BMW seria 3 E36: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
rozwiń więcej
BMW seria 3 E36 wymiana alternatora

Z uszkodzonym alternatorem auto zatrzyma się po krótkim czasie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w BMW serii 3 E36.

Na początku wykonamy test, który pozwoli nam sprawdzić, czy alternator w BMW E36 jest uszkodzony. W tym celu wykonamy sprawdzenie napięcia alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Najlepiej kupić miernik uniwersalny. Jest on dostępny w hipermarketach już za kilka złotych. Ma on znacznie więcej funkcji i jest bardzo przydatny podczas pracy z samochodem.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana rozrusznika

Podłączamy go pod akumulator i prosimy o pomoc drugą osobę. Obserwujemy wskazania miernika podczas gdy nasz pomocnik uruchamia samochód. Napięcie jakie powinno panować przy rozruchu nie może być niższe jak 9.5V. Po uruchomieniu silnika i włączeniu świateł napięcie powinno wynosić od 13.5 do 14.5V. Teraz osoba będąca w samochodzie naciska pedał gazu i utrzymuje obroty silnika na poziomie 3000 obr/min.

Wartość nie powinna się różnić o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli tak jest to alternator i regulator napięcia nie mają żadnej awarii. Jeżeli jest inaczej to musimy podjąć się wymiany alternatora w naszym BMW E36. Najpierw przedstawimy silniki benzynowe 4 cylindrowe. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Teraz demontujemy górną cześć filtru powietrza razem z przepływomierzem powietrza.

Zakładamy klucz na napinacz paska klinowego, przekręcamy go, przez co można swobodnie zdjąć pasek klinowy. Następnie demontujemy osłonę ochronną od złącza prądowego alternatora. Kolejnym krokiem jest odkręcenie przewodu od zacisku 30 (złącze B+) oraz zacisku 61 (złącze D+). Jeżeli jest przewód masowy, czyli zacisk 31 to również należy go odkręcić.

W wersjach 316i i 318i wyprodukowanych od września 1993 roku należy zdemontować specjalną rolkę, która jest odpowiedzialna za zmianę kierunku. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go. W późniejszych modelach należy odkręcić tylko jedną śrubę alternatora po czym wyjmujemy go. Przechodzimy do zamontowania alternatora. Na początku sprawdzamy tulejki odpowiedzialne za zawieszenie alternatora. Jeżeli są uszkodzone należy je wymienić.

Teraz montujemy alternator na swoje miejsce i przykręcamy go za pomocą śrub. Podpinamy przewody elektryczne do alternatora i dokręcamy rolkę zmiany kierunku jeśli występuję. Zakładamy pasek klinowy i montujemy górną obudowę filtra powietrza. Podłączamy akumulator i uruchamiamy samochód. W celu kontroli można podłączyć miernik jak to miało miejsce na początku artykułu i sprawdzić jakie napięcie podaje.

Przechodzimy do silników benzynowych 6 cylindrowych. Na początku odpinamy dodatni zacisk pod maską. Osoby, które nie robiły tego wcześniej mogą mieć problemy z lokalizacją akumulatora. Znajduje się on w bagażniku. Jeśli zdecydujemy się na odłączenie klemy akumulatora to wówczas odpinamy ujemną. Teraz demontujemy cały filtr powietrza razem z przepływomierzem. Kolejny krok to demontaż wentylatora chłodnicy.

W modelu: 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wyjąć element, który pozwala na ruch powietrza opływającego alternator. Następnie demontujemy zatrzaski osłony wentylatora. Znajdują się one po lewej i prawej stronie.

Wykonujemy to poprzez podważenie śrubokrętem kołków rozporowych. Teraz odkręcamy wirnik wentylatora od piasty pompy cieczy chłodzącej. Do tego będzie nam potrzebny płaski klucz 32. Tutaj warto wiedzieć, że nakrętka ma lewy gwint, czyli należy odkręcać ją w prawo. W czasie jej wykręcania zalecamy naciskać na pasek klinowy pompy cieczy chłodzące. Pozwoli to na unieruchomienie piasty, co znacznie ułatwi odkręcanie.

Może być tak, że będzie duży problem z wykręceniem wówczas należy uderzyć młotkiem w klucz. Kiedy ją poluzujemy możemy odkręcić ją poprzez obracanie wentylatora. Stosując takie rozwiązanie należy uważać, żeby wentylator nie upadł na ziemię. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i wyjmujemy przewód powietrza z alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy tak, żeby móc zdjąć pasek klinowy

Demontujemy osłonę ochronną złącza prądowego alternatora i przechodzimy do wypięcia przewodów elektrycznych od niego. Jeżeli jest zamocowany przewód masowy to również go demontujemy. Pozostało nam odkręcić śruby mocujące alternatora i możemy go wyjąć z auta. Montaż w BMW E36 z silnikiem 6 cylindrowym benzynowym jest podobny do wersji z 4 cylindrami.

Na początku również sprawdzamy tuleje zawieszenia alternatora. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń co do ich stanu to umieszczamy alternator na swoim miejscu i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podpinamy złącza elektryczne i zakładamy pasek klinowy. W tym miejscu należy zainstalować przewód doprowadzający powietrze do alternatora. Kolejnym krokiem jest montaż wentylatora co robimy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy filtr powietrza razem z przepływomierzem i podłączamy zacisk dodatni pod maską lub ujemną klemę akumulatora jeśli zdecydowaliśmy się na zdjęcie klemy.

Na końcu zostawiamy silniki Diesla. Dokładnie mamy tutaj na myśli jednostki wysokoprężne 6 cylindrowe. Zaczynamy tradycyjnie od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. W tym typie silnika będzie konieczne uniesienie samochodu. W tym celu warto wykorzystać tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Oczywiście należy zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania tej pracy.

Teraz demontujemy osłonę pod silnikiem. Po tej operacji przechodzimy do poluzowania paska alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy go. W ten sposób możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejnym krokiem jest wykręcenie obudowy filtru oleju i wyjęcie wkładu. Odkładamy go w czyste miejsce tak, żeby można było go zamontować ponownie. Następnie odkręcamy od alternatora uchwyt przewodów oleju po czym odkręcamy przewód oleju od dolnej części filtru oleju.

Należy mieć przy sobie kilka czystych szmat gdyż istnieje ryzyko wycieków oleju. Kolejnym krokiem jest wymontowanie zbiornika wyrównawczego oleju od wspomagania kierowniczego. Odkładamy go na bok. Nie ma potrzeby odczepiania przewodów oleju. Podobnie postępujemy ze zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Wykręcamy go i dokładamy na bok, nie ma konieczności odłączania przewodów.

Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące czujnik ciśnienia doładowania oraz zaworu pierwotnego spalin. Jak da się zauważyć bez wymontowania tych elementów będzie utrudniony dostęp do alternatora. W tym momencie możemy wyjąć osłonę przewodów elektrycznych po czym wypinamy złącza. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go.

Przechodzimy do montażu. Początek taki sam jak w każdej wersji, czyli sprawdzenie tulejek zawieszenia alternatora. Jeżeli są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić. Teraz montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami mocującymi. Podpinamy przewody elektryczne i mocujemy osłonę. Zakładamy pasek klinowy i montujemy wkład oleju i dokładnie go przykręcamy.

Zobhttp:// https://mojafirma.infor.pl/moto/naprawa-auta/elektronika-i-elektryka/253983,Jak-samodzielnie-naprawic-alternator--Wymiana-szczotek.htmlacz też: BMW seria 3 E36: wymiana amortyzatorów przednich

Instalujemy do alternatora uchwyt przewodów oleju i dokręcamy przewód oleju u dołu filtru. Sprawdzamy stan oleju silnikowego i jak jest taka potrzeba dolewamy brakującą ilość. Montujemy zbiorniczek wyrównawczy układu wspomagania i cieczy chłodzącej. Dokręcamy czujnik ciśnienia doładowania oraz czujnik zaworu powrotnego spalin. Teraz montujemy osłonę pod silnikiem i podłączamy przewód masy do akumulatora.

Jeśli chodzi o zakup alternatora najlepiej zdecydować się na regenerację lub wybrać używane. Wszelkie nowe alternatory w niskich cenach są najczęściej tanimi chińskimi podróbkami, które nie posłużą zbyt długo.

Moto
W sierpniu nowych samochodów przybyło nieznacznie, spadła sprzedaż dostawczaków
17 wrz 2024

Z nowości wartych odnotowania w środku wakacji na rynku nowych samochodów, to rosnące zainteresowania pojazdami produkcji chińskiej, wśród tradycyjnych marek – nadzwyczaj duże zainteresowanie autami z logo Mazda. W sierpniu generalnie zainteresowanie kupnem nowych samochodów wyraźnie wyhamowało.

Zamiast jechać własnym autem w delegację, pracownicy coraz częściej korzystają z wynajmu samochodu. Dlaczego?
17 wrz 2024

Wynajem samochodów staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród polskich przedsiębiorców oraz pracowników wyjeżdżających w delegacje służbowe. Mobilność rozumiana jako zastępowanie własności wypożyczeniem lub wynajmem zyskuje coraz więcej zwolenników.

Jechał hulajnogą elektryczną 48 km/h. Dostał mandat w wysokości 900 zł
16 wrz 2024

Jechał hulajnogą elektryczną 48 km/h. Dostał mandat w wysokości 900 zł. Jakie należy mieć uprawnienia, by móc jeździć hulajnogą elektryczną? Kiedy jazda po chodniku jest dopuszczalna? Jakie są zakazy dotyczące prowadzenia hulajnogi elektrycznej?

KGP: 106 383 interwencji, 394 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]
16 wrz 2024

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 383 interwencji.

Kluczowe połączenie Polski z Ukrainą. Droga S17 się wydłuża: nowy odcinek coraz bliżej
14 wrz 2024

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przetarg na kolejny odcinek drogi ekspresowej S17. Odcinek Piaski Wschód - Łopiennik, o długości 16,6 km, stanie się ważnym elementem trasy łączącej Polskę z Ukrainą. Przetarg wygrało konsorcjum Aldesa Construcciones Polska oraz Aldesa Construcciones, które zrealizuje projekt za 810 mln zł. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę nowej drogi, ale także rozwój infrastruktury dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Co oznacza ta inwestycja dla polskiej sieci drogowej i jak wpłynie ona na komunikację międzynarodową?

Koniec dopłat do leasingu e-aut: rynek elektromobilności w Polsce zagrożony?
13 wrz 2024

Samochody elektryczne to bardziej ekologiczna wersja tradycyjnych aut. Osoby decydujące się na zakup takiego pojazdu dotychczas mogły liczyć na dofinansowanie. Leasing, będący jedną z najpopularniejszych form finansowania zakupu nowych pojazdów, cieszył się dużym zainteresowaniem szczególnie wśród przedsiębiorców. To właśnie oni stanowią ponad 80% klientów nabywających elektryczne samochody osobowe w Polsce. Niestety od 1 września br. NFOŚIGW podjął decyzję dotyczącą wstrzymania dopłat. Jak to wpłynie na rynek elektryków?

Automatyczny zwrot prawa jazdy. Czy wszyscy z niego skorzystają? 10 września weszły w życie nowe rozwiązania
10 wrz 2024

Zgodnie z opublikowanym komunikatem Ministra Cyfryzacji z 8 sierpnia 2024 r. od wtorku, 10 września 2024 r. zaczęły obowiązywać nowe rozwiązania techniczne dotyczące m.in. zwrotu zatrzymanego prawa jazdy.

Tesla zdetronizowana w Europie. Nowy lider rynku samochodów elektrycznych
11 wrz 2024

Tesla, znana marka samochodów elektrycznych, w 2024 roku była znacznie rzadziej wybierana przez klientów z Europy. W porównaniu z 2023 rokiem, w którym to firma świętowała triumfy na europejskim rynku, ilość sprzedanych modeli była sporym rozczarowaniem. Co spowodowało taki spadek sprzedaży? Kto wyprzedził ubiegłorocznego lidera?

Złamana ręka a prowadzenie auta. Czy można wsiąść za kółko z ręką w gipsie?
10 wrz 2024

Urazy takie jak złamania, znacząco wpływają na codzienne funkcjonowanie. Nie tylko utrudniają, ale czasem wręcz uniemożliwiają wykonywanie niektórych czynności. Jedną z nich może być jazda samochodem. Czy prowadzenie pojazdu z ręką w gipsie jest legalne? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

KGP: 119 918 interwencji, 545 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
09 wrz 2024

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego tygodnia września. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 119 918 interwencji.

pokaż więcej
Proszę czekać...