Logistyka nie powinna budować swojej przyszłości tylko w oparciu o prognozy rynkowe

Grzegorz Lichocik
rozwiń więcej
ShutterStock
Perspektywy dla rozwoju rynku TSL są bardzo optymistyczne. Globalny kryzys nie wpłynął negatywnie na rozwój największych graczy na rynku, więc w kontekście pozytywnych prognoz sytuacji gospodarczej tym bardziej należy spodziewać się ożywienia w branży.

Jako operator logistyczny budujemy politykę rozwoju sieci i usług nie tylko na bazie prognoz rynkowych, ale przede wszystkim w oparciu o tradycję i doświadczenia organizacji o światowym zasięgu, dlatego dziś, podobnie jak w trudnym okresie kryzysu, optymistycznie patrzymy w przyszłość.

Decydującą część działalności firm z branży TSL stanowi transport drogowy. Mimo wielu zagrożeń jak rosnące ceny benzyny czy stan dróg w Polsce, prognozowany jest dalszy, dynamiczny wzrost tej grupy. Planując rozwój w kolejnych latach, stawiamy na European Logistics (transport lądowy, który w 2011 roku wygenerował aż 61proc. całego obrotu).

Kluczem do podboju rynku od wielu lat jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury. W ciągu najbliższych 5 lat firma Dachser zainwestuje w rozwój sieci europejskiej ponad 1,3 miliarda Euro.

Poprawa kondycji światowej gospodarki zapewne wymiernie przełoży się na znaczący rozwój usług logistycznych. Wśród przedsiębiorstw obserwuje się wciąż rosnącą popularność przenoszenia własnej działalności logistycznej na operatorów zewnętrznych, dlatego największy wzrost przewidujemy właśnie w segmencie kompleksowej obsługi, indywidualnie dostosowanej do wymagań klientów.

Spodziewamy się utrzymania tego pozytywnego trendu, stąd nasze plany inwestycyjne m. in. w powiększanie powierzchni magazynowej, rozwój nowych technologii IT oraz wzbogacenie palety usług dodanych (VAS).

Duże nadzieje pokładamy również w rozwoju inteligentnych usług kompleksowych Dachser DIY Logistics (ang. do it yourself). Rozwiązanie to, dedykowane specyficznym branżom m.in. dostawcom do sieci marketów budowlanych, oferuje naszym klientom obsługę całego łańcucha dostaw - od producenta aż do miejsca sprzedaży detalicznej, jest swojego rodzaju novum na rynku i z pewnością otwiera nowe możliwości, stanowiąc jednocześnie nie lada wyzwanie. Kluczowa jest tutaj właściwa segmentacja usług, kierowanych do poszczególnych branż.

Silny nacisk na ekologiczne rozwiązania i zrównoważony rozwój spowoduje zapewne, iż branża transportowa coraz częściej będzie sięgała po rozwiązania intermodalne, w większym stopniu wykorzystując np. alternatywną dla transportu drogowego kolej.

W najbliższych latach nie spowoduje to jednak rewolucji na rynku i spadku popularności transportu drogowego.

Zagrożeniem płynącym z rynku jest pogarszający się stan finansów w poszczególnych krajach, którego wpływ z pewnością odczuje cała europejska gospodarka. W przypadku spowolnienia małe i średnie przedsiębiorstwa często będą musiały działać wyłącznie w oparciu o własny kapitał, co może odbić się na jakości całej gospodarki.

Zamiast inwestować, powiększając swój kapitał, będą one czekały na unormowanie się sytuacji rynkowej. Nie wszystkie jednak dysponują wystarczającym zapleczem finansowym. Dla tych firm może to być bardzo trudny okres.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...