Kolor lakieru należy odczytać z tabliczki znamionowej znajdujące się pod maską lub w kabinie. Jednak to zaledwie połowa sukcesu, bowiem pokrycie części tak dobranym lakierem najpewniej sprawi, że będzie różniła się od reszty nadwozia. Im starszy samochód, tym różnica może być większa. Lakier w nich jest nieco utleniony na wierzchu, czasem zmatowiały. Niekiedy wystarczy przy robieniu zaprawek spolerować jego wierzchnią warstwę, by dotrzeć do koloru znamionowego.
Zobacz również: Wszystko o myjni bezdotykowej
Można jednak wybrać inną drogę. Z odczytanym kolorem zgłosić się do mieszalni lakierów, która dysponuje paskami pokazującymi kilka wariantów koloru. Porównując je z kolorem nadwozia można dobrać odcień. Potem składniki są dobierane w precyzyjnie domierzonych proporcjach i mieszane.
Zobacz również: Jak szybko wypolerować samochód?
Warto przy tym pamiętać, że zaprawek nie powinno się robić, gdy element pokryty jest lakierem metalizowany. Należy lakierować cały element najpierw dobranym kolorem, potem kolorem matowym.