Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Tomasz Korniejew
rozwiń więcej
Układ jezdny Chevroleta Aveo jest komfortowy, jak na auto miejskie. Można nim bez wyrzeczeń podróżować w trasie. / moto.wieszjak.pl
Chevrolet Aveo kojarzy się ze stonowanym autem segmentu B. Tymczasem najnowsze wcielenie małego Chevroleta zrywa z tym wizerunkiem. I dobrze.

Wydaje się, że recepta Chevroleta na trudne czasy jest genialna w swojej prostocie. Skoro jesteśmy obecni na rynku europejskim, na którym z powodzeniem (w przeciwieństwie do amerykańskiego) sprzedają się małe samochody i mamy w ofercie model segmentu B, podnieśmy jego jakość do oczekiwań europejczyków i z rozsądną ceną zawojujmy rynek. W między czasie podgrzejmy atmosferę wokół marki oferując w gamie modelowej piorunujące Camaro

Zobacz też: Opinie kierowców o Chevrolet Aveo

Nadwozie

 Wyrazista gama kolorów nadwozia nowego Aveo ładnie współgra z oryginalną linią nadwozia. Charakterystycznym elementem sylwetki są „wyłupiaste” podwójne reflektory. Przednia część nadwozia małego Chevroleta przywodzi na myśl modele przeznaczone na amerykański rynek z masywną maską i olbrzymim logo producenta na „grillu”.
Niezbyt nowatorskim ale dodającym szczyptę nietuzinkowości  rozwiązaniem w nadwoziu Aveo jest ukryta w słupku tylnych drzwi klamka.

Wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą Aveo nikt nie powinien poczuć się rozczarowany. Co prawda materiały wykończeniowe są w większości czarno-szare, ale projektanci „ocieplili” wygląd kokpitu wstawkami tworzywa srebrno-metalicznego. Tzw. dobrą robotę robi duży podświetlony na niebiesko wyświetlacz prędkościomierza i komputera pokładowego.
Nie bez znaczenia dla komfortu obcowania z pojazdem jest również obszyta skórą kierownica.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Kia Rio – postrach konkurencji

Dużym plusem, biorąc pod uwagę segment pojazdu są wygodne fotele i spora ilość przestrzeni w przedniej części kabiny. Z tyłu miejsca jest mniej, ale dwie osoby o przeciętnym wzroście nie będą narzekały na ciasnotę. Całość – jakość montażu poszczególnych elementów kokpitu oraz jakość tworzyw użytych do wykończenia wnętrza sprawiają bardzo dobre wrażenie.

Pozytywnego odbioru nie psuje także objętość bagażnika Aveo. Przy normalnym położeniu tylnej kanapy przedział bagażowy pomieści przyzwoite 290 l pakunków.

Napęd/układ jezdny

Piętą achillesową prezentowaną na zdjęciach Aveo jest jego napęd. Teoretycznie czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc maksymalną 100 KM powinien stanowić świetne źródło napędu dla ważącego 1070 kg auta miejskiego. Tymczasem, choć trudno w to uwierzyć, małemu Chevroletowi wyraźnie brakuje… dynamiki.

Zobacz też: Test Opel Corsa: jest większa od legendarnego Golfa!

Według danych producenta wspomniane sto koni mechanicznych rozpędza Aveo od 0 do 100 km/h w 12,2 s. Byłby to wynik typowy, w przypadku gdyby do napędu Aveo posłużyła jednostka słabsza o kilkanaście koni mechanicznych. Tym bardziej, że w podczas jazdy z czterema dorosłymi osobami na pokładzie dynamika pojazdu mocno spada.

Ale z drugiej strony poza niedostatkami w dynamice Aveo na drodze sprawuje się bardzo dobrze. Zawieszenie biorąc pod uwagę miejski charakter auta  komfortowo tłumi nierówności nawierzchni. Co więcej auto jest ciche.
Układ kierowniczy także nie daje powodów do narzekań. A zużycie paliwa? W normie. Podczas jazdy w ruchu miejskim Aveo spalało średnio 8,5 l/100 km. Podczas jazdy w trasie zużycie paliwa malało o około 2 l/100 km.

Podsumowanie

Najnowsza generacja Chevroleta Aveo zrywa ostatecznie ze stereotypem nudnego „plastikowego” auta. Producent zadbał o life stylowy design nadwozia oraz odpowiednią jakość wykończenia swojego produktu.

Zobacz też: Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

A to wszystko przy konkurencyjnej cenie. Podstawowa odmiana Aveo dostępna jest od 36 490 zł. Za tę kwotę możemy nabyć auto wyposażone m.in. w sześć poduszek powietrznych, system kontroli trakcji, światła do jazdy dziennej, radioodtwarzacz z MP3, czy tempomat (!). Opisywana odmiana Aveo (wersja LTZ) dostępna jest za 48 990 zł, a na liście wyposażenia niewymagającego dopłaty znalazły się m.in. czujniki parkowania z tyłu, obszyta skórą kierownica oraz manualna klimatyzacja.

Dane techniczne:

Chevrolet Aveo 1.4 LTZ

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 398 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

100 KM/6000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

130 Nm/4000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man.  5-bieg

Pojemność bagażnika

290 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

403,9/173,5/151,7 cm

Rozstaw osi

252,5 cm

V-max

177 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,2 s.

Zużycie paliwa*

7,7/4,9/5,9 l/100km

Cena

Od  48 990 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...