Brazylia pod kątem branży TSL

Lokalna droga w Brazylii. / Still
Mistrzostwa świata w piłce nożnej spowodowały, że oczy całego świata są wpatrzone w Brazylię. A jak w tym ogromnym kraju radzi sobie branża TSL?

Według corocznego raportu WITS, liderami w zakresie liczby zamówionych wózków widłowych wciąż są Europa i Azja (odpowiednio 310 503 oraz 362 911 sztuk). Jednak to kontynenty amerykańskie są jedynym dużym regionem, w którym rośnie popyt. Pomiędzy bieżącą a ostatnią edycją zestawienia, gdy w Europie sprzedaż spadła o ponad 20, a w Azji – o 17 tys. sztuk, liczba maszyn zamówionych na ziemiach odkrytych przez Kolumba wzrosła z 224 733 do 229 746.
O znaczeniu roli Brazylii w tym procesie może świadczyć fakt, że ABIMAQ – Associacao Brasileira de la Maquinas e Equipamentos – tamtejsze zrzeszenie monitorujące sprzedaż maszyn przemysłowych w regionie - jest jedną z 6 organizacji dostarczających dane do raportu WITS. Brazylijska organizacja znalazła się w towarzystwie swoich odpowiedników z Chin, Europy, Japonii, Korei i USA. Można więc wnioskować, że jest jednym z ważniejszych graczy globalnego rynku wózków widłowych.

Zobacz też: Jak obniżyć koszty transportu w agrobiznesie?

Brazylia jest mekką dla fabryk największych graczy rynku logistyki magazynowej

W związku z danymi na temat sprzedaży urządzeń intralogistycznych, nasuwać może się pytanie, skąd biorą się maszyny dystrybuowane w Ameryce Południowej. I w tym wypadku na pierwszy plan wysuwa się Brazylia. Ze względu na strukturę globalnego popytu, najwięksi gracze na rynku logistyki magazynowej wybudowali tu swoje fabryki. - STILL jest obecny w Brazylii od 1999 roku – mówi Paweł Włuka, Kierownik Działu Marketingu  STILL Polska. – Zakład produkcyjny pod Rio de Janeiro zaspokajał zapotrzebowanie na wózki widłowe w Ameryce Południowej do 2013 r. W obliczu rosnącego popytu, wybudowaliśmy w zeszłym roku kolejną fabrykę naszych pojazdów – tym razem w okolicy São Paulo. Ten nowoczesny obiekt pozwolił nam podwoić moce produkcyjne oraz zwiększyć elastyczność. – dodaje.
W brazylijskich zakładach produkowane są wózki dostosowane do lokalnego rynku. Przeważają wózki o stosunkowo niskiej złożoności technicznej. Wynika to z charakterystycznych dla regionu dużych odległości pomiędzy miastami. Klienci, chcąc uniknąć dalekich podróży do centrów serwisowych, preferują wózki, które sami będą w stanie utrzymać w dobrym stanie i, w razie potrzeby, zreperować.

Zobacz też: Firmy transportowe z Łotwy i Estonii zyskują na Euro

Infrastruktura logistyczna w Brazylii

Kwestia brazylijskiej infrastruktury logistycznej jest interesująca nie tylko ze względu na jej wpływ na popularność określonych modeli wózków widłowych, ale również z perspektywy transportu zewnętrznego. W Brazylii znajduje się około 300 lotnisk i 15 portów morskich. Ważnym sposobem spedycji towarów są również rzeki, na czele z Amazonką i Paraguay. Śródlądowe trasy wodne mają łącznie 50 000 km. Sieć kolejowa wypada na tym tle dość blado, licząc niespełna 29 tys. km.
Głównym kanałem brazylijskiego przewozu towarów są jednak drogi. Ich całkowita długość wynosi niemal 1 800 000 kilometrów. Pod tym względem daje to gospodarzom mundialu 4 lokatę na świecie. Jednak zaledwie 10% z nich to drogi utwardzone. Gdyby dodatkowo wziąć pod uwag powierzchnię państwa, okaże się że przy gęstości sieci dróg wynoszącej 18,6 km / 100 km2 Brazylia zajmuje dopiero 107 miejsce i jest znacząco poniżej globalnej średniej wynoszącej 32,6. Dla porównania, wartość wskaźnika dla Polski wynosi 131,8. Najnowsze, pochodzące z 2011 r. dane Banku Światowego, mogą jednak nie uwzględniać ogółu infrastrukturalnych zmian, które Brazylia przeszła w związku z mundialem.

Zobacz też: Praca dla maszynistów w PKP Cargo

Plany rozwoju infrastruktury w Brazylii

W związku z organizacją mistrzostw świata w piłce nożnej w 2014 r. i Igrzysk Olimpijskich, które odbędą się w Brazylii w 2016 r., poczyniono – bądź planuje się poczynić – ogromne wydatki na rozwój szeroko pojętej infrastruktury transportowej i hotelarskiej. Odejmując koszty stadionów, szacuje się, że nakłady na mundial przekroczyły 10 miliardów dolarów. Choć przed Mistrzostwami zrealizowano zaledwie 36 z zaplanowanych 93 wielkich inwestycji, to skala zmian jest ogromna, a rząd nie poprzestaje na dotychczas zrealizowanych inwestycjach.
Programy zatwierdzone w drugiej połowie 2013 roku, przewidują budowę 7 500 kilometrów dróg, modernizację i konstrukcję 10 000 kilometrów torów i stworzenie sieci niemal 700 regionalnych lotnisk. Trudno powiedzieć, jaka część z nich ukończona zostanie przed 2016 r. Jednak z całą pewnością, z punktu widzenia branży TSL, Brazylia za kilka lat będzie innym krajem niż jest dziś.

Źródło: Materiały prasowe STILL Polska

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...