REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady eksploatacji akumulatora

Zasady eksploatacji akumulatora. Fot. Fotolia
Zasady eksploatacji akumulatora. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew obiegowej opinii to nie zima jest najbardziej wymagającym okresem w pracy akumulatora. Lato stawia przed układem elektrycznym często większe wyzwania. Jakich zasad przestrzegać, by akumulator służył bezproblemowo?

Najgorszy okres dla akumulatora

Wbrew powszechnej opinii, zima to nie zawsze najtrudniejszy okres dla akumulatora samochodowego. Również w lecie rozładowany akumulator może niemile zaskoczyć kierowców, ponieważ korzystanie z klimatyzacji czy nawigacji przyczynia się do większego zapotrzebowania na energię elektryczną, a co za tym idzie jego szybszego rozładowywania. Feu Vert, firma specjalizująca się w naprawach samochodów, przygotowała wskazówki jak dbać o akumulator w lecie by niemiłe niespodzianki nie zakłócały wakacyjnych wyjazdów.

REKLAMA

Zobacz też: Po czym poznać, że akumulator niedługo przestanie działać?

REKLAMA

Akumulator służy do rozruchu silnika oraz zapewnia funkcjonowanie wszystkich odbiorników prądu elektrycznego, głównie w trakcie postoju, gdyż w czasie pracy silnika źródłem prądu jest alternator. Co może spowodować problemy z akumulatorem? Przede wszystkim zwiększone zapotrzebowanie na energię spowodowane częstym otwieraniem okien oraz korzystaniem z radia, klimatyzacji, świateł, ładowaniem  nawigacji czy telefonu. Czynności niezbędne podczas wakacyjnych wyjazdów sprawiają, że proporcje zapotrzebowania na prąd są zaburzone.  

Intensywne eksploatowanie akumulatora przy niskim poziomie naładowania może doprowadzić do całkowitego rozładowania. Pamiętajmy, że “próby doładowania przez alternator” nie naładują go w 100%, co prowadzi do pracy w stanie nienaładowanym a w konsekwencji zasiarczenia akumulatora.  Skutkiem tego jest stopniowe zmniejszanie  pojemności akumulatora, aż w końcu stanie się on całkowicie niesprawny. Przed wyjazdem warto sprawdzić stan całej instalacji elektrycznej w samochodzie – akumulator jest jedną z części całego łańcucha, a każde zaśniedziałe, luźne połączenie zmniejsza wartość przepływającej energii.

Zobacz też: Co może spowodować awarię akumulatora?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady eksploatacji akumulatora

W trosce o akumulator warto sprawdzać od czasu do czasu zgodność napięcia ładowania (pod obciążeniem i bez) z danymi fabrycznymi. Pamiętajmy przy tym, że nie tylko zbyt małe napięcie ładowania jest niekorzystne. Jego nadmierna wartość powoduje systematyczne przeładowanie i działa na akumulator równie destrukcyjnie jak stan ciągłego niedoładowania. Warto wspomnieć, że akumulatory utrzymywane w stanie bliskim pełnego naładowania najdłużej pozostają sprawne.

REKLAMA

Jeśli po doładowaniu akumulator w ciągu kilku dni znowu staje się słaby, należy odwiedzić serwis samochodowy. Nie zawsze konieczna jest wymiana akumulatora. Bardzo często okazuje się, że w aucie jest zwarcie, które będzie rozładowywało każdy akumulator, albo występuje problem z alternatorem.

„Akumulator posłuży nam długo bez większych problemów jeśli będziemy przestrzegać kilku zasad” – mówi Andrzej Świątkowski, Kierownik Centrum Obsługi Samochodów – „Po pierwsze, akumulator powinien być utrzymany w stanie suchym i czystym, a przy każdym przeglądzie należy zlecić serwisowi kontrolę poziomu naładowania akumulatora. Po drugie, akumulator musi być dobrze zamocowany w pojeździe, a zaciski biegunowe dobrze zaciśnięte i zabezpieczone warstwą wazeliny bezkwasowej. W końcu, aby uniknąć całkowitego wyładowania akumulatora nie zostawiajmy włączonych odbiorników prądu po wygaszeniu silnika, a jeżeli nie używamy akumulatora, dobrze jest go sprawdzić i ewentualnie doładować co kilka tygodni”.


Źródło: Materiały prasowe Feu Vert

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA