Perspektywy rozwoju logistyki w aglomeracji śląskiej

Marek Zuber i Paweł Poncyliusz podczas dyskusji w takcie III Konferencji Logistycznej w Gliwicach. Fot. materiały prasowe / Media
26 marca w Hotelu Silvia Gold w Gliwicach już po raz trzeci odbyło się spotkanie poświęcone perspektywom rozwoju logistyki w aglomeracji śląskiej. Konferencja przyciągnęła blisko 150 uczestników z sektora logistycznego, funduszy inwestycyjnych, deweloperów, potencjalnych najemców, przedstawicieli stref ekonomicznych oraz media branżowe i regionalne.

W gronie znawców rynku dyskutowano o trendach w branży, stojącymi przed nią wyzwaniami oraz otwierającymi się możliwościami. Jednogłośnie uznano, że Gliwice to bardzo dobry przykład na to, że przemyślana polityka miasta oraz umiejętność prowadzenia otwartego dialogu z przedsiębiorcami przyciągają inwestycje i sprzyjają ich sprawnej realizacji.
O znaczeniu konferencji logistycznej w Gliwicach świadczy poziom jej uczestników oraz prelegentów, a o jakości – fakt, że przebieg paneli dyskusyjnych był jeszcze długo komentowany w kuluarach po oficjalnym zakończeniu konferencji. 

Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych w rozmowie z Pawłem Poncyliuszem byłym Wiceministrem Gospodarki, Wiceprezesem AVIO Polska rozmawiali o wpływie polityki na prowadzenie biznesu w Polsce. W kontekście ich dyskusji o zachowawczości polskich urzędników, należy uznać, że sposób uprawiania polityki przez władze Gliwic jest pozytywnym wyjątkiem na skalę kraju. Dzięki spójnej, długoterminowej strategii miasto przyciąga duże inwestycje, cieszy się bardzo dobrą opinią wśród przedsiębiorców, stale się rozwija i wykorzystuje swoje atuty, aby budować przewagę konkurencyjną.

Po pierwsze lokalizacja i dobra komunikacja. Gliwice leżą u zbiegu autostrady A1 i A4. W Gliwicach krzyżują się transeuropejskie korytarze komunikacyjne łączące północ z południem oraz wschód z zachodem Europy. W pobliżu znajdują się cztery międzynarodowe lotniska: Katowice-Pyrzowice, Kraków-Balice, Wrocław oraz Ostrawa. Powołane przez miasto Śląskie Centrum Logistyki świadczy usługi oparte o transport intermodalny (kolejowy, wodny i drogowy). 

To, co ułatwia planowanie inwestycji to fakt, że ponad 99 % powierzchni miasta objęta jest planami zagospodarowania przestrzennego. Ponadto miasto stara się stale dopasowywać swoje ofertę do potrzeb inwestorów. W 2014 ruszają m.in. prace związane z przygotowaniem terenów inwestycyjnych przy ul. Płażyńskiego (zaledwie 2 km od węzła autostrad A1 i A4).
Partnerem wspierającym przedsiębiorców w regionie jest Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Andrzej Pasek, Wiceprezes KSSE podkreślał, jak dużą rolę w przyciąganiu inwestycji odgrywa sprawność miasta w wywiązywaniu się ze swoich zobowiązań. Dzięki temu najwięksi gracze na rynku, jak chociażby General Motors Manufacturing Poland, nie bali się zainwestować w Gliwicach, a co więcej nadal rozwijają swoje inwestycje w regionie.

Uczestnicy panelu na temat potrzeb najemców dyskutowali m.in.: o pożądanym wsparciu miasta w procesie planowania i szukania terenów inwestycyjnych. Podkreślano potrzebę rozpoznawania rynku pod kątem potrzeb najemców, aby móc konstruować ofertę pod powierzchnie magazynowe różnej wielkości (zarówno te małe, jak i inwestycje wymagające kilkunastu hektarów). Dzięki takiej współpracy łatwiej byłoby dopasować plany zagospodarowania do potrzeb klientów.

Podczas konferencji rozmawiano o trendach w sektorze logistycznym, wśród których rozwój e-commerce oraz potrzeba coraz szybszych dostaw zamówionych towarów do klienta stanowi największe wyzwanie dla firm logistycznych. 

"Obecnie myślimy o tym, jak szybko jesteśmy w stanie dostarczyć towar klientowi. W przyszłości będziemy zastanawiać się czy mamy możliwości, aby wykonać to zadanie w ciągu 24 godzin” – mówił Janusz Bielówka, dyrektor operacyjny, Die lila Logistik Polska. 

Łukasz Lubański, dyrektor dystrybucji międzynarodowej regionu, Raben Polska, podkreślał, że jego firma w pełni uwierzyła w potencjał Gliwic i uczyniła z tego miejsca hub na cały region CEE. Stąd obsługują obecnie Czechy, Słowację, Węgry. Ich zaawansowany proces zamówień w połączeniu w dobrą lokalizacją miasta pozwalają dostarczać produkt do klienta w ciągu 24 godzin.
Trzecią edycję konferencji logistycznej w Gliwicach można zakończyć, cytując jednego z panelistów: „Gliwice są na dobrej drodze, dzięki czemu są skazane na sukces logistyczny”. 

Źródło: materiały prasowe

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...