DHL udostępniło indeks Global Connectedness Index 2011

ShutterStock
Badanie wskazuje, że globalizacja nie jest jeszcze tak zaawansowana jak się powszechnie sądzi, a do wzrostu wskaźników PKB może doprowadzić dalsza integracja gospodarcza. Indeks GCI klasyfikuje 125 krajów pod względem głębokości i szerokości integracji z gospodarką światową, badając także związek pomiędzy światowymi powiązaniami a dobrobytem.

Badanie GCI zaprezentowano na tle szczytu państw organizacji APEC i spotkania Leader's Week w Honolulu, dorocznego światowego spotkania na szczycie przywódców państw i czołowych przedsiębiorców, podczas którego omawiane są międzynarodowe problemy gospodarcze.

Badanie to zostało zlecone przez DHL i przeprowadzone przez znanego na całym świecie ekonomistę i stratega globalnego biznesu, Pankaja Ghemawata, profesora w dziedzinie globalnych strategii w IESE Business School w Barcelonie. 

„Badanie dowodzi, że połączony świat jest światem lepszym pod względem globalnego dobrobytu i indywidualnego rozwoju. Wolny handel produktami i usługami znacząco przyczynia się do globalnego dobrobytu”, powiedział Roger Crook, dyrektor generalny DHL Global Forwarding, Freight. „Z wyników badań DHL prawdopodobnie skorzystają najwięksi przedsiębiorcy oraz liderzy w dziedzinie polityki i gospodarki, kształtujący strategie biznesowe i handlowe”, dodał Crook. „Kraje, poprzez kalibrację swoich rzeczywistych powiązań, mogą identyfikować możliwości i kanały, dzięki którym zwiększą swój dobrobyt”.

„Nasze badania pokazują, że globalna integracja gospodarcza nie jest tak głęboka jak się ją postrzega. Widzimy zatem niewykorzystany potencjał wzrostu, który dotyczy każdego kraju i całego świata. Rosnący zakres globalnych powiązań może pobudzić dalszy wzrost, dodając do produktu krajowego brutto biliony dolarów”, dodał Ghemawat. 

DHL Global Connectedness Index 2011 analizuje dane dotyczące 10 różnych typów międzynarodowych przepływów i obejmuje kategorie takie jak: handel, kapitał, informacje i ludzie, w latach 2005–2010.

W przeciwieństwie do istniejących indeksów, oprócz głębokości interakcji międzynarodowej krajów, GCI analizuje także szerokość ich zakresu geograficznego, wyodrębniając kraje o rzeczywistych powiązaniach, obejmujących cały świat, od krajów związanych wyłącznie z małą liczbą krajów partnerskich. Indeks ten opiera się ponadto wyłącznie na miarodajnych danych ilościowych. 

Indeks GCI z 2011 roku wykazał, że do 10 najbardziej powiązanych krajów należą: Holandia, Singapur, Irlandia, Szwajcaria, Luksemburg, Wielka Brytania, Szwecja, Belgia, Hongkong (Chiny) i Malta.

Zróżnicowanie pośród wiodących krajów jest jeszcze większe na liście pierwszej pięćdziesiątki, obejmującej przedstawicieli ze wszystkich sześciu kontynentów. Modele wskazują, że korzyści wynikające z powiązań są dostępne dla szerokiego grona krajów, a nie wyłącznie dla ośrodków handlowych zajmujących najwyższe miejsca w wielu innych indeksach globalizacji. 

„Pozytywny wpływ globalnych powiązań na światowy dobrobyt będzie miał nadal ogromne znaczenie. Obawy niektórych politycznych liderów dotyczące wzrostu globalnej integracji są niesłuszne. Korzyści z niej wynikające mocno przewyższają jej potencjalne wady”, powiedział Ghemawat.

Główne wnioski wynikające z indeksu są następujące:

  • Obecny rzeczywisty poziom powiązań jest zdecydowanie niższy od powszechnie przyjętego poglądu, zatem możliwości jego wzrostu są znaczące.
  • Holandia zajmuje 1. miejsce pod względem całkowitego zakresu powiązań, Hongkong otrzymał najwyższe noty za głębokość swoich międzynarodowych powiązań, zaś Wielka Brytania przoduje w szerokości zakresu powiązań.
  • Pomimo zwiększenia w ostatnich latach zakresu interakcji handlowych, Stany Zjednoczone zajęły w całkowitej klasyfikacji 25. miejsce. Stany Zjednoczone są liderem pod względem szerokości (#3), jednakże, jak można spodziewać się w przypadku bardzo dużych wewnętrznych rynków, pozostają w tyle pod względem głębokości (#84).
  • Lwia część powiązań międzynarodowych nadal koncentruje się pośród krajów sąsiadujących ze sobą (jak jest np. w Europie Północnej) i mających wspólne powiązania kulturowe i historyczne, co wskazuje, że znaczną część dzisiejszej globalizacji stanowi w rzeczywistości regionalizacja.
  • Większe kraje wypadają lepiej w kwestii szerokości globalnych powiązań; mniejsze przodują pod względem głębokości swoich powiązań.
  • Kraje realizujące politykę, która w sposób bezpośredni wspiera wzrost międzynarodowych przepływów, a także politykę w zakresie poprawy krajowego otoczenia biznesu, mogą zwiększać zakres swoich globalnych powiązań.

Prowadzący badanie dla DHL, Pankaj Ghemawat, do 2008 roku wykładał w Harvard Business School, gdzie został mianowany najmłodszym w historii tej szkoły profesorem zwyczajnym. Gazeta biznesowa „The Economist” uznała go za najmłodszego „guru” wśród największych myślicieli zarządzania wszechczasów, o których w 2008 roku opublikowano przewodnik. Ghemawat wydał liczne bestsellerowe książki na temat globalnych problemów gospodarczych (jego najnowsza książka nosi tytuł: World 3.0: Global Prosperity and How to Achieve It) i opublikował ponad 100 artykułów i studiów przypadku.

Cały indeks DHL Global Connectedness Index 2011, jak również wszelkie dodatkowe informacje można pobrać ze strony http://www.dhl.com/gci

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...