REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 155: naprawa tylnego wahacza. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza

REKLAMA

REKLAMA

Objawem sugerującym konieczność napraw wahacza jest zbyt duże pochylenie koła. Poza tym wszelkie stuki i inne odgłosy z okolic wahaczy, mogą oznaczać konieczność naprawy tylnego wahacza w Alfie Romeo 155.

Opis ten znajduje także zastosowanie w Alfach Romeo 145 i 146. Te modele również charakteryzują się fabrycznie pochylonymi kołami, jednak jest to prawidłowe tylko do pewnego stopnia pochylenia, powyżej którego wymagane jest naprawienie tylnego wahacza.

REKLAMA

Na początku proponujemy sprawdzić, czy poduszki belki nie są sparciałe, gdyż one również powodują podobne dźwięki. Jazda autem o zbyt dużym nachyleniu koła doprowadza do zniszczenia jego łożyska. Objawia się to charakterystycznym wyciem i buczeniem, o wewnętrznym zużyciu opon nie wspominając.

Zobacz też: Daewoo Lanos: jak wymienić łożysko koła?

Co będzie nam potrzebne?

• Zestaw naprawczy wahacza
• Guma sprężyny górna
• Guma sprężyny dolna
• Odbój krótki
• Odbój długi
• Zestaw klucz
• Podnośnik
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Ściągacze do sprężyn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z racji trudniejszego dostępu (bak), wykonamy wymianę po prawej stronie. Zaczynamy od podłożenia klinów zabezpieczających pod przednie koła i poluzowaniu śrub koła tylnego prawego. Podnosimy samochód i zdejmujemy je całkowicie. Podkładamy klocek drewniany w okolicy podnośnika i zaczynamy wymianę. Za pomocą klucza nr 10 odkręcamy dolną podstawę odboju. Śruba może być zapieczona, dlatego polecamy polać ją WD-40. Jeżeli ją urwiemy, nie ma powodów do zmartwień, można zamontować nową.

Za pomocą klucza nr 13 odkręcamy mocowanie przewodu hamulcowego do wahacza. Tym samym kluczem i dodatkowo nr 15, wykręcamy śruby trzymające go wraz ze stabilizatorem. Teraz odkręcamy mocowania wahaczy. Niestety, ta nakrętka może okazać się dosyć kłopotliwa. Poza penetratorem, proponujemy użyć klucza płaskiego nr 24. Pozostaje nam śruba amortyzatora, ją odkręcamy za pomocą klucza nr 17.

Podnosimy tylny wahacz do góry

Bierzemy drugi podnośnik i podkładamy pod wahacz naszej Alfy Romeo 155. Lewarujemy do takiego momentu, żeby jak najmocniej ścisnąć sprężynę. Zakładamy ściągacze do sprężyn, opuszczamy podnośnik i wyjmujemy ją. Następnie odkręcamy do końca śrubę amortyzatora i wybijamy ją na zewnątrz. Wyjmujemy śrubę wahacza i możemy go całkowicie wyjąć. Demontujemy wszystkie łożyska razem z tulejkami i bieżniami. Te ostatnie najlepiej wybić śrubokrętem po uprzednim wyjęciu białej tulejki ochronnej.

Wbijamy nową bieżnię za pomocą starej. Przymierzamy tuleję ochronną, czy nie wystaje poza zwężenie w wahaczu. Jeśli tak jest musimy ją delikatnie spiłować. Nabijamy drugą bieżnie i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Zakładamy nowe gumy na sprężynę i nowy odbój. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA