Test Toyota Avensis: gorący towar

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Toyota Avensis 2.0 D-4D. Przód. / Moto.wieszjak.pl
Toyota Avensis to jeden z najdyskretniejszych samochodów w swojej klasie. Ale pod mocno zachowawczą stylizacją kryje się komfortowe, oszczędne i przyjemne w prowadzeniu auto.

Chyba tylko Volkswagen Passat jest w stanie odciągnąć zainteresowanie sporej części Polaków od Avensisa. Stonowana Toyota to na polskim rynku (zwłaszcza aut używanych) prawdziwie gorący towar. Okazuje się, że wraz z wejściem do sprzedaży modelu po liftingu i tradycyjnymi styczniowymi wyprzedażami aut z poprzedniego rocznika, atmosfera wokół Avensisa może stać się gorąca także w przypadku nowych aut.

Zobacz też:  Opinie kierowców o Toyota Avensis

Nadwozie

Wygląd Avensisa nigdy nie „rzucał na kolana” i nie inaczej jest w przypadku modelu trzeciej generacji. Nie mniej jednak ksenonowe reflektory przyczepione do długiego na 469,5 cm i pomalowanego na czarny kolor nadwozia, osadzonego na siedemnastocalowych obręczach kół dodają Toyocie elegancji. W rezultacie auto prezentuje się dostojnie, czyli tak jak życzyliby sobie potencjalni nabywcy Avensisa.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Wnętrze

Przedział pasażerski Avensisa jest przestronny i zapewnia komfortowe warunki podróży czterem dorosłym osobom. Zarówno fotele, jak i tylna kanapa sprawdzą się podczas wielogodzinnych, dalekich wojaży.
Skórzana tapicerka to wyposażenie standardowe opisywanej odmiany Premium, a jej jasny kolor ożywił nieco zdominowane przez czarne tworzywa wnętrze Toyoty.
Konsola centralna, na której zamontowano duży kolorowy wyświetlacz nawigacji (to jedyne wyposażenie opcjonalne w opisywanym egzemplarzu – koszt 6500 zł) została wykonana z szarego tworzywa, dobrej jakości. Pozytywne odczucie psuje jednak reszta wykończenia tablicy przyrządów i górnej części boczków drzwi. Zastosowano tam czarny, twardy plastik.
Za to znów po stronie plusów należy zakwalifikować obszytą przyjemną w dotyku skórą kierownicę oraz podświetlone na bursztynowy kolor „zegary”.
Bagażnik o pojemności 509 l to nie najlepszy wynik w klasie, ale i tak umożliwi spakowanie czteroosobowej rodziny na dłuższy wyjazd.

Zobacz też: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Napęd/układ jezdny

To zdecydowanie najmocniejsze strony opisywanego Avensisa. Dwulitrowy silnik wysokoprężny rozwijający moc 126 KM od 3600 obr./min. dysponuje 310 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1800 do 2400 obr./min. Dzięki temu jednostka napędowa Toyoty jest elastyczna, a auto ochoczo przyspiesza już od dolnych zakresów obrotów. Także konieczność żwawego przyspieszenia podczas jazdy z prędkością autostradową np. przed manewrem wyprzedzania nie jest dla Avensisa problemem. Cieszy też precyzyjna praca dźwigni manualnej sześciobiegowej przekładni.
Zawieszenie Toyoty doskonale sprawdza się na polskich drogach. Auto bardzo komfortowo tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, jednocześnie zachowując optymalną sztywność podczas jazdy po zakrętach. Także układ kierowniczy został zestrojony na tyle neutralnie, że nie przeszkadza jego ani zbyt lekka, ani zbyt oporna praca.
Wisienką na torcie jest zużycie paliwa. Około 7l/100 km w ruchu miejskim i blisko 5l/100 km podczas jazdy w trasie to bardzo dobre wyniki biorąc pod uwagę gabaryty samochodu.

Zobacz też: Test Renault Laguna III – krok w stronę jakości

Podsumowanie

Toyota Avensis to auto nie należące do najładniejszych modeli na rynku, ale niewątpliwe mające mocne atuty. Bo gdy już malkontenci przymkną oko na wygląd zewnętrzny oraz miejscami niższej jakości niż u konkurentów wykończenie wnętrza będą mieli szansę docenić wysoki komfort jazdy, jaki Avensis oferuje. Co więcej podstawowa jednostka napędowa, fakt – nie jest demonem prędkości, ale wystarczy do sprawnego poruszania się Toyotą zarówno w mieście, jak i podczas wakacyjnej podróży.
Co istotne Avensis okazał się autem nie tylko komfortowym ale i oszczędnym. A jak wypada w kategorii kosztów zakupu? Tu kolejna niespodzianka, bo wypada całkiem nieźle.
Opisywana i bardzo bogato wyposażona odmiana Premium, której nabywca bez dopłaty otrzyma m.in. skórzaną tapicerkę, biksenonowe reflektory, system inteligentny kluczyk, tempo mat, podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, dwustrefową automatyczną klimatyzację, czujnik deszczu, fotochtromatyczne lusterko wewnętrzne, komputer pokładowy, etc. jest dostępna w promocji w wyprzedaży od 84 990 zł (z silnikiem benzynowym o mocy 147 KM) oraz od ok. 93 000 zł z opisywaną jednostką wysokoprężną o mocy 120 KM. Biorąc pod uwagę tradycyjną dla Toyoty na polskim rynku niską utratę wartości, propozycja wydaje się nad wyraz atrakcyjna.

Zobacz też: Test Citroen C5: francuski sznyt

Dane techniczne:

Toyota Avensis 2.0 D4-D Premium

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

1 998 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

126 KM/3600 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

310 Nm/2400 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  6-bieg

Pojemność bagażnika

509 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

469,5/181/148 cm

Rozstaw osi

270 cm

V-max

200 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

9,7 s.

Zużycie paliwa*

6,6/4,3/5,1 l/100km

Cena

Od  92 990 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...