Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI/150 KM / Skoda
Skoda Octavia to jeden z najpopularniejszych modeli samochodów widywanych na polskich drogach. Trzecia generacja czeskiego kompaktu imponuje dojrzałością i jakością konstrukcji. A co oferuje Skoda Octavia III z napędem na obie osie?

Skoda Octavia 4x4 występuje jedynie z nadwoziem kombi i zasadniczo nie różni się pod względem stylizacji od wersji z napędem na jedną oś.
Mimo, że trzecia generacja modelu prezentuje się o wiele atrakcyjniej od poprzednika trudno doszukać się w wyglądzie kompaktowej Skody interesujących detali. To po prostu dobrze skrojona bryła, której daleko do nowoczesności czy ekstrawagancji.
Octavia w wersji kombi to model, który nie zrazi do siebie wyglądem większości kierowców i o to zdaje się chodziło producentowi.

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM – wnętrze

Przepastny i bardzo wysoko oceniany pod względem jakości wykończenia przedział pasażerski Skody Octavii zapewnia komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Nawet wysokie osoby bez trudu odnajdą odpowiednią pozycję za kierownicą. Nie będą też  narzekały na ciasnotę na tylnej kanapie.
Intuicyjne rozplanowanie tablicy przyrządów ułatwia pierwszy kontakt z Octavią, a rozmieszczenie wszelkich przełączników i włączników czyni prowadzenie Octavii bardziej komfortowym.
Bagażnik ma pojemność 610 l, a po rozłożeniu tylnej kanapy przestrzeń na bagaże można powiększyć do 1740 l.
Ale to co dla jednych jest atutem, dla innych może się okazać nieatrakcyjne. Stonowana stylizacja tablicy przyrządów i smutna kolorystyka wnętrza pozostawi wśród gadżeciarzy niedosyt.

Zobacz też: Test BMW 320d Touring xDrive

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM – napęd/układ jezdny

Octavia 4x4 może być napędzana przez jedną z trzech zarezerwowanych dla tej wersji jednostek napędowych. Podstawowa odmiana z napędem na obie osie jest napędzana przez wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l i mocy maksymalnej 105 KM. Najmocniejszą wersją 4x4 jest wyposażona w benzynowy silnik z serii TSI o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 180 KM. Niemalże w tej samej cenie można nabyć recenzowaną odmianę z kolejnym z dostępnych silników – wysokoprężnym TDI o pojemności 2 l, rozwijającym moc maksymalną 150 KM.
Według danych producenta 150-konna Octavia 4x4 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,7 s. To bardzo dobry wynik, ale pamiętamy z obcowania z innymi odmianami Octavii, że Skoda z ciężkim silnikiem umieszczonym z przodu ma tendencję do podsterowności. Czy zatem czeskie kombi jest jedynie mistrzem prostej?
Okazuje się, że nie. Właściwości trakcyjne w stosunku do przednionapędowych odmian poprawia m.in. system napędu na obie osie HALDEX piątej generacji.
Komputer sterujący układem działa bardzo sprawnie i w razie potrzeby w mgnieniu oka przekazuje moment obrotowy na tylną oś.
Trzeba przyznać, że system dodaje kierowcy pewności.

Ale lepsze zachowanie na drodze to nie tylko zasługa sprawnie działającego napędu.
W modelu 4x4 producent zastosował z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Tym samym m.in. znacznie poprawiono komfort tłumienia nierówności.
Układ kierowniczy jest mniej czuły niż w Volkswagenach, ale nadal czuć w zestrojeniu siły wspomagania niemiecki sznyt.
Skoda Octavia 4x4 zapewnia pasażerom wysoki komfort jazdy. Dobrze wyciszona i elastyczna jednostka napędowa sprawdza się zarówno podczas jazdy w trasie, czy w ruchu miejskim.
Biorąc pod uwagę masę pojazdu (1380 kg), pojemność skokową silnika, wielkość nadwozia oraz fakt, że Octavia jest wyposażona w napęd na obie osie, cieszy niskie zużycie paliwa. Około 7 l na 100 km w ruchu miejskim to dobry wynik, choć znacznie przekraczający deklarację producenta.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 EcoBoost 150 KM kombi

Test Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM – podsumowanie

Przestronność przedziału pasażerskiego i bagażowego, sprawny i stosunkowo oszczędny napęd, a także swojskość marki nie kojarzącej się z ekstrawagancją to na polskim rynku wciąż atuty trudne do przebicia w walce o masowego odbiorcę.
Octavia na polskim rynku jest szczególnie lubiana, a trzecia generacja modelu przewyższa poprzedników pod każdym względem więc można się spodziewać, że grono zwolenników modelu się powiększy. Niestety miłośnicy muszą się przyzwyczaić również do faktu, że wzrost jakości pociąga za sobą wzrost ceny. Octavia oferuje wiele, ale nie jest tania. Oczywiście 100 700 zł to jak na porządnie wykonane auto z napędem na obie osie i przestronnym wnętrzem cena rozsądna. Ale biorąc pod uwagę fakt, że najtańsza w cenniku Octavia (z napędem na jedną oś) kosztuje 59 500 zł, dla wielu polskich kierowców  sto tysięcy złotych może być ceną zaporową.

Zobacz też: Test Peugeot 308 1.6 e-HDI 115 KM - nowa jakość!

Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM - dane techniczne

Skoda Octavia 4x4 2.0 TDI 150 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1968 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 150 KM/3500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 610/1740 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 465,9/181,4/146,5 cm
Rozstaw osi 268,6 cm
V-max 213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,7 s
Zużycie paliwa* 5,9/4,3/4,9 l/100 km
Cena od  100 700 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany


Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...