Zanim przystąpimy do wymiany pasków, warto zapoznać się z rodzajami pasków klinowych jakie były montowane w Oplu Astra F. W niektórych modelach Astry zamiast tradycyjnego paska klinowego został zastosowany pasek wieloklinowy, który nie wymaga regularnego naciągu. Występował on w autach z silnikiem 1.6 wyposażonym w klimatyzację i/lub wspomaganie kierownicy. W silnikach 1.4, który był montowany od października 1992 roku ze wspomaganiem lub/i klimatyzacją. W silnikach 1.8 i 2.0, które były montowane od października 1992 roku.
Zaczynamy od wymontowania paska klinowego alternatora. W celu ułatwienia dostępu zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza pomiędzy filtrem powietrza a silnikiem. W tylu celu należy poluzować opaski zaciskowe na przewodzie. Następnie luzujemy dolną śrubę alternatora. Dotyczy to wszystkich silników oprócz jednostki wysokoprężnej 1.7 TD. Teraz luzujemy górną śrubę mocowania alternatora do napinacza i odchylamy alternator w kierunku silnika. W taki sposób luzujemy pasek klinowy.
Zobacz też: Opel Astra F: pomiar ciśnienia sprężania
W przypadku kiedy zamontowany jest mniejszy alternator to na napinaczu umiejscowiona jest śruba napinająca. Poluzowanie jej powoduje odsuwanie się alternatora. W silniku 1.7TD luzujemy mocowanie alternatora do wspornika napinacza i odchylamy na bok. Teraz możemy zdjąć pasek klinowy.
Przechodzimy do montażu. Najpierw zakładamy pasek klinowy na koła pasowe i odsuwamy alternator od silnika. Najlepiej zrobić to za pomocą łyżki monterskiej do opon. Przykręcamy górne mocowanie alternatora. Jeżeli mamy zamontowany alternator o mniejszych rozmiarach, to należy obracać śrubę napinającą do momentu aż pasek klinowy zostanie naciągnięty. Na końcu sprawdzamy naciąg paska klinowego. Niezależnie od paska i wersji silnika, sprawdzanie naciągu wykonujemy w taki sam sposób.
Sprawdzanie naciągu pasków
W profesjonalnych warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie do kontroli naciągu paska. Niestety niewiele osób posiada taki przyrząd. W takim przypadku pozostaje nam alternatywna metoda polegająca na naciskaniu kciukiem. Naciąg paska można przyjąć za prawidłowy, jeśli da się go ugiąć na około 5mm w połowie odległości pomiędzy kołami paskowymi. Pamiętajmy, że zbyt słabo naciągnięty pasek będzie się ślizgał.
Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin
Po sprawdzeniu naciągu w każdym silniku oprócz 1.7TD dokręcamy śruby górnego i dolnego mocowania alternatora. Moment dokręcania wynosi 30Nm. W jednostce wysokoprężnej 1.7TD śrubę M8 dokręcamy momentem 25Nm oraz śrubę M10 momentem 50Nm. Na końcu montujemy przewód dolotowy powietrza i zabezpieczamy.
Wymiana paska klinowego pompy wspomagania
Na początku ustawiamy przednią część samochodu na podstawkach. Pamiętajmy o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej operacji. Następnie luzujemy śruby przy pompie wspomagania, jednak nie należy ich wykręcać całkowicie. Teraz luzujemy nakrętki na śrubie napinającej i zdejmujemy pasek klinowy.
