Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów! / Jerzy Bitner
Strefy czystego transportu w Europie? Wiele krajów rozwija ograniczenia dla aut spalinowych. A europejskim prymusem są Włochy. Mają 172 strefy!
rozwiń >

Strefy czystego transportu w Europie? Jest 320. Na razie...

Europa zaczyna szaleć. W roku 2022 doliczyć się można aż 320 stref czystego transportu na Starym Kontynencie. A to oznacza prawie 40-proc. skok od roku 2019. Najlepiej w tej kwestii na mapie wypadają zdecydowanie Włochy. W Italii obowiązują aż 172 strefy. Dla porównania w roku 2019 było ich tylko 98. Miejsce drugie przypada Niemcom (78 SCT), trzecie Wielkiej Brytanii (17 SCT), czwarte Holandii (14 SCT), a piąte Francji (8 SCT).

Strefy czystego transportu w Europie

Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Materiały Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych

Za 3 lata będzie nawet 507 stref czystego transportu w Europie

I wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek. Strefy czystego transportu w Europie będą się pojawiać dalej. Szacuje się, że do roku 2025 liczba SCT może wzrosnąć o 58 proc. i osiągnąć ilość na poziomie 507. I znaczącą część ma dostarczyć Hiszpania. Ta już dziś zapowiada, że w miejscowościach turystycznych uruchomi nawet 146 nowych LEZ-ów (low emission zone, czyli strefa niskiej emisji) do roku 2024. A to nadal nie koniec, bo np. Paryż, Amsterdam i Kopenhaga mają w planach zakaz wjazdu dla wszystkich pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do końca dekady.

A co ze strefami czystego transportu w Polsce?

Strefy czystego transportu? To pojęcie, które w przypadku Polski ma zdecydowaną większość... przeciwników. Na efekt takiej sytuacji długo nie trzeba było czekać. Ustawa o elektromobilności dała możliwość ich tworzenia. I zdecydował się Kraków, tyle że z pomysłu władze miasta... wycofywały się rakiem już po dwóch miesiącach. Niedługo później nowelizacja przepisów tak naprawdę wykasowała zeroemisyjność z SCT. Tym samym sensu ich tworzenia nie było.

Dziś (a konkretnie po styczniu 2022 roku) mamy nie tylko podstawy prawne, ale nawet wzór naklejki uprawniającej do wjazdu do SCT. Czy to oznacza, że w sprawie wreszcie coś się ruszy? Przede wszystkim warto zaznaczyć, że obecne przepisy stawiają sprawę jasno. Wyznaczanie stref czystego transportu zależy tylko od samorządów lokalnych. To władze miast będą podejmowały w tej sprawie decyzję. I wszystko wygląda na to, że wreszcie mogą zacząć jakieś podejmować.

Pomysł na SCT ma Warszawa i Kraków. Ale nie tylko...

Kraków i Warszawa planują uruchomić swoje strefy czystego transportu odpowiednio do końca 2022 i połowy 2023 roku. Zainteresowana utworzeniem SCT jest też m.in. Łódź, Wrocław, Zabrze, Gliwice, Rzeszów, Bydgoszcz i Gdańsk. Tyle że na efekty tych deklaracji trzeba będzie poczekać. I na reakcję kierowców. Bo warto pamiętać o tym, że auta elektryczne (które w modelu idealistycznym będą miały wyłączny dostęp do stref czystego transportu) nadal stanowią zdecydowaną mniejszość w parku samochodowym Polski.

O ile mamy w kraju 24,3 mln aktywnych rekordów pojazdów w CEP, o tyle liczba elektryków wynosi zaledwie 22 tys. To jakieś... 0,09 proc. wszystkich samochodów w Polsce.

Strefy czystego transportu z zakazem dla aut spalinowych?

Nastraszyliśmy już kierowców. Teraz nie bez kozery będą się oni bać stref czystego transportu. W końcu pewnie wjadą do nich wyłącznie samochody elektryczne. Tyle że to nie jest prawda... W tym punkcie musimy postawić sprawę jasno i opowiedzieć o kryteriach dostępu do SCT. Ograniczenia będą dotyczyć silników spalinowych, ale spełniających niskie i przestarzałe normy emisji spalin. W Europie standardem jest co najmniej Euro 3 dla benzyniaka i Euro 4 dla diesla. Przy czym czasami SCT zawierają np. opłaty wjazdowe.

SCT to kolejny krok do neutralności klimatycznej

No i w kontekście stref czystego transportu warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Intensyfikacja ich budowania zbiega się w czasie z wygaszaniem kariery napędów spalinowych w Europie. W roku 2035 ostatnie auto spalinowe opuści salon sprzedaży na Starym Kontynencie. Dzięki temu już w roku 2050 Unia Europejska chce się stać neutralna klimatycznie.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...