Zapłon iskrowo-strumieniowy

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek.

Spalanie w silniku mieszanek o najmniejszej zawartości paliwa, umożliwiającej normalny zapłon, nastręcza wielu problemów. Aby je rozwiązać stosuje się dwa podstawowe systemy spalania ubogich mieszanek:
– tworzenie tzw. mieszanki uwarstwionej;
– stosowanie dzielonej komory spalania w połączeniu z zapłonem strumieniowym.

Zasada pracy silnika z dzieloną komorą spalania jest bardzo prosta, choć rozwiązanie to wymaga od konstruktorów nieco wysiłku. Do silnika jest zasysana mieszanka uboga, o zbyt małej zawartości paliwa, aby mógł nastąpić jej zapłon od iskry. Jednocześnie do wydzielonej części komory spalania, podobnej do komory wstępnej silnika o zapłonie samoczynnym, jest dostarczana specjalnym kanałem mieszanka bogata o składzie, gwarantującym maksymalną prędkość jej spalania. Kanał ten jest zamykany po stronie cylindra zaworem, otwierającym się i zamykającym równocześnie z zaworem dolotowym.

W wydzielonej komorze następuje zapłon, co powoduje wzrosty ciśnienia w niej i paląca się mieszanka zostaje wrzucona przez specjalną dyszę lub przez kilka otworów do komory spalania, wypełnionej mieszanką ubogą. Tam, w wyniku pojawienia się licznych źródeł zapłonu, ładunek zapala się i spala bardzo szybko. Wygląda to mniej więcej tak, jakby do jego zapalenia użyto jednocześnie kilkanaście lub więcej świec zapłonowych. Powoduje to, iż spala się on niemal zupełnie, bez efektów dopalania, jakie w przypadku mieszanek ubogich zachodzą często podczas suwu rozprężania (= „pracy”). Zapłon paliwa ma więc w takim silniku dwa etapy: wstępny podczas którego zapala się mieszanka bogata, i właściwy, kiedy w wyniku działania powstającego w pierwszym etapie płomienia zapala się główny ładunek cylindra.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Rozwiązanie to ma ciekawe, choć nie przewidziane przez jego wynalazców właściwości: zredukowanie do minimum zawartości substancji szkodliwych (tlenku węgla i węglowodorów) w spalinach oraz dużą odporność na spalanie stukowe. Zastosowano je po raz pierwszy w produkcji seryjnej bardzo dawno, bo już w 1974 roku. Oznaczono je skrótem CVCC od anglojęzycznej nazwy Compound Vortex Controlled Combustion. Pierwszym samochodem z silnikiem o takim rozwiązaniu był Honda Civic. Skrót CVCC jest od tego czasu zastrzeżonym znakiem towarowym, którego właścicielem jest koncern Honda.

Kolejnym etapem rozwoju systemu CVCC było zastosowanie na początku lat osiemdziesiątch ubiegłego wieku dwóch gaźników, zamiast jednego, wytwarzającego równocześnie dwa rodzaje mieszanki – bogatą i – dzięki specjalnej zwężce – bogatą. W kolejnych latach, po zmianie konstrukcji głowicy, zrezygnowano z zastosowania drugiego gaźnika, wytwarzającego bogatą mieszankę.

Zobacz też: Układ wtryskowy

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...