Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Mercedes 280 GE Dakar / Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd / Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz / Materiały prasowe Mercedes

Mercedes 280 GE Dakar był napędzany benzyniakiem M110 i pokonał 12 tys. km w ciągu 20 dni. Skutek? G klasa wygrała rajd Paryż-Dakar 1983.

rozwiń >

Rajd Paryż-Dakar 1983. 193 auta, 20 dni i 12 tys. km

Po raz pierwszy kilkuset poszukiwaczy przygód wyruszyło z francuskiej metropolii do stolicy Senegalu w roku 1978. W 1983 r. odbyła się piąta oficjalna edycja imprezy. Ekipy wystartowały 1 stycznia wczesnym rankiem z paryskiego Place de la Concorde (pol. Plac Zgody). Po około dwudziestu ekstremalnie wymagających, codziennych etapach wiodących przez pustynie, mocno przerzedzony skład uczestników dotarł do Dakaru na wybrzeżu Atlantyku.

Ważne

W sumie samochody osobowe, ciężarowe i motocykle pokonały dystans od 10 do 12 tys. km. Każdy z codziennych etapów liczył od 300 do 1000 km. W 1983 r. do pokonania tej odległości przystąpiły 193 samochody, buggy i ciężarówki oraz 111 motocykli.

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Materiały prasowe Mercedes

61 aut dotarło do mety. Mercedes 280 GE Dakar zwyciężył!

Rajd Paryż-Dakar w roku 1983 ukończyło tylko 61 samochodów osobowych i ciężarowych oraz 28 motocykli. Zwycięski team składał się z Ickxa i Brasseura. Ci pokonali rajd Mercedesem 280 GE Dakar. Historia tego auta jest więcej niż ciekawa. Szczególnie że wbrew pozorom nie pracowali nad nim Niemcy, a... Francuzi! Konkretnie francuski oddział Mercedes-Benz. Do projektu przydzielono Georga Berkmanna, dyplomowanego inżyniera, który odpowiadał za procesy spalania w silnikach aut osobowych stosowanych w pojazdach użytkowych.

Silnik Mercedesa M110: 2,8 litra, 6 cylindrów i modyfikacje

George Berkmann na potrzeby wymagającej misji rajdu Paryż-Dakar 1983 przerobił 6-cylindrowy motor M 110 z dwoma wałkami rozrządu zamontowany w Mercedesie 280 GE. Jako bazę wybrał wariant podstawowy o mocy 185 koni mechanicznych. Głównym celem było wzmocnienie jednostki. Berkmann zastosował wałki rozrządu pierwotnie zaprojektowane z myślą o podniesieniu osiągów roadstera 280 SL (R 107). W efekcie moc rajdowej G klasy wzrosła do 197 koni mechanicznych.

Ważne

Jednym z nietypowych rozwiązań była pompa hydrauliczna, która w serii 123 kombi służyła do regulacji prześwitu. W rajdowym 280 GE wykorzystano ją natomiast do chłodzenia manualnej skrzyni biegów.

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Materiały prasowe Mercedes

Mercedes 280 GE Dakar osiągał 175 km/h. To za mało na rajd!

Ze swoim ulepszonym silnikiem 280 GE osiągał maksymalną prędkość 175 km/h, o 25 km/h wyższą niż wariant seryjny. Po doświadczeniach z 1982 r. Berkmann był jednak przekonany, że takie tempo nie wystarczy do zwycięstwa, do którego ekipa dążyła w 1983 r. Czemu zatem inżynier nie doskonalił dalej jednostki napędowej? Z uwagi na kwestie niezawodności radykalne zwiększenie mocy silnika nie wchodziło jednak w rachubę. Dlatego twórcy poszli nieco innym tropem. Skupili się na aerodynamice nadwozia. A z tą w G klasie było zdecydowanie kiepsko...

Przystanek autobusowy, czyli dakarowy Mercedes 280 GE

Berkmannowi nie zależało na stylistyce. Dlatego wziął kilka plastikowych rur kanalizacyjnych o średnicy 70 mm, połączył je i zamocował wokół przedniej szyby. Z tyłu zdecydował się efektowne przedłużenia dachu oraz ścian bocznych. Wśród pracowników zmodyfikowane 280 GE zyskało nazwę "przystanku autobusowego". Rezultat był jednak zgodny z założeniem – opór powietrza został znacząco zoptymalizowany. Pomiary w tunelu aerodynamicznym w Untertürkheim wykazały, że wartość współczynnika oporu powietrza Cd spadła z pierwotnych 0,52 do 0,41 – czyli o 20,5 proc.

Dzięki zmianom w aerodynamice prędkość maksymalna wzrosła o ponad 20 km/h, do prawie 200 km/h, a zużycie paliwa spadło o 5 litrów na 100 kilometrów – podsumował ponoć po zakończeniu prac Georg Berkmann.

Mercedes 280 GE Dakar

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Materiały prasowe Mercedes

Niska jakość paliwa? Mercedes 280 GE Dakar nie boi się

Moc była, prędkość maksymalna było. Co pozostało? Wyłącznie remedium na niską jakość paliwa. Berkmann przemieścił wlot powietrza do silnika w kierunku wnętrza, do miejsca, gdzie temperatury zwykle są niższe, a zawartość pyłu w powietrzu jest mniejsza. Na złą jakość benzyny wybrał proste, ale skuteczne lekarstwo. Na rozdzielaczu zapłonu pojawiły się żółte i czerwone oznaczenia. Dzięki temu kierowcy mogli szybko dostosować kąt wyprzedzenia zapłonu, gdyby silnik stukał z powodu złej jakości paliwa.

Moto
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?
26 kwi 2024

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?
26 kwi 2024

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin
25 kwi 2024

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?
25 kwi 2024

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie
25 kwi 2024

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?
25 kwi 2024

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

pokaż więcej
Proszę czekać...