Test Honda Civic 4d: Zaskakujący Mr. Vintage

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Honda Civic 4d - przód / Moto.wieszjak.pl
Honda Civic w wersji sedan jest zupełnie innym samochodem niż Civic hatchback. Nie chodzi o inne nadwozie, to inny model. Obie wersje Hondy reprezentują dwa odmienne światy, w którym hatchback jest nietuzinkową wizją przyszłości, a sedan dostojnym ukłonem w stronę tradycji. Civic 4d jest w stylu Vintage.

Według podręcznika styl Vintage odnoszący się do tradycji i dobrej jakości nie stroni od zestawień szokujących i awangardowych.

Spoglądając na sylwetkę Hondy Civic w wersji czterodrzwiowej trudno odnieść wrażenie, że samochód odnosi się do poprzednich epok w stylizacji samochodów. Wręcz przeciwnie, ma kształty nawiązujące do obecnych trendów, bryła jest pełna ostrych krawędzi a mocno pochylony przód z groźnie "spoglądającymi" reflektorami ksenonowymi wygląda bardzo "na czasie". Próżno w wyglądzie Civica sedan szukać nawiązań do przeszłości chyba, że uznamy że samym w sobie nawiązaniem do przeszłości jest nadwozie w wersji sedan.

Zobacz też: Test Honda Civic: lepsze nie jest wrogiem dobrego

Wnętrze

Ale zajęcie miejsca w środku Civica to jak podróż wehikułem czasu wprost w lata dziewięćdziesiąte. Fani amerykańskich filmów z początku lat 90. Będą zachwyceni.

Tapicerka, wygoda foteli, czy kanciasta i zaprojektowana z rozmachem deska rozdzielcza natychmiast przywołują na myśl pojazdy amerykańskich pracowników korporacji sprzed dwóch dekad. Nie chodzi o tandetę, chodzi o styl nawiązujący do przeszłości. Wnętrze Civica sedan wykończone jest z dokładnością, z dobrych pod względem jakości tworzyw sztucznych. Gigantyczne jak na dzisiejsze standardy przyciski zostały rozplanowane ergonomicznie, a wszelkie wyświetlacze i wskaźniki analogowe są bardzo czytelne.

Obszerne fotele są wygodne, a zarówno w przedniej jak i tylnej części przedziału pasażerskiego miejsca jest pod dostatkiem. Całości dopełnia przyzwoita pojemność bagażnika – 440 l.

Zobacz też: Test Peugeot 308GTi: na co dzień? Idealny.

Napęd/układ jezdny

Pod maską recenzowanego Civica pracował bardzo dobrze znany fanom marki benzynowy silnik i-VTEC o pojemności 1,8 l, rozwijający moc maksymalną 142 KM przy 6500 obr./min. Jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 174 Nm przy 4300 obr./min.

Na podstawie danych technicznych można się domyślić, że silnik wykazuje werwę dopiero przy wyższych obrotach. Taka charakterystyka pracy jest tradycyjna dla benzynowych jednostek Hondy i zaskakująca dla kierowców, którzy mają z tą marką do czynienia po raz pierwszy.

Zobacz też: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy

Osoby ze sportową żyłką będą z lubością rozkręcać silnik do wartości przekraczających 6 tys. obr/min., z kolei kierowcy używający zakresów obrotów do około 4,5 tys. obr./min. zarzucą Hondzie ospałość. Rzeczywiście, gwałtowne przyspieszenie następuje, gdy wskazówka obrotomierza minie kreskę z wartością ok. 4,5 tys. obr./min.

Przy okazji wzrostu dynamiki, wzrasta zużycie paliwa. Według danych producenta opisywany Civic "spala" w ruchu miejskim 8,8 l/100 km. Tymczasem jeżdżąc dość oszczędnie można uzyskać spalanie na poziomie 9 l/100 km w mieście. Jeżdżąc dynamicznie w warunkach miejskich zużycie paliwa wzrasta do około 12 l/100 km. W trasie przy prędkościach autostradowych z włączonym tempomatem Civic zużywa około 6,5-7 l/100 km.

Prowadzenie japońskiego sedana sprawia kierowcy przyjemność. Samochód jest dobrze wyważony, ma twardo zestrojone zawieszenie, a układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Dobre wrażenie potęguje precyzyjnie działająca dźwignia manualnej przekładni.

Główną wadą, która objawia się podczas jazdy Hondą to słabe wyciszenie jednostki napędowej. Odgłos pracy silnika jest zbyt donośny, zwłaszcza przy prędkościach około 130 km/h.

Zobacz też: Test Kia Sportage: ciągle w formie

Podsumowanie

Honda Civic sedan jest samochodem zaskakującym. Zaskakujące jest już to, że zaskakuje, bo przecież wiele osób myśląc o tej odmianie kompaktowej Hondy ma przed oczami jednego z nudnych kompaktowych sedanów o japońskim rodowodzie. Tymczasem w porównaniu do poprzedniej generacji modelu, Civic sedan sporo zyskał. Nie jest tak nowatorski w stylu, jak odmiana pięciodrzwiowa, ale nie jest już tak nudny w formie jak poprzednik.

Wnętrze to rarytas. Powrót do początku lat dziewięćdziesiątych w dobrym tego słowa znaczeniu. Dodatkowo jest przestronne, a bagażnik pozwala na spakowanie sporej wycieczki na dłuższe wakacje. Atutami pojazdu oprócz wygody, jaką oferuje przedział pasażerski są układ kierowniczy, zawieszenie i skrzynia biegów.  

Wadami? Wyciszenie wnętrza i wysokie zużycie paliwa wynikające z charakterystyki pracy jednostki napędowej.

Dodatkowym plusem (znów zaskoczenie) Hondy Civic sedan jest cena zakupu. Podstawowa wersja wyposażeniowa, obejmująca m.in. system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, klimatyzację manualną, światła do jazdy dziennej, czy radioodtwarzacz CD z MP3 kosztuje 71 500 zł. Z kolei opisywana najbogatsza odmiana Executive jest o 10 tys. zł droższa i wyposażona m.in. w reflektory ksenonowe, kamerę cofania, dwustrefową automatyczną klimatyzację, tempomat, skórzaną kierownicę, czy szesnastocalowe obręcze ze stopów lekkich.

Zobacz też: Test Toyota Prius: Sposób na ekojazdę. Wersja 3.1

Dane techniczne:

Honda Civic 1.8 i-VTEC
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1798 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 142 KM/6500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 174 Nm/4300 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 440 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 454,5/175,5/143,5 cm
Rozstaw osi 267,5 cm
V-max 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9 s.
Zużycie paliwa* 8,8/5,6/6,7 l/100 km
Cena od 61 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...