Grabarczyk: Czas na prywatyzację PKP Cargo jest optymalny

pociąg tory / ShutterStock
To optymalny moment na prywatyzację PKP Cargo - powiedział w czwartek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Zadeklarował, że nie zgodzi się na prywatyzację spółki, jeśli inwestor nie zapewni jej rozwoju.

"Chcemy prywatyzować PKP Cargo, bo chcemy zapewnić rozwój tej spółki" - powiedział Grabarczyk podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury. "Bez pewności, że prywatyzacja ten cel zagwarantuje, ja, jako minister odpowiedzialny za proces prywatyzacji nie wyrażę zgody na jej przeprowadzenie" - zadeklarował Grabarczyk.

Na początku marca 2011 r. rząd zatwierdził strategię prywatyzacji PKP Cargo przy udziale inwestora strategicznego, któremu będzie zaoferowany większościowy pakiet - 50 proc. plus jedna akcja. Tym samym państwo utraci kontrolę nad największym polskim kolejowym przewoźnikiem towarowym.

Zgodnie z rządowymi zapowiedziami, prywatyzacja ma zapewnić PKP Cargo środki na rozwój, a PKP S.A. pieniądze niezbędne do spłaty kredytów i wyemitowanych obligacji gwarantowanych przez Skarb Państwa.

Posłowie i związkowcy zarzucali Grabarczykowi na posiedzeniu komisji, że rząd sprzedaje PKP Cargo tylko po to, by zapłacić ratę zadłużenia PKP S.A. Grabarczyk poinformował, że historyczne zadłużenie polskich kolei spłacane przez PKP S.A. wynosi obecnie 5 mld zł.

"W tym roku przypada do spłaty znaczna część tego zadłużenia, bo 1 mld 830 mln zł" - przyznał. Powtórzył jednak, że ta spłata to jeden z kolejnych celów prywatyzacji PKP Cargo. Deklarował, że najważniejsze jest zapewnienie rozwoju spółki. Dodał, że sprzedaż udziałów w PKP Cargo to nie pomysł obecnego rządu, poprzednie ekipy też brały to pod uwagę.

W czwartek upłynął termin na składanie w PKP S.A. odpowiedzi na zaproszenie do egocjacji w sprawie kupna akcji PKP Cargo. Grabarczyk mówił posłom, że wstępne zainteresowanie prywatyzacją "było olbrzymie", ale nie ujawnił, ile odpowiedzi wpłynęło.

Powiedział tylko, że memorandum informacyjne, zawierające m.in. podstawowe informacje o sytuacji prawnej i ekonomiczno-finansowej spółki pobrało ok. 50 podmiotów z całego świata - nie tylko firmy z branży kolejowej, ale także fundusze inwestycyjne. "Nie znamy zawartości tych kopert, a więc dla przebiegu procesu prywatyzacyjnego to nie jest odpowiedni moment, by ujawniać ich treść" - powiedział szef resortu infrastruktury.

Odniósł się także do deklaracji kolejowych związków zawodowych. Jeżeli przed prywatyzacją przewoźnika nie zostanie podpisany pakt gwarancji pracowniczych, to załoga spółki jest gotowa strajkować. "Nie ma prywatyzacji bez pakietu socjalnego, my dotrzymamy tego zobowiązania. Apeluję do wszystkich, którzy go negocjują o zakasanie rękawów i przyspieszenie tych negocjacji" - dodał.

PKP Cargo to największy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarowy. 2009 r. spółka zakończyła ze stratą ok. 0,5 mld zł, ale w 2010 r. zanotowała ponad 60 mln zł zysku. Od trzech lat w firmie trwa restrukturyzacja. W jej wyniku zatrudnienie zmniejszyło się z ponad 44 tys. etatów na koniec 2007 r. do niecałych 27 tys. na koniec 2010 r.

Agata Hernik (PAP)

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...