Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
Volkswagen Golf V/Jetta/Touran wymiana rozrusznika
Uszkodzony rozrusznik może nam przysporzyć wiele problemów. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę rozrusznika w Volkswagenie Golf V, Jetta, Touran.

Kiedy mamy problemy z odpaleniem samochodu i nasz rozrusznik ciężko obraca to znak, że któregoś dnia może nas spotkać niemiła niespodzianka. W poradniku tym przedstawimy opis wymontowania rozrusznika w Volkswagenie Golfie V z automatyczną lub manualną skrzynią biegów. Zaczynamy od przekładni ręcznej.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana oleju i filtra w skrzyni DSG

Rozrusznik w Volkswagenie Golf V/Touran/Jetta umiejscowiony jest na kadłubie silnika bezpośrednio nad skrzynią biegów. Demontaż dla wszystkich wersji silnikowych przebiega w ten sam sposób. Ewentualne różnicę będziemy przedstawiać. Na początku odłączamy ujemną klemę akumulatora. Następnie w silniku benzynowym 2.0 TFSI AXX należy wymontować górną osłonę silnika. We wszystkich wersjach silnikowych poza 1.4 oraz FSI 1.4 i 1.6 należy wyjąć obudowę filtru powietrza.

Teraz należy wyjąć dekiel ochronny z wyłącznika elektromagnetycznego. Następnie odkręcamy nakrętkę z zacisku „30” po czym zdejmujemy gruby przewód „dodatni”. Kolejnym krokiem jest zdjęcie zabezpieczenia i ściągnięcie złącza wtykowego z zacisku „50”. Odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy przewód masowy z górnej śruby mocującej rozrusznik. Następnie wykręcamy tą śrubę.

Wymontowujemy dolną osłonę silnika i demontujemy wspornik przewodów z dolnej śruby mocującej rozrusznika. Pozostaje nam wykręcić dolną śrubę mocującą rozrusznik i zdjęcie go z kadłuba silnika. Po wymontowaniu rozrusznika warto zastanowić się w jaki sposób zostanie przeprowadzona naprawa. Możemy kupić nowy. Jednak w tym przypadku nowy nie zawsze określa faktyczny stan podzespołu. Zazwyczaj są to chińskie zamienniki, które jakościowo odstają od oryginału. W porównaniu z oryginałem są atrakcyjne cenowo ale to ich jedyna zaleta.

Należy o tym pamiętać decydując się na taki zakup. Nie powinniśmy być mocno zdziwieni, jeżeli nie wytrzyma on do końca okresu gwarancyjnego. Można przemyśleć zakup używanego. Jednak tutaj musimy być pewni co do źródła. W innym przypadku taki zakup to duże ryzyko. Może się okazać, że ten używane będzie w znacznie gorszym stanie niż ten, który wyjęliśmy z naszego auta. Jednak kiedy trafimy na dobry egzemplarz warto zastanowić się nad kupnem. Jakby nie było to nadal pozostajemy przy oryginale.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest regeneracja starego rozrusznika. Cenowo wychodzi prawie tak samo lub taniej jak zakup chińskiej podróbki. Jeżeli wykonujemy taką usługę w dobrym warsztacie to możemy być pewni, że posłuży nam dłuższy czas. Ceniące się zakłady dają na taką regenerację pisemną gwarancję. Zazwyczaj mają rozruszniki na wymianę lub można poczekać na regenerację naszego.

Montaż nowego rozrusznika odbywa się w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, żeby solidnie dokręcić wszystkie mocowania. Przechodzimy do wymontowania rozrusznika w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Zasada postępowania jest taka sama jak w przypadku silnika z manualną przekładnią.

W silniku Diesla należy wymontować górną osłonę silnika. We wszystkich silnikach oprócz 1.4 oraz FSI 1.4 i 1.6 musimy wyjąć obudowę filtru powietrza. Następnie zdejmujemy dekiel ochronny z wyłącznika elektromagnetycznego. Teraz możemy odkręcić nakrętkę i odłączyć gruby dodatni przewód i ściągamy złącze wtykowe zacisku „50”. Unosimy samochód, wykorzystujemy do tego platformę warsztatową jeśli mamy dostęp lub tradycyjny podnośnik razem z „kobyłkami”.

Następnie odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy wspornik przewodów z dolnej śruby mocującej rozrusznika po czym ją odkręcamy. Kolejny krok to wykręcenie górnej śruby mocującej rozrusznik. Pozostaje nam odkręcenie i zdemontowanie przewodu masowego. W tym momencie możemy wyjąć rozrusznik z auta. Jeżeli jesteśmy posiadaczami silnika benzynowego 2.0 AXX to czeka nas kilka dodatkowych czynności.

Na początku należy wyjąć złącze od przepływomierza. Znajduje się na przewodzie powietrza. Następnie odciągamy opaskę sprężystą i odłączamy giętki przewód od przepływomierza powietrza. Reszta czynności jest taka sama jak w pozostałych wersjach.

Przechodzimy do montażu odbywa się on w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o dokładnym dokręceniu wszystkich śrub.

Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: kontrola układu hamulcowego

Pamiętajmy, ze uszkodzony rozrusznik sam się nie naprawi. Jeżeli przestał obracać w pewnym momencie po czym wróciło wszystko do normy to znak, że trzeba być przygotowanym na jego wymianę. Oczywiście w sytuacji awaryjnej można odpalić auto na pych. Jednak takie rozwiązanie na dłuższą metę jest bardzo ryzykowne dla naszego rozrządu. Należy mieć też na uwadze, że nie zawsze damy rade sami popchnąć auto a naprawa i tak nas nie ominie. Pęknięty rozrząd może wyrządzić znacznie więcej szkód.

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...