje się mistrzem oszczędnej jazdy. W mieście zużycie paliwa można ograniczyć do ok. 4,7 l/100 km, a na trasie wynik ten można poprawić o kolejny litr! Silnik jest na dodatek całkiem dynamiczny i bez problemu napędza auto do autostradowych prędkości. W nowym Note podobać się mogą także zaawansowane rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa wchodzące w skład pakietu Nissan Shield czy niezła nawigacja. Do poprawy kwalifikują się za to materiały z jakich wykonano deskę rozdzielczą. Nieco lepiej powinny być także wyprofilowane siedziska zarówno przednich foteli jak i tylnej kanapy. Poza tymi mankamentami Note okazuje się bardzo dobrym microvanem, który powinien świetnie sprawdzić się w roli oszczędnego auta dla czteroosobowej rodziny. Auto godne polecenia!

Dane techniczne: Nissan Note II 1.6 dCi 90 KM Tekna

Samochód Nissan Note II 1.6 dCi 90 KM Tekna
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką
Kod silnika K9K
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Rozrząd SOHC na pasku
Wtrysk paliwa common rail
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1461 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 66/90 kW/KM przy 4000 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1750 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,30
Napęd  przedni
Skrzynia biegów manualna 5. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,9 s
Prędkość maksymalna 179 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  4,3/3,2/3,6l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: belka skrętna
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarczowe wentylowane, 260 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) hamulce bębnowe, 203 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 100/1 695/1 530 mm
Rozstaw osi 2600 mm
Masa własna 1 197 kg (minimalna)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż.po dach 295-381 (325-411)/1982(2012) l
Ładowność 415 kg
Liczba obrotów kierownicy 3,0
Średnica zawracania 10,7 m (alufelgi 15/16 ")
Pojemność baku 41 l
Cena od 93 490 zł

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...