Akcesoria motocyklowe zwiększające finkcjonalność

Kajetan Sokołowski
rozwiń więcej
Akcesoria motocyklowe
Przeglądając katalogi akcesoryjne producentów, można dojść do wniosku, że z każdego motocykla jesteśmy wstanie zrobić wehikuł, którym przemierzymy Saharę, bądź wyścigówkę, która będzie porównywanie szybka ze sprzętami z Moto GP. Co właściwie możemy zaliczyć do tematu akcesoriów motocyklowych i w co warto zainwestować pieniądze, aby nie pójść z torbami, kiedy chcemy jedynie przystosować nasz jednoślad do codziennego użytku?

Niestety z motocyklami nie jest tak jak z samochodami, że wystarczą nam kluczyki i wsiadamy i jedziemy, a wszystko, co jest niezbędne już istnieje. Motocykle z reguły są pojazdami, które są wyposażone tylko w silnik i dwa koła, co razem daje pojazd do przemieszczania z punktu A do punktu B. Praktycznie wszyscy jednak posiadacze tych dwukołowych maszyn, traktują je częściowo, jako ekwiwalent samochodu i starają się je dostosować jak najbardziej do swoich potrzeb. Skutkiem tego są zakupy różnego rodzajów akcesoriów, które mają z motocykla zrobić prawie idealne zastępstwo samochodu. Przed wami kilka porad na temat, na co zwracać uwagę przy zakupie akcesoriów, jak również ranking ich popularności.

Zobacz też: Prawidłowa zmiana biegów

Chyba najbardziej popularnym dodatkiem do motocykla jest kufer centralny, który spełnia rolę bagażnika samochodowego. Zamontowanie dobrego kufra nie jest tanie, ale korzyści, jakie płyną z jego użytkowania są ogromne. Coraz częściej można również spotkać kufry w typowych ścigaczach, co pokazuje ich nieocenioną rolę w codziennym użytkowaniu. Na co zwrócić uwagę przy kupnie kufra i jakimi kryteriami się kierować? Jednym z najważniejszych aspektów przy kupnie kufra, jest środowisko, w jakim się mamy zamiar poruszać z nim i co będziemy przewozić, za jego pomocą. Jeżeli mamy zamiar poruszać się tylko po mieście, a dłuższe wypady poza miasto są bardzo sporadyczne, to powinniśmy się zdecydować na mały, kompaktowy kufer, w który zmieści się jeden kask integralny. W zupełności wystarczy do codziennej eksploatacji. Zmieścimy do niego kask i zapakujemy jeszcze parę pierdół, w związku, z czym idąc do biura nie jesteśmy skazani na tachanie ze sobą tobołów motocyklowych. Z kolei, kiedy nasz motocykl również służy, jako sprzęt turystyczny i wyjeżdżamy nim na wakacje to siłą rzeczy jesteśmy zmuszeni do kupna dużego kufra, w którym znajdą miejsce dwa kaski. Takie kufry mają zazwyczaj między 42, a 50 litrów pojemności. Przy kupnie dużego „bagażnika” zwróćmy uwagę, aby nie wystawał on za obrys motocykla (najlepiej orientować się na lusterkach albo kierownicy), bo łatwo będziemy mogli się zapomnieć i mimowolnie kogoś przytrzeć.  Ceny stelaża centralnego i kufra zaczynają się od ok. 400 zł. Ważne jest, aby kufer był wykonany z dobrej jakości tworzywa, co wydłuży jego żywotność i bezpieczeństwo rzeczy w nim przewożonych. Również bardzo przydatną rzeczą jest, kiedy kufer możemy zdjąć za pomocą jednego guzika, który jest zabezpieczony zamkiem, bo wtedy mamy pewność, że nikt nam go nie gwizdnie, a przy okazji możemy go potraktować na zasadzie walizki i jednym ruchem ręki zabrać ze sobą.

Zobacz też: Wyjazd motocyklem w długą trasę

Grzane manetki to kolejny bardzo przydatny gadżet, w który, niedużym kosztem, można się doposażyć. Każdy z nas chyba miał kiedyś sytuację, w której takie grzane manetki przyprawiłyby go o uśmiech na twarzy. Oprócz aspektu komfortowego, podwyższają one nasze bezpieczeństwo, bo jadąc w chłodny dzień, czy w deszczu z wychłodzonymi rękami, odmawiają nam one posłuszeństwa i bardzo spowalniają nasz czas reakcji. Dochodzi tutaj również aspekt zdrowotny, bo reumatyzm nawet w młodym wieku, może być skutkiem jazdy z przemarzniętymi dłońmi. Coraz więcej motocykli można seryjnie wyposażyć w grzane manetki, a w wypadku maszyn podróżniczych są one często na wyposażeniu. Dla osób, które nie mają takiej możliwości, bądź już mają motocykl, wyjściem jest kupienie akcesoryjnych grzanych manetek, których ceny zaczynają się od 160 zł. Gwarantuje, że będą to bardzo dobrze wydane pieniądze.

