Rozbudowa terminalu w Sławkowie za ponad 60 mln zł.

ShutterStock
Kosztem blisko 60,7 mln zł zostanie rozbudowane i unowocześnione centrum logistyczne w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Ponad 21,7 mln zł na inwestycję pochodzi z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

W siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisano umowę na realizację przedsięwzięcia. To już trzeci etap rozbudowy euroterminalu, który w przyszłości mógłby obsługiwać kolejowy transport towarów z Dalekiego Wschodu, dziś dostarczanych do Europy głównie drogą morską. Dzięki rozbudowie Sławków stanie się jednym z trzech największych międzynarodowych centrów logistycznych w Polsce.

W ramach projektu, którego realizacja potrwa do końca 2014 r., powstanie m.in. nowa płyta do składowania kontenerów o powierzchni 15 tys. m kw., suwnica do ich przeładunku, tory, drogi wewnętrzne, a także instalacje wodociągowa i elektryczna oraz kanalizacja deszczowa. Planowane inwestycje będą technicznie i funkcjonalnie powiązane z istniejącą infrastrukturą terminalu. Przygotowania do kolejnego etapu rozbudowy już się rozpoczęły. Rozstrzygnięte zostały przetargi na zaprojektowanie, dostawę i montaż suwnicy kontenerowej, budowę stacji energetycznej oraz płyty kontenerowej. Dzięki inwestycjom za trzy lata terminal będzie w stanie przeładować ponad 142 tys. standardowych kontenerów rocznie.

Jeszcze więcej kontenerów

Taki kontener to podstawowa jednostka używana w tzw. transporcie intermodalnym, gdzie łączy się przewozy kolejowe z transportem drogowym czy morskim. Na rozwój takiego transportu inwestorzy mogą pozyskać unijne środki.


"Transport intermodalny umożliwia zmniejszenie przewozów drogowych, przy jednoczesnym wykorzystaniu potencjału kolei. Dzięki funduszom z programu Infrastruktura i Środowisko wspieramy budowę ogólnodostępnych terminali kontenerowych i centrów logistycznych na liniach kolejowych i w portach morskich, a także wprowadzanie nowoczesnych technik zarządzania w terminalach i centrach" - wskazał w środę wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.

Więcej pieniędzy na transport intermodalny

W sierpniu tego roku Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło decyzję o zwiększeniu puli funduszy na rozwój transportu intermodalnego ze 111 mln euro do 145 mln euro. Dofinansowaniem objęte będą projekty wyłonione w nowym naborze. Wnioski w drugiej turze konkursu można składać od 24 września do 17 grudnia 2012 r.

Do rozdysponowania jest ponad 167,7 mln zł. Środki mogą trafić do operatorów terminali kontenerowych i centrów logistycznych, zarządów portów morskich (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police, Darłowo, Kołobrzeg, Elbląg) oraz firm wyspecjalizowanych w transporcie intermodalnym. Można dostać do 50 proc. dofinansowania na budowę i rozbudowę infrastruktury, urządzeń systemów instalacji oraz projekty i dokumentację w tym zakresie lub do 30 proc. na zakup systemów i urządzeń, np. taboru intermodalnego.

Minimalna wartość projektu to 20 mln zł. Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W istniejącą tam infrastrukturę w ostatnich latach zainwestowano ponad 110 mln zł, m.in. ze środków UE. Teraz rozpoczyna się ostatni etap rozbudowy.


Euroterminal specjalizuje się w przeładunkach kontenerów. Zarządza nim spółka z udziałem katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa oraz podmiotów z grupy PKP: przewoźnika towarowego (PKP Cargo) oraz przewoźnika i operatora ok. 400-kilometrowego szerokiego toru od ukraińskiej granicy do Sławkowa (PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa). Euroterminal ma stałe połączenia kolejowe z polskimi i niemieckimi portami oraz ośrodkami na zachodzie i wschodzie Europy. Centrum logistyczne w Sławkowie rozwija się, by w przyszłości móc obsłużyć ruch towarowy w relacji Daleki Wschód - Europa Zachodnia. Transport kolejowy z Azji do Europy trwa prawie dwa razy krócej od morskiego.

Transport kolejowy z Chin

Może on opłacać się np. firmom przewożącym specjalistyczne ładunki, narażone na uszkodzenie w transporcie morskim lub takie, których przewóz statkiem jest droższy. Od kilku lat
trwają starania, by część ładunków, zamiast statkami, transportować do Europy koleją. Wówczas wzrosłaby m.in. rola centrum logistycznego w Sławkowie. 

"Mamy wielkie plany związane z rozwojem współpracy gospodarczej pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem, przede wszystkim Chinami. Terminal w Sławkowie jest miejscem, dzięki któremu plany te mogą przybrać realny kształt" - skomentował wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Jerzy Góra. ARP jest większościowym właścicielem Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, która dominuje w spółce zarządzającej euroterminalem.

(PAP)

Moto
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

pokaż więcej
Proszę czekać...