BMW S 1000 R - nowy naked bike od BMW

motocykl BMW S 1000 R / BMW
BMW zaprezentowało agresywnie stylizowany motocykl typu naked, z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1000 cm3. W stosunku do S 1000 RR, z którego się wywodzi, zmieniono m.in. zakres użytecznych obrotów silnika czyniąc go bardziej elastycznym.

BMW S 1000 R –  naked bike na bazie S 1000 RR

Nowy naked bike produkcji BMW Motorrad model S 1000 R jest oparty bezpośrednio na S 1000 RR i dysponuje dokładnie tą samą innowacyjną techniką. Bliskie rodzinne podobieństwo do RR jest wyraźnie zauważalne od pierwszego spojrzenia. S 1000 R emanuje agresywną, dynamiczną energią. Opiera się na tej samej koncepcji ogólnej, rozwija moc 160 KM przy masie własnej 207 KM, jest seryjnie wyposażony w wyścigowe systemy ABS i ASC oraz dwa tryby jazdy – BMW S 1000 R wyznacza nowe standardy w segmencie sportowych roadsterów.

Zobacz też: Poduszka powietrzna dla motocyklisty - rodzaje zabezpieczeń

BMW S 1000 R: rzędowy, 4-cylindrowy silnik

Modyfikując 999-centymetrowy, 4-cylindrowy silnik modelu S 1000 RR, inżynierowie położyli szczególny nacisk na potężne, ale równomiernie dostarczane osiągi w całym zakresie obrotów. Aby zapewnić użytkownikom idealną charakterystykę pracy silnika zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i w sportowej jeździe na autostradzie bądź torze wyścigowym, zdecydowanie podnieśli parametry mocy i momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów. Zarazem obniżyli maksymalną prędkość obrotową o ok. 2000/min. Maksymalna moc 160 KM jest teraz osiągana przy 11 000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 112 Nm – przy 9250 obr./min. Do wartości 7500 obr./min silnik rozwija o 10 Nm wyższy moment obrotowy niż S 1000 RR. Tym samym motocykl znacznie agresywniej reaguje na gaz podczas jazdy po krętych, jednojezdniowych drogach. Przyrost ten uzyskano m.in. dzięki przeprojektowaniu kanałów w głowicy, modyfikacji profili krzywek rozrządu oraz odpowiedniemu dostosowaniu elektroniki sterującej. Nowy system sterowania silnikiem BMS-X wspiera także e-gaz, czyli elektroniczną przepustnicę „throttle-by-wire”.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa do jazdy w deszczu, na torze i zmiennej nawierzchni

Aby optymalnie zachowywać się w różnych warunkach i spełnić wymagania kierowcy, S 1000 R standardowo wyposażony jest w dwa tryby jazdy oraz system ASC (Automatic Stability Control, automatyczną kontrolę stabilności). Tryby „Rain” („deszcz”) i „Road” („szosa”) odnoszą się do najróżniejszych warunków i rodzajów dróg, opierając się na różnych charakterystykach pracy, innych przebiegach momentu obrotowego i przy innych nastawach czułości oraz sposobu działania wyścigowego systemu ABS oraz ASC. Dzięki temu jazda jest bezpieczniejsza, szczególnie przy zmiennych warunkach jazdy.

Zobacz też: BMW R nineT - motocykl na rocznicę!

Jako opcja dostępna jest dynamiczna kontrola trakcji (Dynamic Traction Control, DTC), obejmująca także dwa kolejne tryby jazdy – „Dynamic” i „Dynamic Pro”. Nabycie tej opcji pozwala kierowcy w pełni wykorzystać potencjał sportowy motocykla, zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym. Dynamiczna kontrola trakcji, obejmująca także czujnik kąta przechyłu, zapewnia możliwość bezpiecznego i maksymalnie dynamicznego przyspieszania, obecnie najefektywniejszego wśród seryjnych motocykli.

