Jak podjechać pod strome wzniesienia i z nich zjechać drogami nieutwardzonymi?

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
Im droga bardziej stroma, tym większe trudności z jej pokonaniem
W jeździe terenowej pojazdami do tego niedostosowanymi należy kierować się daleko posuniętą ostrożnością i przezornością. Dotyczy to zwłaszcza miejsc trudnych do pokonania, takich jak strome zbocza.

Przyczepność kół, nie wyposażonych w specjalne opony, jest na drogach gruntowych znacznie mniejsza, niż na asfalcie czy betonie. W skrajnym przypadku może być porównywalna z przyczepnością na ubitym i lekko posypanym piaskiem śniegu, czyli może wynosić do 10% przyczepności kół do asfaltu. Z tego powodu należy najpierw uważnie przyjrzeć się drodze, jej nastromieniu po obu stronach wzniesienia i jej jakości.

Jeżeli jest to droga piaszczysta, albo co gorsza gliniasta lub z dużą ilością trawy i na dodatek mokra, mogą wystąpić duże problemy z podjechaniem i potem z bezpiecznym zjechaniem ze wzniesienia. Im droga bardziej stroma, tym większe wystąpią trudności z jej pokonaniem. Często trzeba wykorzystać siłę bezwładności rozpędzonego pojazdu, ponieważ wtedy napędzane koła muszą wykonać znacznie mniejszą pracę i trudniej będzie zerwać ich przyczepność.

Zobacz też: Jak przygotować auto terenowe do wyjazdu w teren?

Najbardziej niebezpiecznym i nieprzyjemnym momentem na podjeździe jest chwila, gdy mimo wysiłków kierowcy pojazd zatrzyma się, a co gorsza, zacznie się cofać pod wpływem sił ciężkości. Nie pomoże wówczas zwiększanie obrotów silnika. W takiej sytuacji należy natychmiast włączyć bieg jałowy lub przynajmniej wcisnąć sprzęgło i uruchomić hamulec zasadniczy, aby powstrzymać cofanie się samochodu.

Następnie można, z bardzo dużym wyczuciem stopniowo zwalniać hamulec, jednocześnie bacznie obserwując drogę za pojazdem, starając się utrzymać właściwy tor jazdy. Zjechanie z drogi oznacza w takiej sytuacji ogromny problem, ponieważ samochód nie będzie w stanie samodzielnie ruszyć pod górę, a nie zawsze znajdzie się holownik, który z góry poda linę odpowiednio długą i mocną. Dlatego cofanie się w takich warunkach powinno odbywać się z minimalną prędkością, dużo mniejszą, niż prędkość piechura.

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jest to manewr bardzo trudny i mają z nim problemy nawet kierowcy z bardzo dużym doświadczeniem, zwłaszcza że samochód ma tendencje do ześlizgiwania się w chwili, gdy hamulce zostaną zablokowane, co powoduje, że nie słucha kierownicy. Sytuację może uratować natychmiastowe odblokowanie kół, a to z kolei wymaga od kierowcy przezwyciężenia naturalnego odruchu hamowania za wszelką cenę w razie niebezpieczeństwa.

Pod żadnym pozorem nie wolno pchać podjeżdżającego pod wzniesienie pojazdu. Może on w każdej chwili zatrzymać się i zacząć cofać w sposób niekontrolowany, a wówczas nieszczęście gotowe. Na pchanie mogą sobie pozwolić jedynie zgrane załogi rajdowe, z bardzo dużym doświadczeniem w off-roadzie.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...