Nowoczesny i ekologiczny transport miejski

17 lutego 2012 r. w siedzibie Instytutu Transportu Samochodowego w Warszawie powołano do życia nowatorską inicjatywę o nazwie Centrum Naukowo-Przemysłowe „TEAM-ECO”. Jej celem jest optymalne wykorzystanie potencjału naukowego i gospodarczego dla potrzeb szybkiego rozwoju i postępu naukowo-przemysłowego Polski. „TEAM-ECO” oznacza Trans (transport rzeczy i osób, transport miejski), Eco (ekologia, energia odnawialna, recykling, ochrona środowiska), Auto (nowoczesne konstrukcje, innowacyjne materiały i technologie, samochody elektryczne i hybrydowe), Mobil (mobilność niepełnosprawnych, alternatywne źródła energii).

Realizacja strategicznych projektów naukowo-badawczo-rozwojowych, skutkujących wdrożeniami oraz transferem innowacyjnych i nowoczesnych technologii, wymaga współpracy naukowo-gospodarczej. Tego rodzaju współpraca gwarantuje  przede wszystkim optymalne wykorzystanie potencjału naukowego i gospodarczego dla potrzeb szybkiego rozwoju i postępu naukowo-przemysłowego Polski.

Instytut Transportu Samochodowego wystąpił z inicjatywą powołania zespołu firm i instytucji, których wspólne działania zwiększą konkurencyjność polskich technologii i produktów, szczególnie w dynamicznie rozwijających się obszarach - transport, odnawialna energia czy ochrona środowiska. Jego celem jest maksymalizacja korzyści płynących ze współpracy wyspecjalizowanych partnerów, działających niejednokrotnie na różnych płaszczyznach gospodarki,

Zobacz też: Zły stan samochodowych reflektorów przyczyną wypadków?

Pełna nazwa Centrum brzmi: Centrum Naukowo-Przemysłowe „TEAM-ECO”, przy czym TEAM oznacza Trans (transport rzeczy i osób, transport miejski), Eco (ekologia, energia odnawialna, recykling, ochrona środowiska), Auto (nowoczesne konstrukcje, innowacyjne materiały i technologie, samochody elektryczne i hybrydowe), Mobil (mobilność niepełnosprawnych, alternatywne źródła energii).

Głównym celem Centrum jest integracja środowiska naukowego i jednostek sektora gospodarczego w pracach nad rozwojem nowoczesnych technologii. Jego działalność będzie obejmowała obszar transportu, oraz stworzenie platformy współpracy dla Partnerów na potrzeby realizacji wspólnych projektów, badań naukowo-technicznych i prac rozwojowych oraz komercjalizacji ich wyników.

Do głównych zadań Centrum będzie należało.

·    definiowanie obszarów i tematów badawczych z zakresu zainteresowań Centrum,

·    pozyskiwanie i realizacja projektów badawczych, badań naukowo-technicznych i prac rozwojowych – krajowych i finansowanych z funduszy międzynarodowych,

·    współdziałanie w realizacji wdrożeń wyników prac naukowo-technicznych Centrum,

·    wspieranie i  koordynowanie działalności Partnerów wchodzących w skład Centrum,

·    budowanie struktur i powiązań pomiędzy Partnerami,

·    inicjowanie tworzenia i korzystania z dużej infrastruktury badawczej oraz jej tworzenie,

·    inicjowanie udziału Partnerów w międzynarodowych programach badawczych,

·    pozyskiwanie środków na finansowanie działań Centrum,

·    gromadzenie informacji i wiedzy z zakresu zainteresowań Partnerów,

·    promocja Partnerów poprzez wspólne przygotowanie oferty marketingowej oraz udział w targach, sympozjach i konferencjach.

Centrum ma charakter otwarty, ale jego członkami mogą być instytuty badawcze oraz jednostki sektora gospodarczego, prowadzące działalność zgodną z obszarami merytorycznymi Centrum. W skład Centrum mogą wchodzić również uczelnie i instytuty PAN oraz zagraniczne instytucje naukowe i podmioty gospodarcze.

Zobacz też: Nietrzeźwy poranek

Członkami-założycielami Centrum „TEAM-ECO” są:

·     Instytut Transportu Samochodowego (Koordynator Centrum),

·     Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej im. Aleksandra Krukowskiego, Polskiej Akademii Nauk w Krakowie,

·     Instytut Odlewnictwa z siedzibą w Krakowie,

·     Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej im. profesora Józefa Kosackiego,

·     Politechnika Warszawska,

·     Politechnika Poznańska,

·     Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego,

oraz firmy:

·     „AMZ Kutno”,

·     „Instytut Technik i Technologii Specjalnych”,

·     „MOTOTECHNIKA – Józef Zborowski”,

·     „Odlewnia żeliwa wulkan”,

·     „ROMA”,

·     „TABAL Jan Kidaj, Mieczysław Daniel”,

·     „UTAL”,

·     „WGW GREEN ENERGY POLAND”,

·     „WIELTON”,

·     „Przedsiębiorstwo Handlowo Usługowe KAMA Zofia Wołosiak”.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...