Innowacyjna technika podwozia i zawieszenia z wielkimi rezerwami tłumienia i wyczynowymi hamulcami. Opcjonalnie dostępny system dynamicznej kontroli tłumienia (Dynamic Damping Control, DDC).
Niezależnie od tego, jak bardzo ambitnie i dynamicznie jeździ kierowca, podwozie i zawieszenie S 1000 R jest gotowe stawić czoło mocy rzędowego, 4-cylindrowego silnika. Oparty na jednostce z S 1000 RR, wykorzystuje tę samą, sprawdzoną obwodową ramę ze stopu aluminium, w której silnik pełni rolę struktury nośnej. Koła są zawieszone podobnie jak w RR, z przodu na regulowanym widelcu upside-down, z tyłu na podwójnych wahaczach z regulowaną centralną golenią sprężystą. Charakterystyka, jakiej wymaga się od roadstera, uzyskana została na drodze lekkiej zmiany w geometrii. Jak w RR, ostre, ale stabilne, a przede wszystkim bezpieczne hamowanie zapewnia układ obejmujący podwójne tarcze z dwoma radialnymi, 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi na przednim kole i pojedynczą tarczę z tyłu, z częściowo integralnym systemem ABS. Dynamiczna kontrola tłumienia (DDC), dostępna jako opcja, pozwala elektronicznie regulować siłę tłumienia zawieszenia. Poprawiając osiągi i podnosząc poziom bezpieczeństwa czynnego, system ten w dynamiczny sposób dostosowuje w ułamku sekundy siłę i sposób tłumienia do bieżącej sytuacji.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne w motocyklu

Dynamiczny design.
Osobowość nowego sportowego roadstera BMW S 1000 R znajduje także odzwierciedlenie w stylistyce. Narysowany wg zasady „ogon w górze, nos w dole”, samą sylwetką sugeruje agresywność, świetne osiągi i dynamikę. Jak RR, S 1000 R jest natychmiast rozpoznawalny, wyróżnia się z tłumu.

Wielofunkcyjny zestaw wskaźników.
Także kokpit S 1000 R odzwierciedla rodzinne powiązania z wyścigowymi motocyklami. Wykorzystując wyświetlacz ciekłokrystaliczny i analogowy obrotomierz, deska rozdzielcza zapewnia kierowcy niezrównane w tym segmencie możliwości informacyjne, od wskaźnika biegu i trybu jazdy aż po stoper (lap timer). Aby zmiana biegów odbywała się w optymalny sposób, motocykl wyposażono w indywidualnie programowalny quick-shifter.

Najważniejsze cechy nowego BMW S 1000 R:

  • Przemyślana koncepcja ogólna ustanawia nowe standardy w segmencie sportowych roadsterów;
  • Agresywna, dynamiczna stylizacja i wyraźne podobieństwo rodzinne do S 1000 RR;
  • Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 999 cm3, maksymalna moc 118 kW (160 KM) przy 11 000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 112 Nm przy 9250 obr./min;
  • Masa własna z pełnym zbiornikiem – 207 kg;
  • Seryjne wyposażenie w wyścigowy ABS dla najlepszej skuteczności hamowania i bezpieczeństwa;
  • Seryjne wyposażenie w automatyczną kontrolę stabilności (ASC) dla bezpiecznego przyspieszania na podłożach o różnej przyczepności;
  • Seryjne wyposażenie w tłumik kierownicy;
  • Dwa tryby jazdy, do wyboru kierowcy: „Deszcz” i „Szosa”;
  • Opcjonalny system dynamicznej kontroli trakcji DTC, obejmujący tryb jazdy Pro, maksymalizuje zarówno przyjemność z jazdy, jak czynne bezpieczeństwo we wszelkich sytuacjach drogowych;
  • Opcjonalny tryb Pro pozwala wybierać pomiędzy dwoma dodatkowymi trybami jazdy: „Dynamic” i „Dynamic Pro’ – do wykorzystania na szosie i na torze wyścigowym;
  • Pełna synchronizacja systemów wyścigowego ABS, ASC/DTC oraz DDC i sterowania silnikiem;
  • Innowacyjny układ wydechowy z małym tylnym tłumikiem, przednim tłumikiem, elektronicznie kontrolowaną klapą tłumienia i dwoma zamkniętymi, trójdrożnymi katalizatorami;
  • System e-gaz (elektroniczna przepustnica) dla optymalnej kontroli przepustnicy i maksymalnej niezawodności;
  • Podzespoły zawieszeniowe o wielkich rezerwach tłumienia;
  • DDC (dynamiczna kontrola tłumienia) – elektronicznie sterowany system tłumienia dla optymalnego dynamicznego dostosowywania siły i sposobu tłumienia do aktualnych warunków jazdy oraz obciążenia, pod którym motocykl się przemieszcza;
  • Aluminiowy zbiornik paliwa przyczynia się do obniżenia masy, jest wyjątkowy w tej klasie;
  • Uzależniająco świetne prowadzenie o najwyższych standardach stabilności przy wysokich prędkościach i podczas hamowania;
  • Wielofunkcyjna deska rozdzielcza podająca ogromną ilość informacji;
  • Bogate wyposażenie i paleta zindywidualizowanych akcesoriów, typowo dla najwyższych standardów BMW Motorrad.

Źródło: materiały prasowe BMW

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...