Jak wymienić chłodnicę?

REKLAMA
REKLAMA
Przygotowanie
REKLAMA
REKLAMA
Upewnijmy się, że samochód ostygł. Gorący płyn chłodniczy może wybuchnąć jak gejzer, gdy odkręcimy nakrętkę chłodnicy, gdyż pod wpływem ciepła zwiększa swoją objętość, a więc również ciśnienie w układzie jest wyższe. Odłączmy akumulator, aby w samochodzie nie było żadnego dostępu do prądu.
Zobacz również: Jak dbać o akumulator?
Demontaż
REKLAMA
Przed demontażem należy usunąć płyn z układu, a następnie rozłączyć wszystkie gumowe przewody i rury, które zauważymy przy chłodnicy. Zazwyczaj są one przytwierdzone z pomocą metalowych opasek. Gdy już odłączymy wszelkie kable, powinniśmy chłodnicę odkręcić. W tym celu należy odnaleźć mocowania i odkręcić śruby, a następnie wyjąć chłodnicę z komory silnika od góry.
Płyn chłodniczy jest słodki, dzieci i psy mogą próbować go konsumować, dlatego nie należy pozostawiać na ziemi żadnych jego wycieków.
Zobacz również: Jak sprawdzić przewód wysokiego napięcia?
Montaż
Nową chłodnicę montujemy analogicznie do tego, w jaki sposób zdemontowaliśmy starą. Najpierw przykręcamy ją zgodnie z istniejącymi w samochodzie mocowaniami, a następnie podłączamy do reszty układu chłodzenia, czyli przewodów. Używamy do tego zdjętych wcześniej opasek, o ile producent nowej chłodnicy nie załączył do zestawu nowych. Zalewamy cały układ odpowiednim płynem chłodniczym.
Chłodnica jest jednym z niezbędnych układów samochodu. Dbajmy więc o to, aby chłodnica była zawsze w pełni sprawna.
REKLAMA
REKLAMA