REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód zimą - myć, czy nie myć?

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód zimą - myć, czy nie myć?
Samochód zimą - myć, czy nie myć?

REKLAMA

REKLAMA

Eksploatacja samochodu zimą wymaga od kierowcy szczególnego zaangażowania. Warto stosować nie tylko zimowe płyny do spryskiwaczy, czy paliwa zimowe ale również zadbać o czystość pojazdu. Czy zatem można myć samochód zimą?

Czy myć samochód w zimie?

Samochody powinno się myć przez cały rok, choć mycie zimowe wymaga dokładnego osuszenia nie tylko karoserii, lecz również zamków drzwi oraz gumowych uszczelek. W zasadzie podczas mrozu niemożliwe jest umycie samochodu na zewnątrz budynków. W takich warunkach mycie może sie odbywać tylko w ocieplanych pomieszczeniach.

REKLAMA

REKLAMA

Ważna jest temperatura powietrza. Jeśli przekracza poziom ok. -10-15 °C, to lepiej wstrzymać się z myciem i poczekać na lepsze warunki pogodowe. Mycie pojazdu podczas silnych mrozów jest bowiem dosyć niebezpieczne – woda może dostać się do różnych szczelin, a później zamarznąć, co oczywiście mogłoby przynieść dosyć nieciekawe skutki” – tłumaczy  Rafał Bierawski, ekspert firmy Kufieta, specjalizującej się w przetwórstwie tworzyw sztucznych i produkcji akcesoriów samochodowych.

Jak wskazuje Bierawski, warto zwrócić szczególną uwagę na karoserię oraz podwozie auta, ponieważ w sezonie zimowym to właśnie te elementy mogą ucierpieć na skutek zetknięcia z solą czy innymi chemikaliami, rozsypywanymi na jezdniach przez służby drogowe. Po zakończeniu mycia istotne jest dokładne wytarcie poszczególnych elementów, w tym przede wszystkim krawędzi i szczelin. Dobrze jest dla pewności zastosować także preparaty ochronne przeciwdziałające zamarzaniu.

Zobacz też: Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

Paliwo zimowe powinni stosować zwłaszcza właściciele starszych pojazdów

Już od listopada stacje paliw powinny sprzedawać tzw. paliwo zimowe, przystosowane do niskich temperatur. Prawne regulacje w sprawie norm określające skład poszczególnych paliw są w Polsce dosyć niejasne i – co istotne – nie są dla dystrybutorów obowiązkowe, a stanowią tylko sugestie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aktualnie na większości stacji dystrybuowane jest już paliwo o temperaturze mętnienia na poziomie ok. -23-25 °C, czyli w pełni bezpieczne dla silnika. W większości nowych modeli samochodów ewentualny brak paliwa zimowego – np. gdy atak mrozu będzie nagły, a w baku znajduje się jeszcze paliwo letnie – nie powinien stanowić większego problemu. Czasem jednakże może być inaczej.

W przypadku znacznego obniżenia temperatury i braku w zbiorniku zimowego paliwa kłopoty mogą mieć właściciele starszych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest kupno na stacji płynu obniżającego temperaturę krzepnięcia oleju napędowego. Kilkadziesiąt minut później silnik powinien już działać” – dodaje Bierawski.

Do zmian związanych z porami roku dostosowywany jest również skład gazu LPG. Zwiększa się procentowy udział propanu. Z tego właśnie powodu – jak zaznacza ekspert Kufiety – w sezonie zimowym ceny gazu są zazwyczaj wyższe niż w czasie letnim.

Zobacz też: Jak usuwać szron i lód z szyby czołowej, aby jej nie uszkodzić?

Mycie szyb od wewnątrz

W czasie zimy większą uwagę należy zwracać na kwestie związane z widocznością. Jednym z podstawowych działań, jakie powinno się rozważyć, jest wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy. Jeżeli kierowca tego nie zrobi, to musi się niestety liczyć z tym, że jeśli płyn zamarznie, konsekwencje mogą być kosztowne – ostatecznie może to prowadzić nawet do zniszczenia przewodów/zbiornika i wymagać całkowitej wymiany spryskiwaczy.

Dobrym i w sumie niezbyt kosztownym posunięciem jest zaopatrzenie się w dobrej jakości skrobaczkę do szyb. W czasie mocnych mrozów taki sprzęt może się okazać niezbędny, przy czym lepiej oczywiście nie inwestować w produkty z najniższej półki – z uwagi na gorsze wykonanie szybciej się zużywają. Powinniśmy też dbać o czystość skrobaka. Jeśli zgromadzi się na nim większa ilość brudu, to może to skutkować porysowaniem szyby” – tłumaczy Bierawski.

Zobacz też: Diesla zimą zawsze tankuj do pełna

W dni szczególnie mroźne lepiej jeszcze przed rozpoczęciem jazdy sprawdzić, czy wycieraczki przypadkiem nie przymarzły do szyby. Gdyby do tego doszło, warto użyć płynu do szyb (najlepiej zimowego) albo też włączyć ogrzewanie.

Wielu kierowców denerwują pojawiające się na szybach w czasie zimy „mgiełki”, które także mogą pogarszać widoczność i zarazem bezpieczeństwo. W celu uniknięcia takich nieprzyjemności trzeba przede wszystkim zadbać o czystość wewnętrznej części szyb. „Mgiełki” mogą powstawać z różnych powodów, a dopasowanie odpowiedniego preparatu ochronnego niestety nie jest łatwe i często wymaga samodzielnych działań na zasadzie prób i błędów.

Istotny wpływ na jazdę zimą może mieć ponadto – jak wskazuje ekspert – sposób używania reflektorów. Bierawski przypomina, że zimą należy jeździć przez cały czas na światłach mijania.

Gdy stosujemy tylko światła dzienne, nie zapalają się tylne światła pozycyjne, a to z kolei może doprowadzić w śnieżny dzień do kolizji. Zimą faktycznie ilość potencjalnych kłopotów jest stosunkowo duża, dlatego dobrze jest się zawczasu choćby na część z nich przygotować. Warto o tym pamiętać i starać się być w trakcie śnieżnego sezonu szczególnie uważnym” – podsumowuje ekspert Kufiety.

Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”

Źródło: Materiały prasowe Kufieta.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA