Opel Astra G/Zafira A: demontaż półosi napędowych

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Opel Astra G/Zafira A demontaż półosi napędowych
Wymiana półosi napędowych nie jest trudna jednak należy przestrzegać kilku zasad podczas wykonywania pracy. W poradniku tym przedstawimy jak samemu wymontować półosie napędowe w modelu Zafira A i Astra G.

Podczas wymiany półosi napędowych w Oplu Astra i Oplu Zafira istotne jest, żeby wyciągać półoś tylko za przegub. Wyjmowanie elementu ciągnąc za półoś ze skrzyni biegów nie jest dobrym krokiem. Na początku musimy wrzucić dowolny bieg i zaciągnąć hamulec ręczny. Luzujemy śruby kół po obu stronach i podnosimy samochód. Można wykorzystać do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Nie jest wymagane unoszenie na platformie, chociaż jest to wygodne rozwiązanie.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

W celu ułatwienia pracy zalecamy zdemontowanie dolnej osłony silnika. Wszystkie mocowania są dobrze widoczne i nie będzie z nimi żadnych problemów. Kolejnym krokiem będzie wykręcenie nakrętki piasty koła. Jest ona przykręcona dużą siłą więc należy robić to wyjątkowo solidnym kluczem. W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby, musi wcisnąć pedał hamulca, żeby piasta się nie obracała.

Również dobrym rozwiązaniem jest poluzowanie nakrętki przed zdjęciem koła. W takim wypadku nie musimy prosić o pomoc drugiej osoby. Teraz odkręcamy nakrętkę mocującą końcówkę drążka kierowniczego. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny ściągacz. Warto spróbować bez konieczności zakupu jego. Można wspomóc się delikatnymi uderzeniami młotkiem poprzez kawałek drewna.

Następnie demontujemy drążek łącznika stabilizatora. W tym celu można pomóc sobie płaskim kluczem, którym będziemy podtrzymywać kulową część przegubu. Teraz odkręcamy śrubkę mocującą przegub a następnie uginamy wahacz do dołu. Spowoduje to wysunięcie się przedniej części przegubu. W tym momencie wyjmujemy półoś z piasty. Może okazać się to wyjątkowo trudne. W przypadku wielkich trudności będziemy musieli dokonać zakupu specjalnego ściągacza.

Podwieszamy obie półosie i zaczynamy proces wymontowania z samochodu. Na początku wybijamy lewą a następnie prawą. W serwisach stosowany jest do tego specjalny przyrząd, który umożliwia bezpieczne wyjęcie półosi. Jak wiadomo nie wiele osób ma odstęp do takiego przyrządu. W tym celu możemy się posłużyć tradycyjną metalową łyżką do opon. Wsuwamy ją pomiędzy koniec półosi a wałek koła zębatego.

Robimy to bardzo ostrożnie, żeby nie uszkodzić żadnego elementu. Jak da się zauważyć po ich wymontowaniu zaczyna wyciekać olej. Należy zatkać te miejsca odpowiednio dopasowanym korkiem. Zachowamy czystość w układzie i unikniemy zbędnego wycieku. Pamiętajmy, żeby nie poruszać samochodu po wymontowaniu półosi. Jeżeli koniecznie musimy to zrobić to należy przykręcić końcówkę półosi.

Przechodzimy do zamontowania półosi. Należy to robić bardzo uważnie i ostrożnie. Jakiekolwiek złe osadzenie będzie skutkowało nieprawidłową pracą. Na początku wycieramy dokładnie miejsce osadzenia zewnętrznego przegubu oraz powierzchnię styku łożyska kulkowego z piastę koła. Robimy to bardzo dokładnie, w tych miejscach nie mogą występować żadne zanieczyszczenia. Najlepiej jakby szmatka nie pozostawiała włókien.

Teraz montujemy nowy pierścień zabezpieczający w wycięciu końcówki przegubu od strony skrzyni biegów. Pamiętajmy, żeby za bardzo nie naginać ani rozciągać pierścienia. Nie może być jakkolwiek uszkodzony. Następnie smarujemy dokładnie wypust półosi znajdujący się w obudowie przekładni. Możemy teraz wcisnąć półoś w obudowę skrzyni biegów. Jeżeli jest wstępnie zamocowana to wbijamy ją za pomocą śrubokręta pobijając go lekko młotkiem.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymontowanie pompy paliwa w silniku benzynowym

Pierścień zabezpieczający musi być dobrze osadzony. Nie należy przykładać śrubokręta do osłony. Jedynym miejscem jest zgrubienie, które jest jako pierwsze patrząc od strony skrzyni biegów. Jest tam połączenie zgrzewane. Teraz należy przeprowadzić pewien test odnośnie prawidłowego zamocowana. Chwytamy za zewnętrzną część przegubu i pociągamy do siebie. Nie można łapać za półoś.

Przechodzimy do kolejnego kroku. Na początku smarujemy olejem przekładniowym wypust piasty koła i montujemy na nim półoś. Dokręcamy delikatnie nakrętkę koronową razem z podkładką. W tym momencie możemy zamontować przegub prowadzący w zwrotnicy. Pamiętajmy do dobrym dokręceniu. Teraz przykręcamy drążek łącznika stabilizatora. Jeżeli mamy taką możliwość warto użyć nowych nakrętek.

Montujemy końcówkę drążka kierowniczego. Tutaj również zalecamy skorzystanie z nowych nakrętek. W tym momencie przystępujemy do przykręcania nakrętki piasty koła. Prosimy drugą osobę o pomoc – dokładnie o wciśnięcie pedału hamulca. Nakrętkę piasty dokręcamy momentem 120Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego musi być to odpowiednio duża siła z pewnym wyczuciem.

Na końcu dokręcamy nakrętkę koronową o ¼ obrotu i zapinamy zawleczkę blokującą. Jeżeli będzie problem to należy poluzować nakrętkę, tak aby zawleczka była spasowana z jednym z wycięć nakrętki koronowej. Pozostało nam założyć koła i opuścić samochód. Na koniec polecamy wykonać jazdę próbną.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...