Kiedy nie musimy sygnalizować awarii pojazdu?

Kuba Brzeziński
rozwiń więcej
Kiedy nie musimy sygnalizować awarii pojazdu?
Kiedy nie musimy sygnalizować awarii pojazdu? Jest taki przypadek przewidziany przez przepisy o ruchu drogowym. A dotyczy on...

Po co sygnalizujemy awarię pojazdu?

Sygnalizowanie awarii pojazdu powinno być realizowane na dwa sposoby. Po pierwsze konieczne jest włączenie świateł awaryjnych – ewentualnie w razie ich braku świateł pozycyjnych przednich i tylnych. Po drugie kluczowe jest ustawienie trójkąta ostrzegawczego z tyłu pojazdu w odpowiedniej odległości. Sygnalizowanie awarii pojazdu jest ważne, bo przekazuje informację pozostałym użytkownikom drogi – wiedzą, że auto popsuło się i zajmuje część jezdni. W ten sposób inni kierowcy mogą przygotować się do manewru omijania.

Kiedy nie musimy sygnalizować awarii pojazdu?

No dobrze, ale czy są przypadki, w których obowiązek sygnalizacyjny nie dotyczy kierowców? Jak najbardziej – przewidują go przepisy Prawa o ruchu drogowym. Nie musimy sygnalizować awarii pojazdu chociażby wtedy, gdy udało się go zatrzymać poza obrębem drogi – pojazd został zepchnięty na parking lub miejsce postojowe. Poza obszarem zabudowanym kierowca nie musi sygnalizować awarii pojazdu chociażby wtedy, gdy na danym odcinku nie obowiązuje zakaz zatrzymywania się lub gdy auto stoi na poboczu i jest dobrze widoczny z daleka.

Kiedy nie musimy sygnalizować awarii pojazdu? Przepisy

Wszystkie kwestie związane z tym, kiedy nie musimy sygnalizować awarii pojazdu, omawia art. 50 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości, na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

Moto
112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód
05 maja 2024

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

pokaż więcej
Proszę czekać...