Osadniki typu DPF stały się standardem na rynku diesli. Najpierw gromadzą cząstki stałe, a później okresowo je wypalają. I choć pierwotnie zakładano, że osadniki typu suchego są wyliczone na całe życie pojazdu, praktyka pokazała coś zupełnie innego. Czemu filtr cząstek stałych zapycha się? Decyduje o tym głównie miejski charakter eksploatacji. Podczas spokojnej jazdy raz, że ilość cząstek stałych generowanych przez silnik jest większa. Tym samym filtr automatycznie wypala się nawet co kilka tysięcy kilometrów.
Dwa w mieście nie ma warunków koniecznych do przeprowadzenia systemowego wypalania osadnika - mowa o wyższym obciążeniu i jednostajnej jeździe przez kilka do kilkunastu minut. Skutek? Z czasem dochodzi do zeszklenia osadów zgromadzonych w filtrze cząstek stałych. Tym samym maleje jego pojemność oraz szybciej dochodzi do kolejnego zapchania. Granicznie wypełniony osadnik ogranicza przepływ spalin. A to ma znaczący wpływ na sposób pracy silnika.
Objawy zapchanego filtra cząstek stałych:
- zaświecenie się na tablicy kontrolki DPF, ewentualnie migająca kontrolka świec,
- silnik może uruchomić tryb awaryjny,
- obniżona moc silnika,
- wzrost zużycia paliwa,
- większa ilość spalin - w tym dymienie z wydechu,
- rosnący poziom oleju w silniku,
- brak możliwości pasywnego wypalenia filtra,
- błędy w komputerze - powód: nieudane wypalenie zawartości filtra, różnica ciśnień przed i za filtrem.