REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 155: naprawa tylnego wahacza. Poradnik

Robert Kuśpiel
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza

REKLAMA

REKLAMA

Objawem sugerującym konieczność napraw wahacza jest zbyt duże pochylenie koła. Poza tym wszelkie stuki i inne odgłosy z okolic wahaczy, mogą oznaczać konieczność naprawy tylnego wahacza w Alfie Romeo 155.

Opis ten znajduje także zastosowanie w Alfach Romeo 145 i 146. Te modele również charakteryzują się fabrycznie pochylonymi kołami, jednak jest to prawidłowe tylko do pewnego stopnia pochylenia, powyżej którego wymagane jest naprawienie tylnego wahacza.

REKLAMA

Na początku proponujemy sprawdzić, czy poduszki belki nie są sparciałe, gdyż one również powodują podobne dźwięki. Jazda autem o zbyt dużym nachyleniu koła doprowadza do zniszczenia jego łożyska. Objawia się to charakterystycznym wyciem i buczeniem, o wewnętrznym zużyciu opon nie wspominając.

Zobacz też: Daewoo Lanos: jak wymienić łożysko koła?

Co będzie nam potrzebne?

• Zestaw naprawczy wahacza
• Guma sprężyny górna
• Guma sprężyny dolna
• Odbój krótki
• Odbój długi
• Zestaw klucz
• Podnośnik
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Ściągacze do sprężyn

REKLAMA

Z racji trudniejszego dostępu (bak), wykonamy wymianę po prawej stronie. Zaczynamy od podłożenia klinów zabezpieczających pod przednie koła i poluzowaniu śrub koła tylnego prawego. Podnosimy samochód i zdejmujemy je całkowicie. Podkładamy klocek drewniany w okolicy podnośnika i zaczynamy wymianę. Za pomocą klucza nr 10 odkręcamy dolną podstawę odboju. Śruba może być zapieczona, dlatego polecamy polać ją WD-40. Jeżeli ją urwiemy, nie ma powodów do zmartwień, można zamontować nową.

Za pomocą klucza nr 13 odkręcamy mocowanie przewodu hamulcowego do wahacza. Tym samym kluczem i dodatkowo nr 15, wykręcamy śruby trzymające go wraz ze stabilizatorem. Teraz odkręcamy mocowania wahaczy. Niestety, ta nakrętka może okazać się dosyć kłopotliwa. Poza penetratorem, proponujemy użyć klucza płaskiego nr 24. Pozostaje nam śruba amortyzatora, ją odkręcamy za pomocą klucza nr 17.

Podnosimy tylny wahacz do góry

Bierzemy drugi podnośnik i podkładamy pod wahacz naszej Alfy Romeo 155. Lewarujemy do takiego momentu, żeby jak najmocniej ścisnąć sprężynę. Zakładamy ściągacze do sprężyn, opuszczamy podnośnik i wyjmujemy ją. Następnie odkręcamy do końca śrubę amortyzatora i wybijamy ją na zewnątrz. Wyjmujemy śrubę wahacza i możemy go całkowicie wyjąć. Demontujemy wszystkie łożyska razem z tulejkami i bieżniami. Te ostatnie najlepiej wybić śrubokrętem po uprzednim wyjęciu białej tulejki ochronnej.

Wbijamy nową bieżnię za pomocą starej. Przymierzamy tuleję ochronną, czy nie wystaje poza zwężenie w wahaczu. Jeśli tak jest musimy ją delikatnie spiłować. Nabijamy drugą bieżnie i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Zakładamy nowe gumy na sprężynę i nowy odbój. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA