Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie morskim

Nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie morskim. / fot. Fotolia
Sejm przyjął nowelizację ustawy o bezpieczeństwie morskim. Według niej polska administracja będzie przekazywała corocznie m.in. dane o dyplomach i świadectwach marynarzy do KE.

Przekazywanie corocznie przez polską administrację morską m.in. danych o dyplomach i świadectwach marynarzy do KE w celu lepszego planowania unijnej polityki morskiej - zakłada przyjęta przez Sejm w czwartek rządowa nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Nowelizację ustawy przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Celem zmian jest wdrożenie unijnej dyrektywy z listopada 2012 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy.

Głosowało 439 posłów. Za przyjęciem ustawy głosowało 284 posłów, 9 opowiedziało się przeciw, a 146 wstrzymało się.

Poseł Kazimierz Smoliński z klubu PiS zgłosił trzy poprawki. Dotyczyły one definicji jachtu komercyjnego, potwierdzania uprawnień dla stacji atestacji oraz egzaminów dyplomowych studentów uczelni morskich. Sejm odrzucił wszystkie poprawki. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Zobacz też: Do portu w Gdańsku będą wpływać statki drugiej linii oceanicznej z Azji

W noweli chodzi o wymóg przekazywania Komisji Europejskiej informacji statystycznych dotyczących dokumentów kwalifikacyjnych, tj. dyplomów i świadectw marynarzy, wydawanych przez polską administrację morską. Dane te będą przekazywane Komisji Europejskiej raz w roku przez dyrektorów urzędów morskich, za pomocą programu informatycznego, w postaci zanonimizowanej. Informacje te będą wykorzystywane przez KE do określania polityki w sektorze gospodarki morskiej.

Przepisy UE stanowią, że państwa członkowskie muszą co roku przekazywać KE dane statystyczne dot. wydawanych dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy oraz potwierdzeń uznania zagranicznych dyplomów i świadectw. Dane mają zawierać m.in. numer dyplomu i charakter uprawnień.

Podmiotem upoważnionym do przekazywania tych danych do KE będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przekazywane dane powinny być zanonimizowane przy pomocy oprogramowania udostępnionego przez KE. Wyłącznie tak przetworzone dane będą dalej wykorzystywane przez KE. Opracowane dane statystyczne przygotowane przez KE będą udostępniane publicznie i w efekcie będą służyć kształtowaniu polityki UE w zakresie szkolnictwa i transportu morskiego" - podkreślono w ocenie skutków regulacji.

Zobacz też: Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?

Do projektu wprowadzono też zmiany wynikające z dyrektywy KE z grudnia 2014 r. Ma to związek z przyjęciem przez Międzynarodową

Organizację Morską (IMO) określonych kodeksów i powiązanych z nimi zmian do niektórych konwencji.

Zaproponowano także regulacje, które nie wynikają z prawa europejskiego – mają one charakter porządkujący oraz doprecyzowujący i dotyczą przede wszystkim pięciu obszarów: budowy i wyposażenia statku, inspekcji państwa bandery, czyli kontroli stanu technicznego i bezpieczeństwa na statkach o polskiej przynależności, inspekcji państwa portu, czyli kontroli statków podnoszących obce bandery w polskich portach, wyszkolenia i kwalifikacji marynarzy, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi, w tym organizacji pilotażu morskiego i bezpieczeństwa jachtów morskich.

Dodano również przepisy odnoszące się do nowego typu obiektów na polskich obszarach morskich, czyli stałych platform wiertniczych. Założono, że minister do spraw gospodarki morskiej określi w rozporządzeniu przepisy techniczne budowy stałych platform wiertniczych oraz wprowadzi obowiązek stosowania wobec nich regulacji przewidzianych w kodeksie zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczaniu.(PAP)

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...