REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Naukę jazdy w poślizgu warto rozpocząć na mokrej nawierzchni. Ruchy auta są wtedy płynniejsze, a poślizg można wykonać przy znacznie niższej prędkości.  Fot. Fotolia
Naukę jazdy w poślizgu warto rozpocząć na mokrej nawierzchni. Ruchy auta są wtedy płynniejsze, a poślizg można wykonać przy znacznie niższej prędkości. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w poślizgu samochodem, o ile jest on przez nas kontrolowany, jest źródłem sporej frajdy i satysfakcji. Podpowiadamy najbardziej znane techniki wprowadzania auta kontrolowany poślizg.

Kierowców aut osobowych można podzielić na dwie grupy – na tych co czerpią radość z jazdy autem w poślizgu oraz na tych, którzy za wszelką cenę próbują go uniknąć. Trudno jednak jednoznacznie wskazać, którzy kierowcy stanowią mniejsze zagrożenie na drodze. Z jednej strony w ruchu ulicznym nie można pokonywać zakrętów jadąc bokiem, bowiem zagraża to bezpieczeństwu ruchu. Z drugiej strony umiejętność wprowadzenia auta w poślizg (np. na torze) pozwala wyjść z opresji, gdy z różnych przyczyn auto straci nagle przyczepność na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Poślizg - jak go uniknąć? Styl jazdy, a skłonność do poślizgu

Najbardziej popularne techniki "driftingu"

Jeśli jednak dysponujemy miejscem do bezpiecznego trenowania swoich umiejętności za kierownicą, możemy spróbować kilku znanych technik „driftingu”. Oto najbardziej popularne z nich.

Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift) – Technika ta wykorzystywana jest w trakcie jazdy przy dość dużych prędkościach i raczej na łagodniejszych łukach niż w ostrych zakrętach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność (w wyniku dociążenia przedniej osi i odciążenia tylnej). Szybka kontra pozwala złapać odpowiedni kąt natarcia na zakręt, a odpowiednie operowanie gazem pozwoli regulować jego kąt lub przedłużyć sam manewr (długość poślizgu). Technika ta zalecana jest głównie do aut o neutralnej charakterystyce prowadzenia, choć pojazdy z mocniej dociążonym tyłem (i napęd tylnym) pozwalają uzyskać bardziej spektakularny efekt.

REKLAMA

Clutch Kick – W języku polskim oznacza to strzał ze sprzęgła i adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, po czym energicznie je puszcza powodując domniemany jego „strzał”. W rezultacie, w wyniku nagłego przeniesienia dużej ilości momentu obrotowego na tylne koła tracą one przyczepność, a auto zaczyna się obraca wokół przedniej osi. Oczywiście kluczem do powodzenia manewru

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift) - Jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik wprowadzenia auta w poślizg. Polega ona na zaciągnięciu hamulca ręcznego w odpowiednim punkcie zakrętu. Są dwie sposoby użycia tej techniki. Pierwsza polega na wejściu w zakręt odpuszczeniu gazu i zaciągnięciu hamulca ręcznego (tylko chwilowo) w momencie gdy dojeżdżamy do szczytu zakrętu. Druga metoda polega na zaciągnięciu ręcznego w tym samym miejscu na łuku, ale z wciśniętym pedałem sprzęgła. Hamulec ręczny służy niejednokrotnie do zwiększania efektu (kąta natarcia) poprzednich technik jazdy w poślizgu.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

To tylko 3 najbardziej znane sposoby wprowadzenia auta w kontrolowany poślizg. Wszystkie kierowane są do osób, które mają warunki do bezpiecznego ich wykonania oraz duże umiejętności za kierownicą. Dla niedoświadczonych osób tego typu manewry mogą skończyć się śmiercią lub kalectwem.

Więcej technik wprowadzania auta w kontrolowany poślizg znajdziecie w poniższym artykule:

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA