Jak wymienić chłodnicę?
REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie
REKLAMA
Upewnijmy się, że samochód ostygł. Gorący płyn chłodniczy może wybuchnąć jak gejzer, gdy odkręcimy nakrętkę chłodnicy, gdyż pod wpływem ciepła zwiększa swoją objętość, a więc również ciśnienie w układzie jest wyższe. Odłączmy akumulator, aby w samochodzie nie było żadnego dostępu do prądu.
Zobacz również: Jak dbać o akumulator?
Demontaż
Przed demontażem należy usunąć płyn z układu, a następnie rozłączyć wszystkie gumowe przewody i rury, które zauważymy przy chłodnicy. Zazwyczaj są one przytwierdzone z pomocą metalowych opasek. Gdy już odłączymy wszelkie kable, powinniśmy chłodnicę odkręcić. W tym celu należy odnaleźć mocowania i odkręcić śruby, a następnie wyjąć chłodnicę z komory silnika od góry.
Płyn chłodniczy jest słodki, dzieci i psy mogą próbować go konsumować, dlatego nie należy pozostawiać na ziemi żadnych jego wycieków.
Zobacz również: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?
Montaż
Nową chłodnicę montujemy analogicznie do tego, w jaki sposób zdemontowaliśmy starą. Najpierw przykręcamy ją zgodnie z istniejącymi w samochodzie mocowaniami, a następnie podłączamy do reszty układu chłodzenia, czyli przewodów. Używamy do tego zdjętych wcześniej opasek, o ile producent nowej chłodnicy nie załączył do zestawu nowych. Zalewamy cały układ odpowiednim płynem chłodniczym.
Chłodnica jest jednym z niezbędnych układów samochodu. Dbajmy więc o to, aby chłodnica była zawsze w pełni sprawna.
REKLAMA
REKLAMA