Zasady eksploatacji akumulatora
REKLAMA
REKLAMA
Najgorszy okres dla akumulatora
Wbrew powszechnej opinii, zima to nie zawsze najtrudniejszy okres dla akumulatora samochodowego. Również w lecie rozładowany akumulator może niemile zaskoczyć kierowców, ponieważ korzystanie z klimatyzacji czy nawigacji przyczynia się do większego zapotrzebowania na energię elektryczną, a co za tym idzie jego szybszego rozładowywania. Feu Vert, firma specjalizująca się w naprawach samochodów, przygotowała wskazówki jak dbać o akumulator w lecie by niemiłe niespodzianki nie zakłócały wakacyjnych wyjazdów.
REKLAMA
Zobacz też: Po czym poznać, że akumulator niedługo przestanie działać?
REKLAMA
Akumulator służy do rozruchu silnika oraz zapewnia funkcjonowanie wszystkich odbiorników prądu elektrycznego, głównie w trakcie postoju, gdyż w czasie pracy silnika źródłem prądu jest alternator. Co może spowodować problemy z akumulatorem? Przede wszystkim zwiększone zapotrzebowanie na energię spowodowane częstym otwieraniem okien oraz korzystaniem z radia, klimatyzacji, świateł, ładowaniem nawigacji czy telefonu. Czynności niezbędne podczas wakacyjnych wyjazdów sprawiają, że proporcje zapotrzebowania na prąd są zaburzone.
Intensywne eksploatowanie akumulatora przy niskim poziomie naładowania może doprowadzić do całkowitego rozładowania. Pamiętajmy, że “próby doładowania przez alternator” nie naładują go w 100%, co prowadzi do pracy w stanie nienaładowanym a w konsekwencji zasiarczenia akumulatora. Skutkiem tego jest stopniowe zmniejszanie pojemności akumulatora, aż w końcu stanie się on całkowicie niesprawny. Przed wyjazdem warto sprawdzić stan całej instalacji elektrycznej w samochodzie – akumulator jest jedną z części całego łańcucha, a każde zaśniedziałe, luźne połączenie zmniejsza wartość przepływającej energii.
Zobacz też: Co może spowodować awarię akumulatora?
Zasady eksploatacji akumulatora
W trosce o akumulator warto sprawdzać od czasu do czasu zgodność napięcia ładowania (pod obciążeniem i bez) z danymi fabrycznymi. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko zbyt małe napięcie ładowania jest niekorzystne. Jego nadmierna wartość powoduje systematyczne przeładowanie i działa na akumulator równie destrukcyjnie jak stan ciągłego niedoładowania. Warto wspomnieć, że akumulatory utrzymywane w stanie bliskim pełnego naładowania najdłużej pozostają sprawne.
REKLAMA
Jeśli po doładowaniu akumulator w ciągu kilku dni znowu staje się słaby, należy odwiedzić serwis samochodowy. Nie zawsze konieczna jest wymiana akumulatora. Bardzo często okazuje się, że w aucie jest zwarcie, które będzie rozładowywało każdy akumulator, albo występuje problem z alternatorem.
„Akumulator posłuży nam długo bez większych problemów jeśli będziemy przestrzegać kilku zasad” – mówi Andrzej Świątkowski, Kierownik Centrum Obsługi Samochodów – „Po pierwsze, akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym, a przy każdym przeglądzie należy zlecić serwisowi kontrolę poziomu naładowania akumulatora. Po drugie, akumulator musi być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej. W końcu, aby uniknąć całkowitego wyładowania akumulatora nie zostawiajmy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika, a jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go sprawdzić i ewentualnie doładować co kilka tygodni”.
Źródło: Materiały prasowe Feu Vert
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.