Renault Megane I: demontaż skrzyni biegów

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Przy demontażu skrzyni biegów niezbędnym może okazać się podnośnik kolumnowy. Lewarek nie spełni w tym przypadku swego zadania. / fot. Fotolia
Demontaż skrzyni biegów w Renault Megane I nie jest skomplikowany jeśli znamy kolejność wymontowania poszczególnych podzespołów. W poradniku tym pokażemy jak samemu zdemontować skrzynię biegów w Renault Megane I. Demontaż przeprowadzimy na przykładzie samochodu z silnikiem Diesla.

Zanim przystąpimy do demontażu powinniśmy przygotować miejsce pracy. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z podnośnika kolumnowego, najazdów lub kanału warsztatowego. Odradzamy korzystanie z tradycyjnego lewarka. Jest to mało praktyczne i bardzo ryzykowne.

Pierwszy krok to poluzowanie śrub piasty (po uniesieniu auta może być bardzo trudne). Następnie podnosimy samochodu tak, żeby mieć wystarczająco dużo miejsca pod autem. Jeśli korzystamy z podnośnika kolumnowego, to unosimy auto na odpowiednią wysokość. W przypadku kanału i najazdu należy podłożyć kliny zabezpieczające pod tylne koła.

Zobacz też: Wymiana oleju w skrzyni biegów

Teraz demontujemy wszystkie osłony pod silnikiem, osłony pod halogenami oraz w przedniej części nadkola po lewej stronie. Kolejny krok to odkręcenie śrub końcówek drążków kierowniczych i wybicie ich. Zazwyczaj jest to dosyć kłopotliwa czynność z powodu skorodowanych śrub. Dlatego zalecamy polać wszystkie śruby odrdzewiaczem. Przystępujemy do demontażu półosi.

W przypadku lewej, demontujemy ją od strony skrzyni biegów poprzez odkręcenie trzech śrub mocujących. Prawa (dłuższa) półoś jest na wieloklinie. Wystarczy wyjąć przegub od strony koła i półoś wyjdzie ze skrzyni biegów. Przegub wybijamy ze zwrotnicy koła za pomocą dużego młotka i pręta. Należy uważać, żeby nie uderzać w inne elementy. Uderzamy w przegub i jednocześnie przyciągamy zwrotnicę do siebie.

Po wyjęciu przegubów wraz z półosiami mamy znacznie więcej miejsca wokół skrzyni biegów. Odłączamy kostki od skrzyni biegów oraz odchylamy wąż od wspomagania kierownicy. Należy zwrócić uwagę na to, żeby nie utrudniał wyjęcia skrzyni z samochodu. Teraz odłączamy wiązki (są w plastikowym peszlu), które są na podłużnicy po lewej stronie. Ułatwi nam to opuszczenie całych sanek.

Kolejny krok to odłączenie cięgna sprzęgła od skrzyni biegów. W tym momencie przechodzimy do wykręcenia śrub znajdujących się w miejscu łączenia skrzyni biegów z silnikiem. Następnie wykręcamy trzy śruby mocujące rozrusznik, jeśli tego nie zrobimy nie damy rady wyjąć skrzyni biegów.

Zobacz też: Renault Megane I: wymiana łożyska piasty przedniej

Teraz należy podwiesić silnik naszego auta. Będziemy potrzebować metalowej lub drewnianej (mocnej) belki, którą umieścimy w rynnach przednich błotników. Należy to zrobić bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić lakierowanej powierzchni błotnika. Za pomocą łańcucha przywiązujemy za ucho silnik do belki. Zamiast łańcucha można skorzystać z solidnego pasa. Po podwieszeniu silnika odkręcamy łapę skrzyni biegów razem z poduszką.

Kolejny krok to odkręcenie śrub mocujących sanki do silnika. Wykręcamy śrubę sanek za halogenem oraz obok maglownicy. Po prawej stronie auta wystarczy wykręcić tylko śrubę znajdującą się pod halogenem. Następnie odkręcamy śruby maglownicy. Pozostałe śruby sanek luzujemy do połowy i nie wyjmujemy ich.

W tym momencie odkręcamy po obu stronach auta wieszaki wahacza i ciągniemy sanki po lewej stronie do dołu tak, żeby skrzynia mogła wyjść przez lewe nadkole. Wyjęcie skrzyni środkiem może być bardzo problematyczne. Teraz oddzielamy skrzynię od silnika za pomocą dużego śrubokręta lub łyżki do opon.

Do wyjęcia skrzyni biegów będziemy potrzebować pomocy drugiej osoby. Jedna osoba staje od strony nadkola, żeby odpowiednio nakierować skrzynię. Natomiast druga osoba musi być pod samochodem, żeby wypychać skrzynię. Po wyjęciu skrzyni odkładamy ją na bok i przechodzimy do kolejnych czynności. Jeśli wymieniamy sprzęgło należy zwrócić uwagę w jakim stanie jest wysprzęglik.

Zobacz też: Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?

W przypadku wymiany całej skrzyni biegów przekładamy kompletne sprzęgło ze starej skrzyni (jeśli nie jest mocno zużyte).

Montaż skrzyni biegów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Największym problemem może być włożenie skrzyni biegów do auta. Tutaj koniecznie jest potrzebna pomoc drugiej osoby. Jeżeli uda nam się ustawić skrzynie biegów na swoim miejscu to należy wkręcić wstępnie dwie śruby, żeby skrzynia została wstępnie zamocowania.

Pozostałe elementy składamy w odwrotnej kolejności. Wszystkie elementy muszą być dobrze dokręcone. Na końcu sprawdzamy wszystkie miejsca łączeń i udajemy się na jazdę próbną. Podczas tej jazdy skrzynia biegów i sprzęgło powinny pracować bez żadnych zastrzeżeń.

Cała operacja nie jest trudna do wykonania, jednak wymaga dużo czasu i najlepiej wykonywać ją z pomocą drugiej osoby.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...