Cechy pierścieni tłokowych

Jakubowski Ryszard
rozwiń więcej
Jedną z najważniejszych cech pierścieni tłokowych jest ich sprężystość. Dlatego pierścienie nie mają nigdy postaci pełnego okręgu, lecz posiadają rozcięcie, zwane potocznie zamkiem. Na dodatek ich kształt nie jest kolisty, aby zapewnić ich w miarę równomierny nacisk na ścianki cylindra.

Pierścienie tłokowe muszą charakteryzować się różnymi właściwościami, aby w pełni móc spełniać swoją rolę, przy zachowaniu maksymalnej trwałości i niezawodności.

Jedną z najważniejszych cech pierścieni tłokowych jest ich sprężystość. Dlatego pierścienie nie mają nigdy postaci pełnego okręgu, lecz posiadają rozcięcie, zwane potocznie zamkiem. Na dodatek ich kształt nie jest kolisty, aby zapewnić ich w miarę równomierny nacisk na ścianki cylindra. W przeciwnym wypadku nacisk w pobliżu miejsca rozcięcia byłby najmniejszy.

Przekrój pierścieni uszczelniających jest najczęściej prostokątny, choć coraz częściej stosuje się pierścienie o niewielkim nachyleniu ich płaszczyzny, stykającej się z cylindrem. Takie pierścienie nazywane są stożkowymi o kącie rzędu kilkunastu minut kątowych (zwykle około 15’). Dzięki temu pierścień styka się z cylindrem początkowo niewielką powierzchnią, co do pewnego momentu przyspiesza jego zużycie, zapewniając długotrwałe przyleganie pierścienia do ścianek cylindra na całym obwodzie, niezależne od stopnia zużycia.

Pierścienie zgarniające mają w środku wysokości specjalne wytoczenie, dzięki czemu z cylindrem styka się wyłącznie ich górna i dolna część, co powoduje, że naciski jednostkowe, jakie występują na ich styku są blisko dwukrotnie większe, niż w przypadku pierścieni bez wytoczenia.

Inną ważną cechą są luzy pierścieni w cylindrze. Mierzy je się na zamkach pierścieni, włożonych swobodnie (bez tłoka) do cylindra. Są one konieczne, ponieważ pierścienie wydłużają się obwodowo pod wpływem temperatury i w skrajnym przypadku mogłyby się zakleszczać w cylindrach. Luzy te wynoszą najczęściej od 0,2 do 0,6 mm i największe są dla górnych pierścieni, które są wystawione na działanie wyższych temperatur niż pierścienie dolne.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Pierścienie powinny także, z wyżej wymienionego powodu, mieć pewien niewielki luz osiowy w rowkach w tłoku. Przyjmuje się, że dla górnych pierścieni powinien on wynosić około 0,04 mm, zaś dla pierścieni zgarniających – 0,02 do 0,03 mm w przypadku silnika z zapłonem iskrowym. W silniku z zapłonem samoczynnym luzy te są w przybliżeniu dwukrotnie większe.

Niektóre pierścienie zabezpieczane są powłokami ochronnymi. Stosuje się je głównie dla zwiększenia trwałości górnego pierścienia uszczelniającego i dolnego zgarniającego. Najczęściej powłokę stanowi elektrolitycznie nakładana warstwa chromu o grubości od 0,06 do 0,25 mm, przy czym stosuje się z reguły chromowanie porowate. Czasem stosuje się także, zamiast lub obok chromowania, pokrywanie zewnętrznych powierzchni pierścieni cienką warstewką molibdenu, mierzoną w tysięcznych częściach milimetra. Czasem pierścienie żeliwne pokrywa się warstwą żelaza, a niekiedy, dla lepszego wstępnego dopasowania do kształtu cylindra, warstewką cyny lub kadmu o grubości pojedynczych mikrometrów.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...