Rozformowanie kontenerów: także poza portem

Punkt rozformowywania kontenerów firmy Rogala / MAGDALENA UBYSZ / Media
Rozformowanie kontenerów i dalszy załadunek towarów na samochody lub wagony to zwyczajowo domena portów. Tymczasem, na rynku działają firmy, które specjalizują się rozformowaniem i załadunkiem w bliskich sąsiedztwach portów. Często takie usługi są tańsze.

Usługi kontenerowe: stan na dziś

Cechą rynku jest nieustanne poszukiwanie sposobów na zdobycie przewagi nad konkurencją. W branży logistycznej oznacza to między innymi skrócenie czasu, w którym towar dostarczany jest od producenta do klienta, by zwiększyć wydajność w obrocie ładunkami. Dlatego rola sprawnego transportu towarów jest niezwykle istotna. Jeszcze do niedawna kłopot stanowiły punkty przeładunkowe, w których towary zmieniały sposób transportu (z lądowego na morski i odwrotnie). Rozwój infrastruktury i coraz więcej usługodawców usprawniły proces przeładunku. Otwiera się coraz więcej możliwości. Dlatego firmy z siedzibami blisko portów sprawnie wykorzystują swoje położenie.

Formowanie i rozformowanie kontenerów, a ekonomia

O konkurencyjności w branży decyduje m.in. sprawność połączeń komunikacyjnych pomiędzy portem a odbiorcą towaru. Infrastruktura terminali umożliwia wyładunek kontenerów na nabrzeże, przejście odpowiednich procedur celnych oraz rozformowanie i załadunek na auta spedycyjne a nawet pociągi. Rozformowanie kontenerów na miejscu (na terenie terminalu lub w niewielkiej odległości od nabrzeża) skraca czas przygotowania zawartości kontenerów do użytku, a przede wszystkim jest o wiele tańsze.

W portach usługa rozformowania jest zazwyczaj droższa od tej ceny, którą proponują firmy zewnętrze. Przy wyborze firmy rozładunkowej kluczowe znaczenie oprócz ceny ma sprzęt jakim dysponuje usługodawca. Ważne, by urządzenia gwarantowały bezpieczny rozładunek kontenerów.

Specjaliści od kamienia

– Nasz pomysł był bardzo prosty: wykorzystaliśmy usytuowanie jednego z magazynów w bliskim sąsiedztwie portu – opowiada Karol Rogala, który w firmie Rogala zajmuje się usługą rozformowania. – Transport kontenera na południe polski i wyładunek tam, jest znacznie droższy niż zorganizowanie rozformowania na miejscu i rozwiezienie towaru tak zwanymi plandekami. Wynika to z obowiązku odwiezienia pustego kontenera do portu – dodaje. Firma już zaczęła oferować usługę i korzysta z niej coraz więcej przedsiębiorstw.

Rozformowanie to dla przedsiębiorstwa Rogala część większej strategii rozwoju. Specjalizuje się w produkcji i sprzedaży płyt oraz płytek, a kamienne bloki importuje z całego świata. Naturalnie zatem rozszerzyła działalność o usługi logistyczne w dziedzinie obrotu tym materiałem (choć usługi rozformowania dotyczą nie tylko kamienia). O przystosowaniu magazynu pod Gdańskiem zadbano bowiem już na etapie projektowania zaplecza. W skład całego kompleksu wchodzą dwie hale oraz zewnętrzne place rozładunkowo-załadunkowe. Jedna z hal magazynowych, przeznaczona na płyty, posiada dwie suwnice, trzecia znajduje się na terenie jednego z placów załadunkowo-rozładunkowych. Każda z suwnic może podnieść po 10 t. Dzięki temu możliwy jest równoczesny załadunek aut spedycyjnych. Do rozładunków kontenerów stworzono profesjonalne stanowiska: oddzielne do wyciągania płyt i dużych ładunków oraz rampę do rozładunku towarów w skrzyniach – pozwala to na znaczne skrócenie oczekiwania na załadunek towaru. Obsługa logistyczna przebiega równolegle z pracami w dziedzinie obróbki i niezależnie od siebie. W ten sposób nie komplikuje się i nie przedłuża obsługa wewnętrznych transportów międzymagazynowych oraz obsługa klientów.

Rozbudowa baz kontenerowych szansą na rozwój Polski

W basenie Morza Bałtyckiego transport morski ma wiodącą rolę. W Europie dotyczy 44% transportu wszystkich ładunków. Polska w tej międzynarodowej wymianie towarów ma udział w zaledwie 8 procentach. Dzięki prężnemu rozwojowi usług oraz rozbudowie baz kontenerowych i terminali mamy okazję to zmienić.

Źródło: Materiały prasowe Rogala

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...