REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. I

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Naukę jazdy w poślizgu warto rozpocząć na mokrej nawierzchni. Ruchy auta są wtedy płynniejsze, a poślizg można wykonać przy znacznie niższej prędkości.  Fot. Fotolia
Naukę jazdy w poślizgu warto rozpocząć na mokrej nawierzchni. Ruchy auta są wtedy płynniejsze, a poślizg można wykonać przy znacznie niższej prędkości. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda w poślizgu samochodem, o ile jest on przez nas kontrolowany, jest źródłem sporej frajdy i satysfakcji. Podpowiadamy najbardziej znane techniki wprowadzania auta kontrolowany poślizg.

Kierowców aut osobowych można podzielić na dwie grupy – na tych co czerpią radość z jazdy autem w poślizgu oraz na tych, którzy za wszelką cenę próbują go uniknąć. Trudno jednak jednoznacznie wskazać, którzy kierowcy stanowią mniejsze zagrożenie na drodze. Z jednej strony w ruchu ulicznym nie można pokonywać zakrętów jadąc bokiem, bowiem zagraża to bezpieczeństwu ruchu. Z drugiej strony umiejętność wprowadzenia auta w poślizg (np. na torze) pozwala wyjść z opresji, gdy z różnych przyczyn auto straci nagle przyczepność na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Poślizg - jak go uniknąć? Styl jazdy, a skłonność do poślizgu

Najbardziej popularne techniki "driftingu"

Jeśli jednak dysponujemy miejscem do bezpiecznego trenowania swoich umiejętności za kierownicą, możemy spróbować kilku znanych technik „driftingu”. Oto najbardziej popularne z nich.

Lift Off Drift (Race Drift, Kensei Drift) – Technika ta wykorzystywana jest w trakcie jazdy przy dość dużych prędkościach i raczej na łagodniejszych łukach niż w ostrych zakrętach. W trakcie wchodzenia w zakręt kierowca puszcza na chwilę gaz, co powoduje delikatną nadsterowność (w wyniku dociążenia przedniej osi i odciążenia tylnej). Szybka kontra pozwala złapać odpowiedni kąt natarcia na zakręt, a odpowiednie operowanie gazem pozwoli regulować jego kąt lub przedłużyć sam manewr (długość poślizgu). Technika ta zalecana jest głównie do aut o neutralnej charakterystyce prowadzenia, choć pojazdy z mocniej dociążonym tyłem (i napęd tylnym) pozwalają uzyskać bardziej spektakularny efekt.

REKLAMA

Clutch Kick – W języku polskim oznacza to strzał ze sprzęgła i adresowana jest do posiadaczy aut tylno napędowych. W trakcie przechodzenia przez zakręt kierowca naciska na chwilę sprzęgło, po czym energicznie je puszcza powodując domniemany jego „strzał”. W rezultacie, w wyniku nagłego przeniesienia dużej ilości momentu obrotowego na tylne koła tracą one przyczepność, a auto zaczyna się obraca wokół przedniej osi. Oczywiście kluczem do powodzenia manewru

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-Brake Drift (Emergency Brake Drift, Side Brake Drift) - Jedna z najprostszych i najłatwiejszych technik wprowadzenia auta w poślizg. Polega ona na zaciągnięciu hamulca ręcznego w odpowiednim punkcie zakrętu. Są dwie sposoby użycia tej techniki. Pierwsza polega na wejściu w zakręt odpuszczeniu gazu i zaciągnięciu hamulca ręcznego (tylko chwilowo) w momencie gdy dojeżdżamy do szczytu zakrętu. Druga metoda polega na zaciągnięciu ręcznego w tym samym miejscu na łuku, ale z wciśniętym pedałem sprzęgła. Hamulec ręczny służy niejednokrotnie do zwiększania efektu (kąta natarcia) poprzednich technik jazdy w poślizgu.

Zobacz też: Poślizg kontrolowany autem z napędem na tylną oś

To tylko 3 najbardziej znane sposoby wprowadzenia auta w kontrolowany poślizg. Wszystkie kierowane są do osób, które mają warunki do bezpiecznego ich wykonania oraz duże umiejętności za kierownicą. Dla niedoświadczonych osób tego typu manewry mogą skończyć się śmiercią lub kalectwem.

Więcej technik wprowadzania auta w kontrolowany poślizg znajdziecie w poniższym artykule:

Zobacz też: Jazda w kontrolowanym poślizgu - techniki cz. II

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

REKLAMA

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA