PCC Intermodal zbuduje największy terminal przeładunkowy

PCC Terminal Tczew
O korzyściach płynących z transportu intermodalnego nie trzeba nikogo przekonywać, ale jak zwiększyć jego udział w przewozach ładunków, który w Polsce oscyluje w granicach 3 proc.? 

Do tego potrzebne jest podejścia systemowe, a to  możliwe jest tylko dzięki inwestycjom w terminale przeładunkowe. Firma PCC Intermodal zapowiada zbudowanie sieci terminali do 2015 r, w tym otwarcie największego obiektu pod Tczewem, który nazywa logistyczną bramą Pomorza.

Transport intermodalny często też określany jako kombinowany z punktu widzenia technologii przewozu jest zwykle postrzegany jako przemieszczanie towarów w jednostkach ładunkowych przy wykorzystaniu, co najmniej dwóch gałęzi transportu (np. drogowego i kolejowego czy morskiego), bez konieczności przeładunku samych towarów.

Jednostkami ładunkowymi mogą być przy tym np. kontenery, nadwozia wymienne, naczepy i całe pojazdy (ciągnik siodłowy wraz z naczepą). W realiach polskich najczęściej mamy do czynienia z przewozami kontenerów, rzadziej naczep samochodowych czy nadwozi wymiennych, realizowanymi koleją, transportem morskim i transportem drogowym (który pełni funkcje dowozowe).

Intermodal jest o tyle istotny, że pozwala zapobiegać przeciążeniu dróg, podnosząc przy tym ich stan bezpieczeństwa i ograniczając negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Jednak lokomotywa może przetransportować 60 kontenerów naraz, czyli o tyle mniej wjeżdża TIR-ów na drogi.


Dla klienta korzystającego z transportu intermodalnego ważne jest to, że współpracuje z jednym partnerem rozwiązującym za niego problemy związane z organizacją procesu przewozowego dużej masy ładunków. W pełnym wykorzystaniu zalet transportu intermodalnego istnieją jednak ograniczenia - najczęściej infrastrukturalne.

Z uwagi na to, że towar jest przeładowywany wraz z jednostką ładunkową, którą najczęściej jest kontener, niezbędna staje się odpowiednia infrastruktura umożliwiająca taki przeładunek, czyli terminal kontenerowy wyposażony w odpowiednie urządzenia przeładunkowe i umożliwiający chociażby krótkookresowe składowanie jednostek ładunkowych.

Zbudowanie sieci terminali i połączeń intermodalnych zapowiedziała spółka PCC Intermodal. Firma zamierza stać się głównym graczem na polskim rynku w organizacji tego typu przewozów. Sześć lat temu PCC uruchomił pierwszy pociąg z Brzegu Dolnego do Świnoujścia, i wykonywał jeden przejazd tygodniowo.

Dziś w sieci PCC jeździ do 60 pociągów tygodniowo na różnych kierunkach w tym z Rotterdamu przez Frankfurt do Kutna. z dwóch portów niemieckich Hamburg i Bremerhaven firma oferuje 7 regularnych połączeń do Brzegu i do Gliwic. Od grudnia 2011 PCC uruchomił połączenie z Moskwą.

Transport korytarzem tranzytowym z Rotterdamu do Moskwy trwa 7 dni i choć kłopotów dokumentacyjnych i celnych wciąż jest sporo, to do końca roku PCC planuje uruchomić trzy pociągi na tej trasie. PCC posiada obecnie cztery terminale. Jak podkreśla Dariusz Stefański prezes zarządu PCC Intermodal - pełną efektywność tego transportu można osiągnąć tylko przy sieci terminali przeładunkowych w całej Polsce.


W 2011 roku w polskich portach przeładowano 1,3 mln kontenerów, a w 2015 roku będzie ich już 2 mln. Aby umożliwić rozwój portom należy zbudować infrastrukturę pozwalającą jak najszybciej wywieźć kontenery z portu. Taką możliwość dadzą tylko regularne połączenia kolejowe. Dowożąc kontenery koleją do terminali lądowych odciążamy drogi, bo ostatnia dostawa odbywa się już na dystansie 100/150 km od terminala.

Dlatego PCC skupi się w najbliższej przyszłości na stworzeniu sieci terminali, która umożliwi sprawne dostawy kontenerów. Zarząd firmy zapowiedział zbudowanie do 2015r. hubu intermodalnego - International Container Yard w Zajączkowie Tczewskim, który będzie logistyczną bramą Pomorza. Ideą tej inwestycji jest obsługa wszystkich kontenerów przybywających do portów morskich Trójmiasta, czyli konsolidacja ładunków z: Baltic Container Terminal, Gdynia Container Terminal, Gdańskiego Terminala Kontenerowego i Deepwater Container Terminal.

PCC zapowiada połączenia z tymi terminalami pociągami wahadłowymi, jadącymi w ciągu dnia co 1h, a w nocy co 15 min, co będzie decydowało o jego efektywności. Budowę terminalu zaplanowano na lata 2014 – 2015. Koszt budowy terminala, bez infrastruktury handlowo-usługowej tj. stacji paliw, hoteli, magazynów, biur – to 200 mln PLN.

Do tego PCC zapowiada budowę dwóch terminali na ścianie wschodniej Polski i rozbudowę otwartego w ubr. terminalu w Kutnie do przepustowości 200tys. TEU. Spółka zapowiada również inwestycje w tego typu obiekty na granicy Polska - Niemcy we Frankfurcie nad Odrą. 

Jedyną barierą, która ogranicza szybki rozwój przewozów intermodalnych w Polsce jest zły stan infrastruktury kolejowej i koszty dostępu do niej, które niestety rosną, ale jak podkreśla Dariusz Stefański prezes zarządu PCC Intermodal - dla intermodalności nie ma alternatywy.

(Opr. Beata Trochymiak)

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...