Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych
W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany tylnych klocków i okładzin hamulcowych. Cała operacja nie jest trudna i możemy wykonać ją we własnym zakresie.

W tylnych hamulcach Volkswagena Polo i Seata Ibizy były stosowane dwa układy - tarczowy i bębnowy. Zaczniemy od opisu jak wymienić okładziny w układzie bębnowym. Prace zaczynamy od uniesienia tylnej części auta. W tym celu możemy skorzystać ze zwyczajnego podnośnika razem z podstawkami. Blokujemy przednie koła i zdejmujemy koła. Teraz musimy cofnąć szczęki hamulcowe. Chcąc to zrobić musimy wsadzić śrubokręt przez otwór gwintowany w bębnie hamulca i naciskamy znajdujący się tam klin w górę.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Teraz odkręcamy śruby i zdejmujemy bęben hamulcowy. W praktyce może okazać się to dosyć trudne. Zazwyczaj jest on trudny do ściągnięcia. Jeżeli tak się stanie to najlepiej opukać go delikatnie młotkiem i podważyć śrubokrętem. Następny krok to demontaż miseczek sprężyn. Zdejmujemy ją ściskając znajdującą się pod nią sprężynę. Najlepiej zrobić to kluczem do rur a następnie obrócić o 90 stopni i wyjąć. W ten sam sposób postępujemy z pozostałymi.

Podważamy i wypychamy szczękę hamulcową przekręcając śrubokręt w lewo. Teraz odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki. Odpinamy i wyjmujemy linkę hamulca ręcznego. Przechodzimy na imadło i mocujemy w nim szczęki. Odczepiamy sprężynę z klina i demontujemy sprężynę odwodzącą za pomocą szczypiec. Robimy to bardzo ostrożnie gdyż istnieje ryzyko skaleczenia.

Pozostaje nam odpiąć sprężynę dociskową oraz zdjąć element dociskowy razem z klinem. Przechodzimy do montażu. Na początku musimy ściągnąć osłony przeciwpyłowe z cylinderka rozpieracza. Nie ma potrzeby wyjmowania tłoczków. Sprawdzamy dokładnie stan bębna. Jeżeli jest wyczuwalny rant to należy go usunąć poprzez przetoczenie. Inną opcją może być zakup nowych. Pamiętajmy, że wymiany dokonujemy parami.

Smarujemy dokładnie wszystkie ruchome elementy. Teraz zaczepiamy sprężynę dociskową za element dociskowy. W tym samym czasie montujemy klin. Chcąc mieć pewność, że zrobiliśmy to dobrze to musimy sprawdzić czy zgrubienie na klinie jest widoczne. Kolejny krok to montaż szczęki hamulcowej z dźwignią ręcznego na elemencie dociskowym. Montujemy wszystkie sprężyny poza tymi z miseczkami.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego do dźwigni. Możemy teraz zamontować dolną sprężynę odwodzącą i zamocować szczękę hamulcową na dolnym podparciu. W tym momencie montujemy sprężyny znajdujące się na nich miseczki sprężyn. Dociskamy ją za pomocą szczypiec i obracamy o 90 stopni. Zakładamy bęben hamulcowy i wkręcamy śrubę mocującą. Podobnie postępujemy po drugiej stronie auta.

Kiedy przeprowadzimy całą wymianę to naciskamy kilka razy pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia szczęk. Musimy teraz wyregulować hamulec ręczny. W tym celu ciągniemy za hamulec ręczny do góry o 4 zęby. Przykręcamy nakrętkę regulacyjną do momentu aż nie będzie można obrócić tylnymi kołami. Powinna być wkręcana przez końcówkę cięgła.

Spuszczamy samochód z ręcznego i sprawdzamy dokładnie czy koła obracają się bez żadnych oporów. Sprawdzamy czy koła są dobrze zamocowane i po opuszczeniu auta naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Przechodzimy do systemu z hamulcami tarczowymi. Zasada działania jest podobna jak w przypadku hamulców tarczowych przednich. Na początku unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Jeżeli mamy czujnik zużycia to wypinamy go. Teraz spuszczamy samochód z hamulca ręcznego i odpinamy klamrę mocującą linkę ręcznego.

Wciskamy dźwignię ręcznego i wypinamy linkę. Następnie wykręcamy śruby mocujące zacisk. Zdejmujemy go i podwieszamy go do nadwozia np. za pomocą drutu. Nie można dopuścić, żeby zacisk zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Doprowadzi to do jego uszkodzenia. Teraz demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami, które je mocują. Czyścimy dokładnie zacisk hamulca. Nie zalecamy do tego szczotki drucianej. Najlepiej zrobić to za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Przechodzimy do montażu nowych klocków. W tym celu musimy wepchnąć tylne tłoczki. Są one wkręcane, dlatego będzie nam do tego potrzebny specjalny przyrząd. Możemy go zastąpić dowolnym narzędziem, które pozwoli na obracanie tłoczka gdyż jest on wkręcany. Robimy to kręcąc nim zgodnie z ruchem wskazówek zegara jednocześnie dociskając go. Nie należy się szybko zniechęcać jest to bardzo czasochłonne zajęcie w przypadku braku narzędzia.

Teraz ściągamy folię ochronną z grzbietu płytki klocka hamulcowego. Montujemy sprężyny mocujące razem z wkładkami ciernymi. Odwiązujemy zacisk hamulcowy i mocujemy go na swoje miejsce. W tym celu wystarczy wkręcić dwie śruby mocujące. Teraz podłączamy linkę hamulca ręcznego uprzednio naciskając dźwignię, na której będzie się znajdowała. Na wsporniku montujemy klamrę mocującą linkę hamulca ręcznego.

Na końcu przechodzimy do regulacji ręcznego. Robimy to w taki sam sposób jak to miało miejsce w hamulcach bębnowych. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...