Test Kia Optima 2.0 DOHC: Komfort przede wszystkim

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Kia Optima - przód / Moto.wieszjak.pl
Kia Optima to jeden z najładniejszych samochodów w swojej klasie. Tym razem, podczas testu sprawdziliśmy, jak jeździ koreańska piękność napędzana dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy maksymalnej 165 KM.

Kia Optima to jeden z tych samochodów, który prezentuje się świetnie w każdym kolorze ale widoczna na fotografiach krwista czerwień podkreśla wyszukaną linię nadwozia, czyniąc samochód jeszcze bardziej atrakcyjnym.

Optima prezentuje się godnie. W żywszej kolorystyce przybiera mniej formalny charakter, dla wielu kierowców odpowiedniejszy na co dzień, z drugiej strony w ciemniejszych barwach staje się bardziej dostojna.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat: Pan porządny

Kia Optima test - wnętrze

Przebogate wyposażenie Kii Optimy jasno sugeruje, że kierowca tego samochodu powinien bez skrępowania czuć się w komfortowych wnętrzach, ale jednocześnie potrafić przymknąć oko na pewne niedociągnięcia. Prosto zaprojektowany i przejrzysty kokpit przywodzi na myśl samochody rodem zza Oceanu. Nam taki design odpowiada, jest niebanalny i funkcjonalny. Interesująco wygląda zwłaszcza umieszczony wysoko na kanciastej konsoli centralnej kolorowy wyświetlacz nawigacji. Oko cieszy również kolorowy wyświetlacz umieszczony pomiędzy „zegarami”.

Wykończenie przedziału pasażerskiego jest dokładne, ale miejscami jakość tworzyw mogłaby być wyższa.

Za to Kia Optima rozpieszcza kierowcę i pasażerów obszernością wnętrza i wygodą foteli oraz tylnej kanapy. Zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej jest na tyle szeroki, że zarówno bardzo wysocy, jak i niscy pasażerowie znajdą odpowiednią dla siebie pozycję.

Widoczność z miejsca kierowcy jest ograniczona w w tylnej części i ma to znaczenie podczas manewrów. Dlatego w przypadku zakupu podstawowej wersji wyposażeniowej warto do Optimy dokupić czujniki parkingowe.

Przedział bagażowy ma objętość  505 l, co jest wynikiem w pełni zadowalającym.

Zobacz też: Test Toyota Avensis: gorący towar

Kia Optima test - napęd/układ jezdny

Wolnossący czterocylindrowy silnik benzynowy czyni z Kii Optimy samochód o bardziej amerykańskim niż europejskim charakterze. W czym rzecz? Jednostka napędowa rozwijająca moc maksymalną 165 KM i moment obrotowy 196 Nm od 4800 obr./min. nie zachęca do dynamicznej jazdy po krótkich odcinkach. Silnik najlepiej „czuje się” w dolnym zakresie obrotów. Wtedy pracuje cicho i zużywa paliwo w akceptowalnych ilościach (ok. 10 l/100 km w ruchu miejskim). Wkręcanie jednostki napędowej Optimy na wysokie obroty nie poprawia dynamiki jazdy (według danych producenta samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,5 s.) na tyle, by było to warte z jednej strony wyższego o około 1 l/100 km zużycia paliwa i wyraźnie zwiększonego hałasu we wnętrzu.

Optima, mimo że została wyposażona w manualną, sześciobiegową przekładnię, a nie automat rozleniwia kierowcę. Silnik zakładając dynamikę wystarczającą do sprawnego poruszania się w ruchu miejskim jest na tyle elastyczny, że kierowca nie musi często sięgać do lewarka zmiany biegów (nawiasem pisząc dźwignia działa w sposób zaskakująco precyzyjny).

Zobacz też: Test Opel Insignia Sports Tourer: komfortowa jazda za niewielkie pieniądze

Poza tym układ kierowniczy, działający stosunkowo lekko, nie zachęca do szybkiej jazdy, mimo że podczas slalomu daje kierowcy poczucie kontroli nad autem.

Z kolei zawieszenie Kii Optimy komfortowo tłumi nierówności nawierzchni (czasami dzieje się to trochę za głośno) ale podczas szybkiej jazdy po łukach woli równe nawierzchnie.

Podobną charakterystykę zawieszenia miał kilka lat temu Saab. Podczas szybkiej jazdy po ciasnych łukach na równej jak stół drodze wszystko było w porządku, gorzej auto zachowywało się podczas jazdy po łukach na nawierzchniach dalekich od idealnej gładkości. Gdy pędzimy Kią po nierównym łuku auto ma tendencję nawet do nadsterowności, ale jednocześnie jest przewidywalne w swoim zachowaniu i nie zaskakuje kierowcy.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Kia Optima test - podsumowanie

Podstawowa odmiana Kii Optimy z benzynowym silnikiem o pojemności 2 l i mocy maksymalnej 165 KM jest dostępna od 82 900 zł. Z kolei najbogatsza odmiana wyposażeniowa z tym samym silnikiem kosztuje 107 900 zł. To nadal przyzwoita cena, jak za spory samochód wyposażony m.in. w reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, pakiet Navi Sound System z kamerą cofania, osiemnastocalowe felgi ze stopów lekkich, czy hydrofobowe szyby. O automatycznej dwustrefowej klimatyzacji nie wspominając.

Zobacz też: Test Hyundai i40 Wagon: z europejskim paszportem

Kia Optima - dane techniczne:

Kia Optima 2.0 DOHC 165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1999 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 165 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 196 Nm/4800 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 505 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 484,5/183/145,5 cm
Rozstaw osi 279,5 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s.
Zużycie paliwa* 9,3/5,6/7,0 l/100 km
Cena od 82 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...