REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 155: naprawa tylnego wahacza. Poradnik

Robert Kuśpiel
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza

REKLAMA

REKLAMA

Objawem sugerującym konieczność napraw wahacza jest zbyt duże pochylenie koła. Poza tym wszelkie stuki i inne odgłosy z okolic wahaczy, mogą oznaczać konieczność naprawy tylnego wahacza w Alfie Romeo 155.

Opis ten znajduje także zastosowanie w Alfach Romeo 145 i 146. Te modele również charakteryzują się fabrycznie pochylonymi kołami, jednak jest to prawidłowe tylko do pewnego stopnia pochylenia, powyżej którego wymagane jest naprawienie tylnego wahacza.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku proponujemy sprawdzić, czy poduszki belki nie są sparciałe, gdyż one również powodują podobne dźwięki. Jazda autem o zbyt dużym nachyleniu koła doprowadza do zniszczenia jego łożyska. Objawia się to charakterystycznym wyciem i buczeniem, o wewnętrznym zużyciu opon nie wspominając.

Zobacz też: Daewoo Lanos: jak wymienić łożysko koła?

Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

• Zestaw naprawczy wahacza
• Guma sprężyny górna
• Guma sprężyny dolna
• Odbój krótki
• Odbój długi
• Zestaw klucz
• Podnośnik
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Ściągacze do sprężyn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z racji trudniejszego dostępu (bak), wykonamy wymianę po prawej stronie. Zaczynamy od podłożenia klinów zabezpieczających pod przednie koła i poluzowaniu śrub koła tylnego prawego. Podnosimy samochód i zdejmujemy je całkowicie. Podkładamy klocek drewniany w okolicy podnośnika i zaczynamy wymianę. Za pomocą klucza nr 10 odkręcamy dolną podstawę odboju. Śruba może być zapieczona, dlatego polecamy polać ją WD-40. Jeżeli ją urwiemy, nie ma powodów do zmartwień, można zamontować nową.

Za pomocą klucza nr 13 odkręcamy mocowanie przewodu hamulcowego do wahacza. Tym samym kluczem i dodatkowo nr 15, wykręcamy śruby trzymające go wraz ze stabilizatorem. Teraz odkręcamy mocowania wahaczy. Niestety, ta nakrętka może okazać się dosyć kłopotliwa. Poza penetratorem, proponujemy użyć klucza płaskiego nr 24. Pozostaje nam śruba amortyzatora, ją odkręcamy za pomocą klucza nr 17.

Podnosimy tylny wahacz do góry

Bierzemy drugi podnośnik i podkładamy pod wahacz naszej Alfy Romeo 155. Lewarujemy do takiego momentu, żeby jak najmocniej ścisnąć sprężynę. Zakładamy ściągacze do sprężyn, opuszczamy podnośnik i wyjmujemy ją. Następnie odkręcamy do końca śrubę amortyzatora i wybijamy ją na zewnątrz. Wyjmujemy śrubę wahacza i możemy go całkowicie wyjąć. Demontujemy wszystkie łożyska razem z tulejkami i bieżniami. Te ostatnie najlepiej wybić śrubokrętem po uprzednim wyjęciu białej tulejki ochronnej.

Wbijamy nową bieżnię za pomocą starej. Przymierzamy tuleję ochronną, czy nie wystaje poza zwężenie w wahaczu. Jeśli tak jest musimy ją delikatnie spiłować. Nabijamy drugą bieżnie i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Zakładamy nowe gumy na sprężynę i nowy odbój. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA