Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Jakub Tujaka
rozwiń więcej
Mercedes-Benz klasy B W246 / Fot. Mercedes-Benz
Jakie cechy powinien mieć samochód idealny? Każdy kierowca odpowiada na to pytanie w inny sposób. Segment aut kompaktowych jest specyficzny, ponieważ jego przedstawiciele zostali zaprojektowani tak, aby zaspokajać potrzeby jak największej liczby osób. Dodatkowo w dobie kryzysu klienci zwracają szczególną uwagę na kwestie ekonomiczne.

Chłodna kalkulacja

Długa historia marki Mercedes-Benz i cały prestiż związany z posiadaniem auta z gwiazdą na masce działa na klientów jak magnes i generuje spore dochody. Dzięki temu zarząd może przeznaczyć olbrzymie nakłady na badania rynku, które pozwalają precyzyjnie sformułować potrzeby klientów i unikać wpadek produktowych czy technologicznych.

Możemy mieć pewność, że już nigdy żaden model z gwiazdą na masce nie będzie miał najmniejszych problemów ze zdaniem testu łosia.

Model A, który świetnie się sprzedawał, był kolejnym potwierdzeniem tezy, że marketingowcy Mercedesa wiedzą co robią. Kilka lat później, czyli w 2004 roku pojawiła się klasa B, która była przestronniejsza i bardziej praktyczna. W 2011 roku Mercedes-Benz rozpoczął sprzedaż drugiej generacji klasy B.

Wprowadzenie tego modelu, a później jego następcy na pewno nie jest fanaberią producenta, a przemyślaną strategią działania wynikającą z chłodnej kalkulacji. Według mnie bez sensu jest rozmyślanie o tym, czy nowa klasa B znajdzie klientów, bo bez wątpienia znajdzie.

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

Nadwozie

Mercedes-Benz nazywa nową klasę B „SportsTourer” co ma klientom kojarzyć się z autem przeznaczonym do podróżowania i wykazującym cechy sportowe. Elementem sprzyjającym podróżom jest niewątpliwie nadwozie auta. Rozmiarami klasa B pasuje do segmentu kompaktowych vanów, których w segmencie Premium jest jak na lekarstwo.

Jednobryłowe nadwozie MB klasy A ozdobiono nowoczesnymi światłami z wbudowanymi panelami LED do jazdy dziennej i przetłoczeniami bocznymi, które mają za zadanie sprawić, żeby nadwozie auta wyglądało bardziej dynamicznie.

Ogromny gril z centralnie umieszczoną gwiazdą nie pozostawia wątpliwości, z jaki autem mamy do czynienia.

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.2 TSI Style: narwany Hiszpan!

Wnętrze i wyposażenie

W kabinie nowej klasy B panuje porządek i symetria. Deska rozdzielcza jest pozbawiona stylizacyjnych smaczków. Małe zamieszanie w uporządkowanym świecie klasy B wprowadzają okrągłe wyloty nawiewu, które jako pierwsze przyciągają wzrok kierowcy.

Nowoczesnym akcentem kabniny kompaktowego Mercedesa jest wyświetlacz systemu multimedialnego zainstalowany na szczycie deski rozdzielczej.

Materiały użyte do wykończenia kokpitu wyglądają na godne segmentu Premium. W aucie tej klasy nie ma miejsca na niedokładne spasowanie czy nieprecyzyjny montaż. Wszystko na najwyższym poziomie.

Pozycja za kierownicą jest niższa w porównaniu z poprzednikiem. Fotele zapewnią wygodną pozycję nie tylko osobom o przeciętnych wymiarach. Duża przestrzeń przeszklona zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.

Z przodu jak i z tyłu nie można narzekać na brak miejsca. Klasa B jest produktem kierowanym także do młodych rodzin, dla których istotnym aspektem jest łatwość dostępu do tylnej kanapy. Myślę, że nikt nie powinien mieć problemu z włożeniem i zamontowaniem fotelika na tylnych siedzeniach.

Nie bez znaczenia dla tej grupy klientów jest też rozmiar bagażnika. Ten w przypadku klasy B ma aż 486 litrów.

Wyposażenie testowanego auta obejmowało komplet systemów wspomagających kierowcę, takich jak: Atenttion Assist, Adaptive Brake (przygotowuje układ hamulcowy do awaryjnego hamowania) i Collision Prevention Assist (ostrzega o zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu).

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

Napęd i zawieszenie

Pod maską testowanego auta niemal bezgłośnie pracował turbodiesel CDI o pojemności 1,8 litra, który generował 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego i 109 KM maksymalnej mocy.

Jednostka CDI doskonale sprawdza się w tego typu aucie. Zapewnia wystarczające osiągi, czyli prędkość maksymalną 190 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11 sekund, zużywając przy tym symboliczne ilości paliwa. Średnie zużycie paliwa w naszym teście to około 5,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Stosując powszechnie znane metody ekonomicznej jazdy poza miastem można bez problemu osiągnąć średnią na poziomie 5 litrów na każde przejechane 100 kilometrów.

Na pochwałę zasługuje kultura pracy jednostki napędowej i wyciszenie kabiny pasażerskiej. Nawet przy maksymalnych prędkościach dozwolonych na autostradach, wewnątrz b klasy panuje cisza.

Zawieszenie to kolejna mocna strona nowej klasy B. Inżynierowie osiągnęli kompromis pomiędzy komfortem, a dobrymi własnościami jezdnymi. Auto prowadzi się precyzyjnie i bardzo trudno wyprowadzić je z równowagi. Pomimo dość wysokiego nadwozia, B klasa z łatwością pokonuje szybkie zakręty nie wychylając się zbytnio na boki.

Podsumowanie i ceny

Mercedes-Benz klasy B to auto idealne dla młodej rodziny poszukującej jakości segmentu Premium i ceniących praktyczne rozwiązania. Jednak młoda rodzina rozważająca zakup takiego auta musi się liczyć z wydatkami, ponieważ podstawowa wersja klasy B z benzyniakiem 1,6 o mocy 90 Km kosztuje ponad 100 tysięcy złotych. Najtańszy diesel, którym mieliśmy okazję jeździć wydaję się być najlepszym wyborem, ponieważ trzeba za niego dopłacić jedynie około 2 tysiące złotych. Ceny wyposażenia dodatkowego również rozstały rozsądnie skalkulowane. Testowany egzemplarz z biksenonowymi reflektorami i skórzaną tapicerką kosztował około 120 tysięcy złotych.

Niewątpliwą zaletą aut marki Mercedes-Benz jest mniejsza niż w przypadku aut pozbawionych takiego prestiżu utrata wartości, co w dobie kryzysu jest szczególnie brane pod uwagę przed zakupem auta.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...