Test BMW 328i GT xDrive 2.0 245 KM aut.

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
W przeciwieństwie do BMW serii 5 GT, które zostało stworzone na bazie większej i bardziej prestiżowej serii 7, “Trójka” GT powstała na bazie serii 3.
Linia modelowa Gran Turismo nie została dobrze przyjęta przez ortodoksyjnych fanów marki. Zarzutem do Serii 5 GT było pozbawienie jej sportowego DNA marki. Czy najnowsza Seria 3 GT z benzynowym silnikiem rozwijającym moc 245 KM zakończy narzekanie malkontentów?

Chyba żaden inny producent na świecie nie lubi tak bardzo pobudzać nerwów swoich wiernych klientów, jak BMW. Ortodoksyjni fani marki do dziś wspominają oburzenie, jakie towarzyszyło wprowadzeniu na rynek poprzedniej generacji serii 5 (E60). I choć po latach okazało się, że radykalna zmiana i zastosowanie awangardowej linii nadwozia było niezłym posunięciem, motoryzacyjny światek do dziś wspomina kontrowersje, jakie ówcześnie wzbudził model serii 5.

Zobacz też: Test Lexus IS300h – skrojony na miarę

Bawarskiemu producentowi trzeba oddać, że nie boi się wprowadzania na rynek modeli, które powodują zamieszanie. Co więcej, do tej pory okazywało się, że to właśnie BMW, a nie oburzające się media miało rację i wie najlepiej, jakich produktów oczekują ich klienci. Pomijając sukces wspomnianego wcześniej BMW E60, nikt nie wróżył powodzenia sprzedającemu się, jak świeże bułeczki, określanemu przez media jako bezsensowny, modelowi X6. Wielu ekspertów świata motoryzacji z żachnięciem spoglądało na widywany często na ulicach model X1, czy pukało się w głowy spoglądając na cenę i wygląd pierwszej generacji serii 1.

I gdy wydawało się, że po odsłonach najnowszych generacji serii 3 i 5, producent powrócił do produkowania przepięknych sedanów, Turingów i coupe, zaprezentował światu serię 5 GT.
I nie było to ostatnie słowo, bo niedawno w salonach sprzedaży pojawiło się kolejne Gran Turismo, tym razem serii 3.

Zobacz też: Test: Volvo V60 T5 Drive-E 2.0 turbo 245 KM aut.

Test BMW 328i xDrive 2.0 245 KM aut. - nadwozie

W przeciwieństwie do BMW serii 5 GT, które zostało stworzone na bazie większej i bardziej prestiżowej serii 7, “Trójka” GT powstała na bazie serii 3. Ale dostępnej na rynku chińskim. Dlatego Seria 3 GT ma o 11 cm dłuższy rozstaw osi od tradycyjnej odmiany modelu, jest też o 20 cm dłuższa od sedana, wyższa o 8 cm i szersza o 2 cm.
I o ile napompowane nadwozie prezentuje się mniej urokliwie od mniejszych wersji serii 3, o tyle korzyści płynące z powiększenia nadwozia są odczuwalne wewnątrz.

Zobacz też: Test Mazda6 Sport Kombi 2.0/165 KM – dla hipsterów?

Test BMW 328i xDrive 2.0 245 KM aut. - wnętrze

Tablica przyrządów serii 3 GT jest niemal identyczna z tą znaną z wersji sedan i kombi. Porządnie wykonana, ładnie narysowana i przejrzysta.
Ale miłośnicy BMW zasiadając w środku GT mimo wszystko poczują się nieswojo. Pozycja za kierownicą absolutnie nie przypomina tej, do której przywykli fani marki. Siedzisko fotela w GT jest usytuowane wyżej, zatem prowadzący nie siedzi z lekko ugiętymi nogami w kolanach jak w samochodzie sportowym.
Obszerny fotel z szerokim zakresem regulacji zapewnia dobre podparcie dla ciała i wygodę nawet podczas wielogodzinnych podróży. Ale już od pierwszego kontaktu nie można się oprzeć wrażeniu, że ten model nie jest skierowany dla fanów emocjonującej jazdy po ciasnych łukach.

