Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Krzysztof Bednarz
rozwiń więcej
Czy warto zaślepić EGR? Co to daje? Fot. Fotolia
Czy zawór układu recyrkulacji spalin (EGR) może być odcięty bez konsekwencji? Dlaczego zaślepia się EGR i jakie skutki ma to dla silnika? Czy można pozbyć się zaworu EGR z układu dolotowego? Dlaczego kierowcy nie wymieniają zaworu EGR na nowy?

Układ recyrkulacji spalin EGR został wprowadzony w połowie lat dziewięćdziesiątych na skutek zaostrzania norm emisji spalin. Ma za zadanie wprowadzić część spalin do układu dolotowego, w celu dopalenia węglowodorów (HC). Dzięki wprowadzeniu do cylindra mieszanki uboższej w tlen, zmniejsza się także emisję tlenków azotu (NOx). W efekcie w kolektorze dolotowym, gdzie kiedyś było tylko powietrze lub mieszanka paliwowo-powietrzna, mamy także spaliny. To w połączeniu z doprowadzonym odpowietrzeniem skrzyni korbowej (odmą) i przenoszącą się tą drogą „mgiełką olejową” powoduje, że kolektor dolotowy po pewnym czasie pokrywa się smołowatą mazią. Zapycha się też sam zawór EGR.

Zobacz też: Co daje system START-STOP, jak działa, czy to się opłaca?

Dlaczego zaślepiamy EGR?

Kiedy odkrywamy, że samochód stracił swoją dawną moc, szarpie podczas przyśpieszania i dymi, czasem to właśnie zawór EGR uznajemy za winowajcę. Jednak trzeba pamiętać, że to nie zawsze musi być zawór EGR – faktycznym powodem problemów może być na przykład przepływomierz. Otwór doprowadzający spaliny do kolektora dolotowego zamykamy wtedy głównie z powodów oszczędności. Nowe zawory kosztują od około 200-300 zł. Często jednak są to kwoty sporo wyższe – przekraczające 500, a nawet 1000 zł. Natomiast koszt wykonania zaślepienia i czyszczenia u mechanika, to wydatek poniżej 200zł.

Polecamy: Wideoakademia Kadry i HR
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Wystarczy przeczyścić

Powodem mechanicznej awarii EGR jest osadzanie się nagaru we wnętrzu zaworu, co sprawia, że zwiększają się jego opory podczas pracy. Nie reaguje wtedy wystarczająco szybko na naciśnięcie gazu. Nagar osadza się też przy przylgni zaworu i może być stale uchylony mimo wzrostu prędkości obrotowej silnika. Zawór EGR zaślepiamy, aby spaliny nie były wprowadzane do kolektora dolotowego, co ma spowodować przyrost mocy, a właściwie powrót do parametrów spalania sprzed awarii. I rzeczywiście wielu kierowców widzi poprawę po takim zabiegu. Okazuje się, że jeżeli zawór zamyka się całkowicie, a problemem jest tylko jego opieszałość, wystarczy ściągnąć i zaślepić rurkę podciśnienia doprowadzoną do EGR.

Jednak najbardziej kompleksowym rozwiązaniem jest wyczyszczenie zaworu oraz kolektora dolotowego. Jeżeli zawór jest sprawny, a powodem złego działania był tylko nagar, wyczyszczenie może przynieść takie same efekty, jak zaślepienie. Wielu użytkowników zaślepia jednak EGR „asekuracyjnie”. Po wyczyszczeniu zawór działa prawidłowo, natomiast za sprawą zaślepki (blaszki) spaliny nie dostają się do kolektora i nie brudzą całego układu. Także w przypadku, gdy otwarcie zaworu jest sterowane elektronicznie i jest również ono sprawne, zawór pozostaje podłączony, a jednostka sterująca uznaje układ za działający poprawnie.

Check engine po zaślepieniu EGR

Niestety okazuje się, że zaślepienie EGR nie jest czasem możliwe bez konsekwencji. Także, jeżeli wtyczka zaworu jest podpięta i zawór działa prawidłowo. Dzieje się tak, jeżeli jednostka sterująca silnikiem pobiera dane o działaniu EGR również z przepływomierza. Dane odbiegają od norm, bo wydatek czystego powietrza niezbędnego do uzyskania prawidłowej do spalania mieszanki jest większy. Na tablicy wskaźników naszego samochodu może zaświecić się kontrolka silnika lub możemy otrzymać komunikat o nieprawidłowo działającym systemie oczyszczania spalin. Błędu nie można skasować, a czasem silnik zwiększa w związku z tym także spalanie. Może wtedy pomóc ingerencja programowa w sterownik (np. obniżenie czasu otwarcia zaworu EGR – rozwiązanie praktykowane w VW) lub oszukanie sterownika silnika za pomocą układu elektronicznego z przekaźnikiem. Na takie, działające pomysły wpadli m.in. użytkownicy Opli.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

W silnikach z drugiej połowy ubiegłej dekady, działanie układu EGR jest sprawdzane także poprzez dane pochodzące z przepływomierza. Musimy liczyć się z przypadkiem, w którym zaślepienie zaworu spowoduje pojawienie się błędów silnika.

Moto
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.
02 maja 2024

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej
30 kwi 2024

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł
30 kwi 2024

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC
30 kwi 2024

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?
29 kwi 2024

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?
29 kwi 2024

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary
27 kwi 2024

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy
26 kwi 2024

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł
26 kwi 2024

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana
26 kwi 2024

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

pokaż więcej
Proszę czekać...