Jaki VAT dla firmy transportowej działającej nie tylko w UE

Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
rozwiń więcej
ShutterStock
Nowa firma transportowa zamierza świadczyć usługi przewozu drogowego towarów na trasach krajowych oraz międzynarodowych (unijnych i pozaunijnych). Usługi będą świadczone nie tylko dla firm polskich, ale również dla firm zagranicznych. Czy i kiedy usługi transportowe będą podlegać opodatkowaniu VAT w Polsce?

Odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski podlega w Polsce opodatkowaniu VAT (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Oznacza to, że opodatkowaniu VAT nie podlega odpłatne świadczenie usług poza terytorium Polski. O tym, czy odpłatne świadczenie usług odbywa się na terytorium kraju, decydują przepisy o miejscu świadczenia usług, tj. przepisy art. 28a–28o ustawy o VAT.

Przepisy te nie przewidują szczególnego sposobu ustalania miejsca świadczenia usług drogowego transportu towarów na rzecz podatników (w uproszczeniu – na rzecz firm). W konsekwencji miejsce świadczenia tych usług ustala się na zasadach ogólnych określonych przepisami art. 28b ustawy o VAT. Miejscem świadczenia usług transportu drogowego towarów na rzecz podatników jest zatem miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątki od tej zasady określają przepisy art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT. Najczęściej ma zastosowanie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Oznacza to, że miejsce świadczenia usług transportu towarów na rzecz:

1) podatników krajowych, tj. podatników mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium Polski, znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – na terytorium Polski. Zasada ta obowiązuje przy założeniu, że nie znajduje zastosowania żaden z wyjątków określonych w art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT. W szczególności, że usługa nie jest świadczona dla znajdującego się poza terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika krajowego. W konsekwencji usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Są dokumentowane zwykłymi (krajowymi) fakturami VAT ze stawką 0% (w przypadku usług transportu międzynarodowego – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT) lub 22% (w pozostałym zakresie),

2) podatników zagranicznych, tj. mających siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania poza terytorium Polski (na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego lub państwa nienależącego do Unii Europejskiej) znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – poza terytorium Polski. Zasada ta obowiązuje przy założeniu, że nie znajduje zastosowania żaden z wyjątków określonych w art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT, w szczególności, że usługa nie jest świadczona dla znajdującego się na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności zagranicznego podatnika. Oznacza to, że usługi takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce i są dokumentowane fakturami uproszczonymi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturami bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Istnieją wyjątki od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Określa je art. 28b ust. 2–4 ustawy o VAT. Najistotniejszy przepis dotyczy usług świadczonych przez podatnika, który prowadzi działalność w innym miejscu niż miejsce jego siedziby lub stałe miejsce zamieszkania. Wówczas miejscem świadczenia usług transportowych jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT). Oznacza to, że miejsce świadczenia usług transportu towarów na rzecz:

1) polskich podatników mających stałe miejsce prowadzenia działalności za granicą (np. oddziały) znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – poza terytorium Polski. Usługi takie nie podlegają więc opodatkowaniu VAT w Polsce. Są dokumentowane fakturami wystawianymi zgodnie z przepisami państwa opodatkowania tych usług lub fakturami uproszczony-mi, o których mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach. Są to więc faktury bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem,

2) zagranicznych podatników mających stałe miejsce prowadzenia działalności (np. oddziały) w Polsce znajduje się – niezależnie od trasy, na jakiej przebiega transport – na terytorium Polski. W konsekwencji usługi takie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce. Są dokumentowane zwykłymi (krajowymi) fakturami VAT ze stawką 0% (w przypadku usług transportu międzynarodowego – art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy o VAT) lub 22% (w pozostałym zakresie).

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa na zlecenie polskiej firmy (nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności poza terytorium Polski) przewiozła towary z Polski na Ukrainę, a więc wykonała usługę transportu międzynarodowego. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, a więc podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji – zakładając, że polska firma transportowa dysponuje dokumentami uprawniającymi ją do zastosowania stawki 0% do wykonanej usługi transportu międzynarodowego – przedmiotową usługę polska firma transportowa powinna udokumentować fakturą „krajową” ze stawką 0%.

PRZYKŁAD
Niemiecka firma transportowa wykonała na zlecenie polskiej firmy usługę transportu towarów na trasie Niemcy–Czechy. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, a więc podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Zakup tej usługi stanowi zatem dla polskiej firmy – zważywszy że usługę transportową wykonała firma niemiecka – import usługi transportowej (zob. art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Zakup ten polska firma powinna zatem udokumentować fakturą wewnętrzną z podatkiem VAT należnym obliczonym według stawki podstawowej 22%, tj. stawki VAT właściwej w Polsce dla usług transportu towarów.

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa otrzymała od litewskiej firmy (nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski) zlecenie wykonania transportu towarów z Litwy na Białoruś. Miejsce świadczenia usługi transportowej znajduje się w tej sytuacji na terytorium Litwy (na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT), a więc nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji wykonanie tej usługi polska firma powinna udokumentować fakturą uproszczoną bez stawki (lub ze stawką „NP”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Zważywszy że kontrahentem jest firma litewska (a więc firma z innego państwa członkowskiego), na fakturze tej polska firma powinna wskazać litewski numer VAT tej firmy (nie musi to być numer VAT UE) oraz informację, że jest on zobowiązany do rozliczenia podatku jako nabywca usługi (lub odesłanie do art. 196 Dyrektywy 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz.Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. z późn. zm.).

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa otrzymała zlecenie wykonania usługi na trasie Polska–Litwa od litewskiego oddziału polskiej firmy. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się poza terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji wykonanie tej usługi transportowej polska firma transportowa powinna udokumentować fakturą uproszczoną, o której mowa w § 25 rozporządzenia o fakturach, tj. fakturą bez stawki (lub ze stawką „NP”, czyli „nie podlega”) i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktura ta powinna zawierać litewski numer VAT oddziału polskiej firmy oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi (tj. art. 196 Dyrektywy 2006/112/WE).

PRZYKŁAD
Polska firma transportowa otrzymała zlecenie wykonania usługi transportowej na trasie Polska – Niemcy od polskiego oddziału niemieckiej firmy. Miejsce świadczenia tej usługi znajduje się na terytorium Polski na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, a więc podlega ona opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W konsekwencji wykonanie tej usługi transportowej polska firma transportowa powinna udokumentować fakturą „krajową” ze stawką 22%.

Podstawa prawna

  • Art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 28a–28o, art. 28b ust. 1, art. 28b ust. 2–4, art. 41 ust. 1 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. nr 54, poz. 535; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 107, poz. 679).
  • § 25 rozporządzenia ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. nr 212, poz. 1337; ost. zm. Dz.U. z 2009 r. nr 222, poz. 1760).
Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...