Zobacz też: Test Skoda Superb 2.0 TSI DSG L&K

Za to został stworzony, by zapewnić należyty komfort pasażerom.
Zwiększone gabaryty zewnętrze bezpośrednio przełożyły się na zwiększenie przestrzeni na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Szkoda, że producent nie zdołał poszerzyć przedziału pasażerskiego, tak by mogły z tyłu usiąść wygodnie trzy dorosłe osoby. W efekcie Trójką GT w najbardziej komfortowych warunkach pojedzie na tylnej kapie dwójka dorosłych pasażerów.
Opisywana wersja BMW oferuje też imponujący pod względem obszerności bagażnik. 520 l przy normalnym położeniu siedzeń i 1600 l po rozłożeniu to wartości, którymi nie może się poszczycić niejedno kombi.

Zobacz też: Test Volvo S60 T6 AWD Polestar: własny styl poparty technologią!

Test BMW 328i xDrive 2.0 245 KM aut. - Napęd/układ jezdny

Na tylnej klapie opisywanej wersji BMW serii 3 GT dumnie błyszczy emblemat 328i xDrive. Oznacza to że opisywany egzemplarz jest napędzany przez benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2l, który rozwija moc maksymalną 245 KM i jest wyposażony w sterowany elektronicznie napęd na obie osie.

Doskonale wyciszonej jednostce napędowej nie brakuje wigoru i to bez względu na to, od jakiej prędkości zmuszamy ją do rozpędzenia ważącego 1645 kg BMW.
Według danych producenta opisywana wersja Trójki GT „setkę” osięga po 6,2 s i może się rozpędzić do 247 km/h. Faktycznie, BMW nabiera prędkości z lekkością i bez zadyszki. Co więcej przedział pasażerski jest doskonale wyciszony, nawet gdy obroty silnika sięgają czerwonego pola lub w przypadku gdy pędzimy z prędkością znacznie przekraczającą 100 km/h.

A są momenty, w których czuć zwiększoną masę pojazdu. Po pierwsze ciężar daje o sobie znać w zużyciu paliwa, które w ruchu miejskim przekracza 12 l/100 km i bez problemu może powędrować w granice 16 l na 100 km gdy tylko będziemy startować z werwą spod każdych świateł. Po drugie, podczas jazdy po ciasnych zakrętach. Co prawda, systemy elektrycznie wyczuwają zawczasu podsterowność BMW i sprawnie korygują tor jazdy, a nadwozie wcale nie za bardzo przechyla się na zakrętach, ale w „zachowaniu” pojazdu w takich sytuacjach daje się wyczuć masę tankowca.

Porównując – „Trójka” sedan z tym samym silnikiem jeździ po zakrętach jak rasowe auto sportowe, z kolei seria 3 Gran Turismo radzi sobie na szybko pokonywanych ciasnych łukach często lepiej niż niejedno auto, ale nie tak dobrze jak pozostałe odmiany modelu.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf GTI Performance 2.0/230 KM

Test BMW 328i xDrive 2.0 245 KM aut. - Podsumowanie

Wersje Gran Turismo z pewnością nie są skierowane do klientów, którzy cenią w marce BMW przede wszystkim sportowy sznyt modeli. Trójka GT to samochód przede wszystkim wygodny i praktyczny. To propozycja dla tych, którym przeszkadza, że wnętrze tradycyjnych odmian Serii 3 jest stosunkowo niewielkie.
Kupując odmianę GT będą mogli cieszyć się obszernym wnętrzem i przepastnym przedziałem bagażowym, a na nieco gorsze właściwości jezdne z pewnością nie zwrócą uwagi. Bo BMW 328i GT to samochód stworzony przede wszystkim do komfortowej jazdy. Zwłaszcza po autostradzie.

Zobacz też: Test Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 KM - czas gra na jego korzyść

BMW 328i xDrive 2.0 245 KM aut. – dane techniczne

BMW 328i GT  xDrive
Typ silnika benzynowy, biturbo
Pojemność  1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 245 KM/5000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1250-4800 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 8-bieg.
Pojemność bagażnika 520 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 482,4/182,8/150,8 cm
Rozstaw osi 292 cm
V-max 247 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s
Zużycie paliwa* 9/5,7/6,9 l/100 km
Cena od 190 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...