Przechodzimy do montażu. Zakładamy pasek klinowy i naciągamy go za pomocą śruby napinającej. Teraz sprawdzamy naciąg paska klinowego w taki sam sposób, jak w przypadku alternatora i dokręcamy śruby mocujące. Na końcu przykręcamy nakrętkę kontrującą na śrubie napinającej. Wyjmujemy podstawki i opuszczamy samochód na koła.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych
Wymiana paska klinowego sprężarki
Wymiana paska klinowego sprężarki przebiega bardzo sprawnie. Na początku luzujemy śrubę zaciskową na wsporniku sprężarki i przesuwamy sprężarkę do silnika. W tym momencie możemy zdjąć pasek klinowy. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Zakładamy pasek klinowy i odsuwamy sprężarkę od silnika za pomocą łyżki monterskiej do kół i dokręcamy śrubę zaciskową przy naciągniętym pasku. Na końcu sprawdzamy naciąg paska.
Wymiana i regulacja paska wieloklinowego
Pasek wieloklinowy jest odpowiedzialny za napędzanie alternatora, pompy wspomagania oraz sprężarki klimatyzacji (jeśli jest na wyposażeniu auta). W przypadku paska wieloklinowego nie jest wymagana regulacja,jeśli nie wymieniamy któregokolwiek z podzespołów. Pasek wieloklinowy wymieniamy najczęściej z kilku powodów. Przede wszystkim, jeśli pojawiają się na nim pęknięcia i stracił swoją elastyczność. Jeżeli jego praca jest zbyt głośna, to również nie należy czekać z wymianą.
Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka
Wymiana: silniki 8-zaworowe do sierpnia 1992 roku
Zaczynamy od silników 8-zaworowych, które były produkowane do sierpnia 1992 roku. Na wstępie luzujemy dwie śruby mocujące alternator do wspornika (na dole). W przypadku kiedy będą problemy z demontażem, zalecamy wymontować przewód dolotowy powietrza. Luzujemy górną śrubę zaciskową i odchylamy alternator do silnika. W taki sposób poluzujemy pasek wieloklinowy.
Kolejny krok to podwieszenie silnika. Do tego jest wykorzystywana specjalna belka. Niestety nie każdy ma dostęp do takiego urządzenia. W takim przypadku należy użyć rury o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.
Zobacz też: Opel Astra F: demontaż tunelu środkowego
Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Jeżeli nasze auto jest wyposażone w klimatyzację, to należy całkowicie zdemontować prawe mocowanie silnika. W tym momencie możemy swobodnie wyjąć pasek wieloklinowy.
Przechodzimy do montażu. Na początku przekładamy pasek poprzez zawieszenie silnika. Dokręcamy prawe mocowanie silnika i przekładamy pasek przez koła pasowe i naciągamy go. Podczas przykręcania alternatora zawsze dokręcamy górną śrubę zaciskową a następnie dwie dolne śruby przy wsporniku.
Wymiana: silniki 8-zaworowe od września 1992 roku oraz silniki 16-zaworowe.
Na początku obracamy rolkę napinacza zgodnie z ruchem wskazówek zegara i zwalniamy naciąg paska wieloklinowego. Zdejmujemy go i podwieszamy silnik. Będzie nam do tego potrzebna rura o odpowiedniej długości, którą oprzemy na drewnianych podstawkach. Podstawki opieramy o rynienki w błotnikach. Pamiętajmy, żeby nie opierać bezpośrednio o błotnik, ponieważ w ten sposób doprowadzimy do jego uszkodzenia.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tarcz
Podwieszamy silnik do rury za pomocą łańcucha i luzujemy prawe mocowanie silnika i unosimy go delikatnie do góry. Teraz możemy wyjąć pasek wieloklinowy. Przechodzimy do montażu. Na początku przekładamy pasek przez zawieszenie silnika i dokręcamy prawą podporę silnika. Obracamy rolkę napinacza w lewo i układamy dokładnie pasek na kołach pasowych. Zwracajmy uwagę, żeby pasek nie wychodził z boku poza koła.
Zwalniamy rolkę napinacza, co powoduje ustalenie odpowiedniego naciągu paska. Warto zwrócić uwagę na ułożenie nadlewu. Jeśli dotyka lewego ogranicznika, to należy wymienić pasek klinowy oraz ewentualnie napinacz.