REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód zimą - myć, czy nie myć?

Samochód zimą - myć, czy nie myć?
Samochód zimą - myć, czy nie myć?

REKLAMA

REKLAMA

Eksploatacja samochodu zimą wymaga od kierowcy szczególnego zaangażowania. Warto stosować nie tylko zimowe płyny do spryskiwaczy, czy paliwa zimowe ale również zadbać o czystość pojazdu. Czy zatem można myć samochód zimą?

Czy myć samochód w zimie?

Samochody powinno się myć przez cały rok, choć mycie zimowe wymaga dokładnego osuszenia nie tylko karoserii, lecz również zamków drzwi oraz gumowych uszczelek. W zasadzie podczas mrozu niemożliwe jest umycie samochodu na zewnątrz budynków. W takich warunkach mycie może sie odbywać tylko w ocieplanych pomieszczeniach.

REKLAMA

REKLAMA

Ważna jest temperatura powietrza. Jeśli przekracza poziom ok. -10-15 °C, to lepiej wstrzymać się z myciem i poczekać na lepsze warunki pogodowe. Mycie pojazdu podczas silnych mrozów jest bowiem dosyć niebezpieczne – woda może dostać się do różnych szczelin, a później zamarznąć, co oczywiście mogłoby przynieść dosyć nieciekawe skutki” – tłumaczy  Rafał Bierawski, ekspert firmy Kufieta, specjalizującej się w przetwórstwie tworzyw sztucznych i produkcji akcesoriów samochodowych.

Jak wskazuje Bierawski, warto zwrócić szczególną uwagę na karoserię oraz podwozie auta, ponieważ w sezonie zimowym to właśnie te elementy mogą ucierpieć na skutek zetknięcia z solą czy innymi chemikaliami, rozsypywanymi na jezdniach przez służby drogowe. Po zakończeniu mycia istotne jest dokładne wytarcie poszczególnych elementów, w tym przede wszystkim krawędzi i szczelin. Dobrze jest dla pewności zastosować także preparaty ochronne przeciwdziałające zamarzaniu.

Zobacz też: Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

REKLAMA

Paliwo zimowe powinni stosować zwłaszcza właściciele starszych pojazdów

Już od listopada stacje paliw powinny sprzedawać tzw. paliwo zimowe, przystosowane do niskich temperatur. Prawne regulacje w sprawie norm określające skład poszczególnych paliw są w Polsce dosyć niejasne i – co istotne – nie są dla dystrybutorów obowiązkowe, a stanowią tylko sugestie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualnie na większości stacji dystrybuowane jest już paliwo o temperaturze mętnienia na poziomie ok. -23-25 °C, czyli w pełni bezpieczne dla silnika. W większości nowych modeli samochodów ewentualny brak paliwa zimowego – np. gdy atak mrozu będzie nagły, a w baku znajduje się jeszcze paliwo letnie – nie powinien stanowić większego problemu. Czasem jednakże może być inaczej.

W przypadku znacznego obniżenia temperatury i braku w zbiorniku zimowego paliwa kłopoty mogą mieć właściciele starszych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest kupno na stacji płynu obniżającego temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Kilkadziesiąt minut później silnik powinien już działać” – dodaje Bierawski.

Do zmian związanych z porami roku dostosowywany jest również skład gazu LPG. Zwiększa się procentowy udział propanu. Z tego właśnie powodu – jak zaznacza ekspert Kufiety – w sezonie zimowym ceny gazu są zazwyczaj wyższe niż w czasie letnim.

Zobacz też: Jak usuwać szron i lód z szyby czołowej, aby jej nie uszkodzić?

Mycie szyb od wewnątrz

W czasie zimy większą uwagę należy zwracać na kwestie związane z widocznością. Jednym z podstawowych działań, jakie powinno się rozważyć, jest wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy. Jeżeli kierowca tego nie zrobi, to musi się niestety liczyć z tym, że jeśli płyn zamarznie, konsekwencje mogą być kosztowne – ostatecznie może to prowadzić nawet do zniszczenia przewodów/zbiornika i wymagać całkowitej wymiany spryskiwaczy.

Dobrym i w sumie niezbyt kosztownym posunięciem jest zaopatrzenie się w dobrej jakości skrobaczkę do szyb. W czasie mocnych mrozów taki sprzęt może się okazać niezbędny, przy czym lepiej oczywiście nie inwestować w produkty z najniższej półki – z uwagi na gorsze wykonanie szybciej się zużywają. Powinniśmy też dbać o czystość skrobaka. Jeśli zgromadzi się na nim większa ilość brudu, to może to skutkować porysowaniem szyby” – tłumaczy Bierawski.

Zobacz też: Diesla zimą zawsze tankuj do pełna

W dni szczególnie mroźne lepiej jeszcze przed rozpoczęciem jazdy sprawdzić, czy wycieraczki przypadkiem nie przymarzły do szyby. Gdyby do tego doszło, warto użyć płynu do szyb (najlepiej zimowego) albo też włączyć ogrzewanie.

Wielu kierowców denerwują pojawiające się na szybach w czasie zimy „mgiełki”, które także mogą pogarszać widoczność i zarazem bezpieczeństwo. W celu uniknięcia takich nieprzyjemności trzeba przede wszystkim zadbać o czystość wewnętrznej części szyb. „Mgiełki” mogą powstawać z różnych powodów, a dopasowanie odpowiedniego preparatu ochronnego niestety nie jest łatwe i często wymaga samodzielnych działań na zasadzie prób i błędów.

Istotny wpływ na jazdę zimą może mieć ponadto – jak wskazuje ekspert – sposób używania reflektorów. Bierawski przypomina, że zimą należy jeździć przez cały czas na światłach mijania.

Gdy stosujemy tylko światła dzienne, nie zapalają się tylne światła pozycyjne, a to z kolei może doprowadzić w śnieżny dzień do kolizji. Zimą faktycznie ilość potencjalnych kłopotów jest stosunkowo duża, dlatego dobrze jest się zawczasu choćby na część z nich przygotować. Warto o tym pamiętać i starać się być w trakcie śnieżnego sezonu szczególnie uważnym” – podsumowuje ekspert Kufiety.

Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”

Źródło: Materiały prasowe Kufieta.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA