REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 155: naprawa tylnego wahacza. Poradnik

Robert Kuśpiel
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza
Alfa Romeo 155: wymiana tylnego wahacza

REKLAMA

REKLAMA

Objawem sugerującym konieczność napraw wahacza jest zbyt duże pochylenie koła. Poza tym wszelkie stuki i inne odgłosy z okolic wahaczy, mogą oznaczać konieczność naprawy tylnego wahacza w Alfie Romeo 155.

Opis ten znajduje także zastosowanie w Alfach Romeo 145 i 146. Te modele również charakteryzują się fabrycznie pochylonymi kołami, jednak jest to prawidłowe tylko do pewnego stopnia pochylenia, powyżej którego wymagane jest naprawienie tylnego wahacza.

REKLAMA

REKLAMA

Na początku proponujemy sprawdzić, czy poduszki belki nie są sparciałe, gdyż one również powodują podobne dźwięki. Jazda autem o zbyt dużym nachyleniu koła doprowadza do zniszczenia jego łożyska. Objawia się to charakterystycznym wyciem i buczeniem, o wewnętrznym zużyciu opon nie wspominając.

Zobacz też: Daewoo Lanos: jak wymienić łożysko koła?

Co będzie nam potrzebne?

REKLAMA

• Zestaw naprawczy wahacza
• Guma sprężyny górna
• Guma sprężyny dolna
• Odbój krótki
• Odbój długi
• Zestaw klucz
• Podnośnik
• Klocek drewniany
• Klucz do kół
• Ściągacze do sprężyn

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z racji trudniejszego dostępu (bak), wykonamy wymianę po prawej stronie. Zaczynamy od podłożenia klinów zabezpieczających pod przednie koła i poluzowaniu śrub koła tylnego prawego. Podnosimy samochód i zdejmujemy je całkowicie. Podkładamy klocek drewniany w okolicy podnośnika i zaczynamy wymianę. Za pomocą klucza nr 10 odkręcamy dolną podstawę odboju. Śruba może być zapieczona, dlatego polecamy polać ją WD-40. Jeżeli ją urwiemy, nie ma powodów do zmartwień, można zamontować nową.

Za pomocą klucza nr 13 odkręcamy mocowanie przewodu hamulcowego do wahacza. Tym samym kluczem i dodatkowo nr 15, wykręcamy śruby trzymające go wraz ze stabilizatorem. Teraz odkręcamy mocowania wahaczy. Niestety, ta nakrętka może okazać się dosyć kłopotliwa. Poza penetratorem, proponujemy użyć klucza płaskiego nr 24. Pozostaje nam śruba amortyzatora, ją odkręcamy za pomocą klucza nr 17.

Podnosimy tylny wahacz do góry

Bierzemy drugi podnośnik i podkładamy pod wahacz naszej Alfy Romeo 155. Lewarujemy do takiego momentu, żeby jak najmocniej ścisnąć sprężynę. Zakładamy ściągacze do sprężyn, opuszczamy podnośnik i wyjmujemy ją. Następnie odkręcamy do końca śrubę amortyzatora i wybijamy ją na zewnątrz. Wyjmujemy śrubę wahacza i możemy go całkowicie wyjąć. Demontujemy wszystkie łożyska razem z tulejkami i bieżniami. Te ostatnie najlepiej wybić śrubokrętem po uprzednim wyjęciu białej tulejki ochronnej.

Wbijamy nową bieżnię za pomocą starej. Przymierzamy tuleję ochronną, czy nie wystaje poza zwężenie w wahaczu. Jeśli tak jest musimy ją delikatnie spiłować. Nabijamy drugą bieżnie i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Zakładamy nowe gumy na sprężynę i nowy odbój. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Fiat Seicento: wymiana tylnych sprężyn i amortyzatorów. Poradnik

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA