Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I
REKLAMA
REKLAMA
Kierowców aut osobowych można podzielić na dwie grupy – na tych co czerpią radość z jazdy autem w poślizgu oraz na tych, którzy za wszelką cenę próbują go uniknąć. Trudno jednak jednoznacznie wskazać, którzy kierowcy stanowią mniejsze zagrożenie na drodze. Z jednej strony w ruchu ulicznym nie można pokonywać zakrętów jadąc bokiem, bowiem zagraża to bezpieczeństwu ruchu. Z drugiej strony umiejętność wprowadzenia auta w poślizg (np. na torze) pozwala wyjść z opresji, gdy z różnych przyczyn auto straci nagle przyczepność na drodze.
REKLAMA
Zobacz też: Poślizg - jak go uniknąć? Styl jazdy, a skłonność do poślizgu
Najbardziej popularne techniki "driftingu"
Jeśli jednak dysponujemy miejscem do bezpiecznego trenowania swoich umiejętności za kierownicą, możemy spróbować kilku znanych technik „driftingu”. Oto najbardziej popularne z nich.
REKLAMA
Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift) – Technika ta wykorzystywana jest w trakcie jazdy przy dość dużych prędkościach i raczej na łagodniejszych łukach niż w ostrych zakrętach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność (w wyniku dociążenia przedniej osi i odciążenia tylnej). Szybka kontra pozwala złapać odpowiedni kąt natarcia na zakręt, a odpowiednie operowanie gazem pozwoli regulować jego kąt lub przedłużyć sam manewr (długość poślizgu). Technika ta zalecana jest głównie do aut o neutralnej charakterystyce prowadzenia, choć pojazdy z mocniej dociążonym tyłem (i napęd tylnym) pozwalają uzyskać bardziej spektakularny efekt.
Clutch Kick – W języku polskim oznacza to strzał ze sprzęgła i adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, po czym energicznie je puszcza powodując domniemany jego „strzał”. W rezultacie, w wyniku nagłego przeniesienia dużej ilości momentu obrotowego na tylne koła tracą one przyczepność, a auto zaczyna się obraca wokół przedniej osi. Oczywiście kluczem do powodzenia manewru
E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift) - Jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik wprowadzenia auta w poślizg. Polega ona na zaciągnięciu hamulca ręcznego w odpowiednim punkcie zakrętu. Są dwie sposoby użycia tej techniki. Pierwsza polega na wejściu w zakręt odpuszczeniu gazu i zaciągnięciu hamulca ręcznego (tylko chwilowo) w momencie gdy dojeżdżamy do szczytu zakrętu. Druga metoda polega na zaciągnięciu ręcznego w tym samym miejscu na łuku, ale z wciśniętym pedałem sprzęgła. Hamulec ręczny służy niejednokrotnie do zwiększania efektu (kąta natarcia) poprzednich technik jazdy w poślizgu.
Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś
To tylko 3 najbardziej znane sposoby wprowadzenia auta w kontrolowany poślizg. Wszystkie kierowane są do osób, które mają warunki do bezpiecznego ich wykonania oraz duże umiejętności za kierownicą. Dla niedoświadczonych osób tego typu manewry mogą skończyć się śmiercią lub kalectwem.
Więcej technik wprowadzania auta w kontrolowany poślizg znajdziecie w poniższym artykule:
Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA