Lp. | Kwalifikacja prawna - ustawa Kodeks wykroczeń | Naruszenie | Naruszone przepisy ruchu drogowego z aktów prawnych wg opisu pod tabelą | Grzywna w zł |
I. Przepisy o ruchu pieszych | ||||
art. 90 | Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd | art. 14 pkt 1 lit. a | ||
1 | 1) na przejściach dla pieszych | 50 | ||
2 | 2) w miejscach innych niż przejścia dla pieszych | 100 | ||
3 | Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi | art. 14 pkt 1 lit. b | 100 | |
4 | art. 97 | Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenia zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni | art. 14 pkt 7 | 50 |
5 | art. 92 § 1 lub art. 90 | Niestosowanie się do znaków drogowych dotyczących ruchu pieszych | § 30 lub | 50 |
art. 90 lub art. 97 | Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi | art. 14 pkt 2 | ||
6 | 1) na obszarze zabudowanym | 50 | ||
7 | 2) na obszarze niezabudowanym | 100 | ||
8 | art. 90 lub art. 97 | Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko | art. 14 pkt 3 | 50 |
9 | art. 97 | Przebieganie przez jezdnię | art. 14 pkt 4 | 50 |
10 | Chodzenie po torowisku | art. 14 pkt 5 | 50 | |
11 | Wchodzenie na torowisko gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie | art. 14 pkt 6 | 100 | |
12 | Naruszenie obowiązku korzystania przez pieszego z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza | art. 11 ust. 1 | 50 | |
13 | Naruszenie przez pieszego idącego po poboczu lub jezdni obowiązku poruszania się po lewej stronie drogi | art. 11 ust. 2 | 50 | |
14 | Naruszenie przez pieszych obowiązku poruszania się po jezdni jeden za drugim | art. 11 ust. 3 | 50 | |
15 | Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko | art. 13 | 50 | |
16 | Korzystanie z dróg niedostępnych dla pieszych | art. 45 ust. 1 pkt 4 | 50 | |
17 | art. 90 lub art. 97 | Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach dla rowerów | art. 11 ust. 4 | 50 |
Wysokość mandatów dla pieszych
W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.
W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.
Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.
Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.
Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?
Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.
Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…
W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.
Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?