Panewki i półpanewki

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

Z uwagi na charakter obciążeń, z jakimi mamy do czynienia w czterosuwowych silnikach samochodowych, w układzie korbowym silników czterosuwowych stosuje się w nich z zasady łożyska ślizgowe. Ich najistotniejszą częścią są panewki.

W praktyce prawie wszystkie łożyska ślizgowe pracujące w układzie korbowym są wykonywane z miękkiej stali. Jedynie ich wewnętrzne powierzchnie są pokryte warstwą stopów łożyskowych, odznaczających się dobrymi właściwościami przeciwciernymi. Łożyska takie muszą odprowadzać bardzo skutecznie ciepło, jakie w nich powstaje podczas pracy oraz dobrze przeciwdziałać zrywaniu filmu olejowego. Muszą także przenosić bez szwanku duże naciski i uderzenia. Materiał, z którego są wykonane, powinien łatwo poddawać się naciskowi, wywieranemu przez twarde zanieczyszczenia, jakie mogą znaleźć się w pracującym oleju silnikowym. Dzięki temu pozostaną one w niego wgniecione, nie rysując powierzchni czopów wału korbowego. Łożyska takie powinny także móc pracować z bardzo małymi luzami, dzięki czemu praca silnika będzie cichsza, a jego drgania mniejsze.

W silnikach samochodowych jako łożyska główne wału korbowego stosuje się dzielone panewki cienkościenne, czyli półpanewki. Są one wykonywane z taśmy stalowej o grubości kilku milimetrów (najczęściej poniżej 5). Wymiar ten zależy od średnicy czopa, z którym ma współpracować panewka. Taśmę, jeszcze w stanie płaskim pokrywa się stopem łożyskowym, przy czym technologie jego nanoszenia są bardzo różne. Po pocięciu tak przygotowanej taśmy tnie się ją na odcinki o odpowiedniej długości, które następnie kształtuje się pod naciskiem kształtuje się w półpanewki. Wewnętrzny wymiar panewki uzyskuje się w wyniku przeciągania lub precyzyjnego toczenia. Tolerancja średnicy otworu nie powinna z reguły przekroczyć 0,005 mm.

Panewki cienkościenne mają bardzo wiele zalet, dzięki czemu są powszechnie stosowane w produkowanych obecnie silnikach samochodowych. Bardzo dobrze odprowadzają ciepło, powstające na styku panewka – czop wału korbowego, a ich niewielka grubość pozwala na zmniejszenie gabarytów, a tym samym masy łba korbowodu. Dwupołówkowych panewek cienkościennych nie naprawia się ani nie regeneruje z uwagi na ich niską cenę i łatwość wymiany.

Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...