Zobacz też: Najlepszy tor jazdy w zakręcie

Kolejnym bardzo popularnym dodatkiem, który zwiększa funkcjonalność naszego jednośladu są wszelkiego rodzaju szyby, które mają nas chronić przed wiatrem i deszczem. Tutaj temat jest bardzo szeroki, a gama szybek do wyboru jest naprawdę ogromna, do tego stopnia, że często możemy sobie wybrać nawet kolor, w jakim chcielibyśmy mieć ten kawałek plastiku. Często można spotkać dodatkowe owiewki w motocyklach klasy street, które z fabryki wyjeżdżają praktycznie gołe. Proponowane owiewki i „mini owiewki” mają za zadanie przystosować taki motocykl do nieco wyższych prędkości niż 130-140 km/h, poprzez przekierowanie strumienia powietrza nad kierowcę i zmniejszenia naporu na klatkę piersiową. W niektórych modelach wychodzi to lepiej w innych gorzej, również w zależności od producenta danej owiewki. Oprócz szyb do nakedów, można kupić akcesoryjne szyby do motocykli, które już posiadają owiewkę. Tutaj zazwyczaj mamy do wyboru szybę klasyczną (wzór taki jak oryginalna), sportową i turystyczną. W wypadku sportowej szyby, pojawia się na środku garb aerodynamiczny, który ma pozwolić kierowcy na skulenie się w jego obrębie z równoczesną możliwością obserwacji drogi. Turystyczne owiewki z kolei są zazwyczaj odgięte ku górze na swoim wolnym końcu, co powoduje, że strumień powietrza jest całkowicie odchylana nad głowę kierowcy nawet, kiedy jest on w wyprostowanej pozycji. Podobnie jak w wypadku szyb do „golasów”, w jednych sprawdzają się one lepiej, w drugich, gorzej. W wypadku szyb do chopperów, mamy również duży wybór, jednak tutaj kształt jest zazwyczaj taki sam, a jedyne, na co trzeba zwrócić uwagę to powierzchnia, jaką ma mieć nasza szyba. Ceny szyb zaczynają się od 120-150 zł na allegro i idą w górę, jednak tutaj nie warto zawsze kupować produkty renomowanych producentów, bo często ich tańsze odpowiedniki są zrobione w tej samej technologii i z tych samych materiałów, a jedyne za co nam przyjdzie zapłacić więcej, to znaczek.

Zobacz też: Jak prawidłowo składać się w zakręcie?

Bardzo funkcjonalnym i mogącym zaoszczędzić nam sporo gotówki dodatkiem, są wszelkiego rodzaju chrash-pady i gmole, które w razie upadku, lub lekkiego ślizgu uratują nasze owiewki i wystające części przed poważniejszymi obrażeniami. Gmole można zamontować prawie w każdym motocyklu, który nie jest zabudowany z zewnątrz. Najczęściej występują one w chopperach w postaci dużych chromowanych pałąków, które mienią się w słońcu niczym poroże dorodnego jelenia. Crash-pady są z kolei stosowane w motocyklach o bardziej zwartej konstrukcji, najczęściej sportowych. Gmole są odporniejsze od Cash-padów i w razie nawet trochę większej wywrotki mamy szansę, że nasz sprzęt wyjdzie z tego bez uszczerbku. W wypadku tych drugich najważniejszym zadaniem, jakie mają spełnić to przyjęcie pierwszego impetu uderzenia i niedopuszczenie do połamania się owiewek czy osłon. Producenci stosują tutaj różne rozwiązanie z różnym skutkiem, jednak w Cash-padach bardzo dużo zależy od materiału, z jakiego zostały wykonane. Tutaj nie należy oszczędzać i można poświęcić trochę więcej kasy, bo w razie czego zwróci nam się to z nawiązką.

Jeździcie dużo z pasażerem, a wasz motocykl nie ma dobrego uchwytu? Istnieje szereg rozwiązań, które umilą wam jazdę we dwójkę. Klasycznym i od lat stosowanym rozwiązaniem jest przytulenie się pasażera do kierowcy, który staje się swojego punktem podparcia dla pasażera, jednak to rozwiązanie ma sporo uciążliwych wad. W trakcie dłużej drogi kierowca o wiele szybciej się meczy, bo musi przy hamowaniu utrzymać również ciężar pasażera i analogicznie również przy przyspieszaniu. Dodatkowo, kiedy jest to nieumiejętnie robione, może to być zgubne w skutkach, szczególnie tyczy się to motocykli sportowych, które nie mają jakiegokolwiek punktu zaczepienia dla pasażera. Na szczęście producenci akcesoriów dostrzegli ten problem i ze sprawdzonych rozwiązań mamy dwie opcje do wyboru. Jedną z nich jest specjalna kamizelka dla kierowcy, na której plecach znajdują się dwa uchwyty dla pasażera. Ogranicza to trochę wyżej wymienione dolegliwości, jednak ich całkowicie nie eliminuje. Drugie rozwiązanie jest znacznie bardziej skuteczne. Polega ono na tym, że do wlewu paliwa jest przykręcany dodatkowy uchwyt za który pasażer może się złapać. Musi on w tym celu przysiąc się do kierowy objąć go w pasie, jednak nie stanowi on już punktu oparcia, co jest bardzo dużą zaletą. Niestety to drugie. W wypadku chopperów i cruserów bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest tkz. Sisibar, czyli zwykłe oparcie. Często również można zobaczyć kufry centralne z specjalnie wyprofilowanym miejscem dla pleców pasażera. Jeżeli jednak nie mamy ani kamizelki, ani oparcia dokręcanego do baku, dobrym i sprawdzonym sposobem jest, aby pasażer oparł dłonie na baku, co jest tworzy pozycję, która jest w miarę komfortowa dla obu stron. Ceny kamizelek zaczynają się od ok. 100zł. Uchwyt dokręcany, do baku jest o wiele większym wydatkiem i trzeba się liczyć z kwotą nawet 1000zł.

Zobacz też: Technika przeciwskrętu

Masz motocykl napędzany łańcuchem, to wiesz co to znaczy jego pielęgnacja i jakie to jest czasami upierdliwe. Z rozwiązaniem przychodzi firma Scottoiler, która jest praktycznie monopolistą, jeżeli chodzi o zestawy smarujące łańcuch. Sprawa jest dosyć prosta i idea funkcjonowania scottoilera jest taka, że pod siedzeniem mamy mały zbiornik na smar do łańcucha, który w trakcie jazdy, za pomocą małego przewodu jest nakładany w odpowiednich dawkach na pracujący łańcuch. Takie rozwiązanie ogranicza obsługę łańcucha do jego regularnego naciągania i zdecydowanie wydłuży jego żywotność. Ceny zestawów zaczynają się od 290 zł, a kończą na prawie 1000 zł. Jeżeli mamy żyłkę majsterkowicza, to w Internecie znajdziemy instrukcję jak zrobić taki system smarowania samemu, za ułamek ceny, a tak samo skuteczny.

Zobacz też: Technika prawidłowego hamowania

Lista akcesoriów, które umilą nam życie motocyklowe jest praktycznie niezamknięta i co raz pojawiają się nowe pomysły, jednak tutaj przedstawiłem akcesoria najczęściej i najchętniej kupowane, które faktycznie spełniają swoje zadanie i mogą nam przynieść wymierne korzyści eksploatacyjne. Niestety w przypadku motocykli jest tak, że prawie wszystko jest dedykowane do konkretnego modelu, co w wypadku rzadszych okazów, lub starszych egzemplarzy może prowadzić do tego, że trochę się naszukamy zanim znajdziemy to czego potrzebujemy i nie zawsze w takiej cenie jakbyśmy chcieli. Warto zatem zajrzeć do Internetu, szczególnie do naszych zachodnich sąsiadów, albo anglików, bo jeżeli tutaj czegoś nie ma to powinno się znaleźć tam i to często o wiele taniej niż moglibyśmy to dostać na rodzimym rynku. Jako, że doposażenie motocykla jest procesem ciągłym i raczej nie będziemy kupowali wszystkiego na raz, polecam szukać tego typu rzeczy zimą, bo i ceny są trochę inne i nie szkoda czasu na grzebanie przy sprzęcie.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...