Systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, kto ich używa?

Wciąż niewiele polskich firm używa systemów ERP / STILL
Mimo dynamicznie rosnącej liczby polskich firm, które stosują systemy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, ich odsetek wciąż jest dużo niższy niż w krajach rozwiniętych. Dlaczego?

Według danych GUS, przedstawionych w raportach z cyklu „Społeczeństwo informacyjne w Polsce”, w ostatnich latach dokonała się prawdziwa rewolucja w zakresie zastosowania przez rodzime przedsiębiorstwa systemów klasy ERP (ang. Enterprise Resource Planning). Programy te służą zarządzaniu takimi aspektami funkcjonowania spółki jak księgowość, handel czy gospodarka magazynowa. Pomiędzy 2009 a 2014 rokiem, odsetek firm korzystających z tego typu rozwiązań zwiększył się z 9,3 do 22%. Istnieje jednak bardzo duże zróżnicowanie ich popularności w zależności od wielkości zakładu i profilu jego działalności.

Zobacz też: Jak zmierzyć efektywność łańcucha dostaw?

Kto w Polsce używa ERP?

Pomimo intensywnego rozwoju tego obszaru w ostatnich latach, rozbieżności między firmami różnej wielkości wciąż są znaczące. Od 2009 roku skala wykorzystania ERP wzrosła o 9,9 p.p. wśród podmiotów zatrudniających do 49 osób; o 28,8 p.p. – w przypadku spółek liczbą pracowników od 50 do 249 oraz o 28,4 p.p. dla największych przedsiębiorstw. W efekcie, w 2014 r., tego typu aplikacji używało 82,2% dużych, 48,9% średnich oraz 15,3% małych zakładów.

W mniejszym, choć wciąż istotnym stopniu, popularność informatycznych systemów zarządzania zasobami uzależniona jest od branży, w której działa przedsiębiorstwo. Rozbieżności pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku sięgają 37,6 p.p. Z ERP korzystało w 2014 roku 48,4 zakładów z sektora energetyki, ale zaledwie 10,8 firm budowlanych. Przetwórstwo przemysłowe oraz transport i gospodarka magazynowa znajdują się mniej więcej w połowie stawki z wynikami na poziomie – odpowiednio – 25,2 oraz 18,0%. – Obserwujemy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami IT wspierającymi zarządzanie różnymi aspektami funkcjonowania firmy. Oprogramowanie klasy ERP cieszy się największą popularnością wśród dużych przedsiębiorstw, których skala działalności uzasadnia wdrożenie rozbudowanych, kompleksowych systemów. Oszczędności wynikające z optymalizacji procesów zapewniają w ich przypadku stosunkowo krótki czas zwrotu inwestycji – mówi Tobiasz Jakubczak, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Mniejsze firmy chętniej sięgają po wyspecjalizowane programy o ograniczonej liczbie funkcjonalności – dodaje ekspert.

Zobacz też: Data wystawienia faktury, data sprzedaży, a przepisy ustawy o VAT

Nie tylko ERP

Jak wynika z badań Panelu Polskich Menadżerów Logistyki (PPML), zaledwie 19% przedsiębiorstw tej branży administruje łańcuchem dostaw przy użyciu rozbudowanych modułów magazynowych systemów klasy ERP. 28% ankietowanych deklaruje wykorzystanie prostszych odpowiedników. 34% respondentów stosuje natomiast WMS, czyli Warehouse Management System – wyspecjalizowane systemy zarządzania procesami magazynowymi i przepływem towarów. Prawie połowa z nich to rozwiązania dedykowane, dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa. – Obok rozmaitych systemów zarządzania gospodarką magazynową, wśród menadżerów przedsiębiorstw logistycznych i produkcyjnych, coraz większą popularnością cieszą się programy wspomagające zdalną diagnostykę pojazdów oraz aplikacje automatycznej ewidencji pracy operatorów i urządzeń intralogistycznych  – uzupełnia Tobiasz Jakubczak ze STILL Polska.

Zobacz też: Odliczenia VAT na podstawie e-faktur

Co powstrzymuje nas przed wdrożeniem systemów zarządzania łańcuchem dostaw?

Pomimo dużej dynamiki wzrostu skali wykorzystania informatycznych systemów wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem, wciąż daleko nam do europejskich standardów. W 2013 roku, według Głównego Urzędu Statystycznego stosowanie ERP deklarowało 17% spośród polskich firm – o 9 p.p. mniej od unijnej średniej. Zajmowaliśmy w związku z tym jedną z ostatnich lokat zestawienia. Gorsze wyniki odnotowano jedynie w Estonii, Rumunii, Wielkiej Brytanii oraz na Węgrzech i Łotwie. Z czego wynika ta sytuacja? Wśród menadżerów ankietowanych przez PPML, w kontekście kwestii utrudniających podjęcie decyzji o zakupie systemów IT, wymieniano obawę czy organizacja jest gotowa na złożone i zaawansowane rozwiązania oraz niewystarczającą wiedzę na temat dostępnych możliwości. Można więc mieć nadzieję, że wraz z postępującym upowszechnieniem systemów IT, najczęściej pojawiające się bariery będą stopniowo zanikać.

Źródło: Materiały prasowe STILL Polska

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...