Planowane zakończenie modernizacji linii Kraków - Katowice

Zakończenie modernizacji linii Kraków - Katowice.
Na kiedy zaplanowane jest zakończenie modernizacji linii Kraków - Katowice? Czy remont zakończy się przed 2020 r.?

Zakończenie modernizacji linii Kraków - Katowice

Zakończenie modernizacji linii Kraków - Katowice planowane jest obecnie w czerwcu 2019 r. - poinformował PAP zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK. Już w sierpniu br. należy spodziewać się zamknięć torów na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły pierwszy i prowadzą trzy kolejne przetargi mające prowadzić do dokończenia trwającej od lat – z problemami – modernizacji tej trasy.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy Katowice - Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków - Krzeszowice, Krzeszowice - Trzebinia oraz Trzebinia - Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstały problemy i opóźnienia.

Zobacz też: Samochód dla firmy: Co lepsze - leasing czy kredyt?

Modernizacja linii Kraków - Katowice

W 2014 r., gdy wiadomo już było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaczęły aktualizować harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na inne zadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano wówczas do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Na odcinkach Sosnowiec Jęzor – Trzebinia oraz Trzebinia - Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi i realizacją robót modernizacyjnych na odcinku Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa.

W marcu 2015 r. w dwustopniowym przetargu ograniczonym wybrano nowego wykonawcę dla odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki. Za najkorzystniejszą PKP PLK uznały ofertę konsorcjum: Vias y Construcciones, Dragados i Electren (wcześniej roboty stanęły tam wobec upadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury - lidera konsorcjum, które było pierwotnie odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii).

W czerwcu ub. roku zakończyły się prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową, polegające na kompleksowej modernizacji linii kolejowej (wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i kompleksowa przebudowa sieci trakcyjnej). Przebudowano tam ok. 12,3 km torów.

We wrześniu 2015 r. zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił dwustopniowe przetargi ograniczone na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa (w pierwszym etapie wpłynęło 11 wniosków o dopuszczenie do drugiego etapu) oraz na odcinek Trzebinia – Krzeszowice (wpłynęło 12 wniosków). Harmonogramy tych przetargów przewidują ich rozstrzygnięcie pod koniec 2016 r.

W trakcie postępowania przetargowego jest również odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy. Do złożenia ofert w drugim etapie PLK zaprosiły już 9 firm.

Jak poinformował PAP Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK, w I kwartale br. na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki rozpoczną się prace, niewymagające zamknięć torowych. W sierpniu 2016 r. planowane są natomiast roboty, wiążące się z koniecznością zamknięć na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.

„Rozpoczęcie prac remontowo-budowlanych na odcinku Jaworzno Szczakowa - Krzeszowice planujemy na początku 2017 r. Zakończenie prac modernizacyjnych na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy planujemy w czerwcu 2019 r.” - przekazał przedstawiciel PKP PLK.

Zobacz też: Zakres ochrony ubezpieczenia OC

Według wcześniejszych planów modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie wcześniejszego unijnego projektu odcinek Zabrze - Kraków), wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor - Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice - Sosnowiec Jęzor przygotowano mniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h). Te tzw. rewitalizacje odcinków Gliwice – Katowice oraz Mysłowice – Sosnowiec Jęzor PLK przeprowadziły już bez większych przeszkód.

Finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków ze środków na lata 2014-2020 ma zapewnić unijny instrument finansowy „Łącząc Europę”.(PAP)

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...